Aktualności: Glosowanie na zdjecia do kalendarza TPZN juz sie zaczelo - termin 2 XII

  • 01 Grudzień 2022, 00:35:54

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Jeszcze raz o trojakach 1794 dla Galicji.  (Przeczytany 525 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

lajkonik

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 14
Jeszcze raz o trojakach 1794 dla Galicji.
« dnia: 26 Styczeń 2022, 20:40:20 »
Witam,
Zbierając materiały o austriackich emisjach dla Galicji w okresie Insurekcji 1794 natknąłem się na ciekawą wzmiankę - dodatek do Gazety Warszawskiej Nr 32 z 21 kwietnia 1795r.  str.346.
 
GW-32_17950421.jpgJeszcze raz o trojakach 1794 dla Galicji.

gdzie czytamy:
Z Chełma dnia 9. Kwietnia.
Przywieziono tutaj z Wiednia kilkanaście beczek monety samey miedzianej, gatu-
nek oney iest ieden, tak iak trojaki, na iednei stronie wybity Orzeł Cesarski, pod nim
chorągwie na krzyż położone z napisem: Monet: Aer: Exercit: Ca res: R. E. G. Na dru-
giey stronie III. Grossi Poll: 1795. którey kurs iest ogłoszony.


Jak dotąd rocznik 1795 nie jest znany i opisana tam legenda otokowa znacznie różni się od tej z rocznika 1794.
W przedstawionej formie legenda  Motet: Aer: Exercit: Ca res: R. E. G. wymaga nieco uwagi i tak:
- R. E. G. powinny tworzyć jedno słowo/skrót i nie powinno być wśród nich kropek (inaczej nie ma to sensu),
- Ca res powinny tworzyć jedno słowo/skrót bez litery < r >,
- litery powinny być jednakowej wielkości.
Po spełnieniu tych warunków otrzymalibyśmy   MONET: AER: EXERCIT: CAES: REG.
W tej sytuacji różnica z trzygroszówką 1794r. to dwukropek zamiast kropki oddzielającej wyrazy.
Tyle i tak istotnych błędów w legendzie to mało prawdopodobne, tym bardziej, że nie jest to nowość - był już trojak 1794r.
Osobiście jestem przeświadczony, że to suma pomyłek od powstania tej notatki a skończywszy na pracach drukarskich.
Jedyna różnica jaka była by tu do przyjęcia to dwukropki zamiast kropek. Jest jeszcze sprawa rocznika i podwójnego < l >
w słowie < Poll: > na rewersie. Tak wiele w jednym miejscu (legenda, rocznik, podwójne l), teoretycznie możliwe – ale jak sprawdzić
co jest błędem w przekazie a co prawdą ?
Jeżeli miałby to być przysłowiowy biały kruk to dlaczego do tej pory nie ma o tym żadnej wzmianki – pisze tam nie o kilku sztukach
lecz o kilkunastu beczkach wypełnionych tymi trojakami.
Jedyne wytłumaczenie jest takie, że ich nie wprowadzono do obiegu - nie było powodu, powstanie chyliło się ku upadkowi.

Jeżeli ktoś z kolegów wie coś o tym, proszę się tym podzielić.
- pozdrawiam: lajkonik
« Ostatnia zmiana: 28 Styczeń 2022, 17:35:23 wysłana przez lajkonik »

heniek151

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 472
Odp: Jeszcze raz o trojakach 1794 dla Galicji.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Styczeń 2022, 21:13:45 »
Najprawdopodobniej jest to omyłka zecerska, co w drukach w tamtym czasie nie było niczym niezwykłym. Nawet jedna z uchwał sejmowych za Jana Kazimierza dotyczyła skargi na liczne błędy w drukach sejmowych i nakazywała ściągnięcie takowych egzemplarzy, ich zniszczenie i złożenie ksiąg ponownie. Proszę dla wyrobienia sobie zdania poczytać treści drukowane za czasów ostatniego króla. Cokolwiek może to być, nawet i reszta tej gazety aby się przekonać o liczbie baboli popełnianych.
הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר (Iz. 5,20)

 

R E K L A M A
aukcja monet