Aktualności:

  • 23 Lipca 2024, 10:38:44

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Metamorfoza  (Przeczytany 1924 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

rafbork

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 20
Metamorfoza
« dnia: 31 Sierpnia 2022, 23:48:19 »

cancan

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 7 868
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Września 2022, 02:44:59 »
Samoistnie raczej nie. Ktoś chyba przy niej majstrował. Szczęśliwie nie była to obróbka skrawaniem, ale chyba czyszczenie. Chemia mogła też być użyta do patynowania. Światło do zdjęcia też inne.
Pozdrawiam,
Jacek

nec fictus, neque pictus

Karaczan

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 218
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Września 2022, 12:19:11 »
 Poza tym, zmieniła swój stan z 2 na 2- oraz przytyła z 7,09 g na 7,11 g  :)

cancan

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 7 868
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Września 2022, 14:59:05 »
Przynajmniej zmiana stanu nie była w drugą stronę. Jeśli idzie o wagę, to może być kwestia niedokładności.

Natomiast warto zwrócić uwagę na siatkową patynę na prawej stronie awersu. Nigdy nie widziałem takiej w naturze.
Pozdrawiam,
Jacek

nec fictus, neque pictus

khubeo

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 701
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Września 2022, 16:08:08 »
Już przy pierwszym notowaniu moneta nosi ślady dużych manipulacji w pobliżu rantu, a patyna na stronie popiersiowej nie wygląda naturalnie. Możliwe, że do monety była wcześniej zamocowana jakaś zawieszka albo inny zaczep, który został usunięty z użyciem podgrzewania i stąd takie efekty. Późniejsze próby wyrównania patyny nie przyniosły najwyraźniej spodziewanych efektów.

rafbork

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Września 2022, 18:21:06 »
Dom aukcyjny zarówno w pierwszym jak i w drugim (obecnym) przypadku nie podał żadnej informacji dotyczącej manipulacji.
https://archiwum.niemczyk.pl/auction/72/792/pomorze-ernst-ludwig-1569-1592-14-talara-1581-szczecin-ladny-i-rzadki
https://aukcjamonet.pl/product/55476/pomorze-ernst-ludwig-1569-1592-14-talara-1581-szczecin-rzadkosc
W pierwszym przypadku możemy przeczytać: " ...Kolorowa patyna, piękna prezencja". W opisie nie znajdziemy informacji o manipulacji i rysach.
W drugim (obecnym) przypadku możemy przeczytać "..."Kolorowa patyna, piękna prezencja. Kilka rys na awersie...". W opisie nie ma informacji o manipulacji, pojawia się natomiast informacja o rysach.
Porównując obie aukcje można odnieść wrażenie, że moneta prezentuje się lepiej niż wcześniej w zakresie rysunku księcia. Jego nos jest bardziej wyraźny i ostry. Lepiej odcina się od tła monety. Z pola monety znikają również nierówności na wysokości kryzy i torsu władcy.
Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku moneta nie jest prawidłowo opisana: "Pomorze. Ernst Ludwig (1569-1592). 1/4 talara 1581" To nie jest moneta, która prezentuje postać  Ernesta Ludwika.

cancan

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 7 868
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Września 2022, 19:31:16 »
...Porównując obie aukcje można odnieść wrażenie, że moneta prezentuje się lepiej niż wcześniej w zakresie rysunku księcia. Jego nos jest bardziej wyraźny i ostry. Lepiej odcina się od tła monety. Z pola monety znikają również nierówności na wysokości kryzy i torsu władcy.
...

Myślę, ze to efekt sztucznej patyny, która maskuje pewne niedostatki i światła podczas fotografowania.
Pozdrawiam,
Jacek

nec fictus, neque pictus

rafbork

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Września 2022, 23:40:11 »
W moim przekonaniu, moneta została dwukrotnie zmanipulowana.
Pierwszym razem przed aukcją w 2021 roku, drugim razem przed obecną aukcją.
Pierwsza manipulacja nie była wystarczająca i pozostały po niej ślady, dlatego też zdecydowano się na poprawę manipulacji i obecnie widzimy jej efekt.
https://aukcjamonet.pl/product/55476/pomorze-ernst-ludwig-1569-1592-14-talara-1581-szczecin-rzadkosc
Ubolewam jednocześnie, że renomowany dom aukcyjny po raz kolejny nieprawidłowo przypisał monetę do władcy.
Za pierwszym i drugim razem przypisał ją do Ernesta Ludwika - w obecnym opisie podaje informację:"... W otoku: ERNEST LVDOV D G DVX STETI POM". Na zdjęciu monety jest zupełnie inna legenda otokowa i wizerunek innego władcy.



rafbork

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #8 dnia: 05 Września 2022, 21:40:34 »
 Dom aukcyjny wprowadził prawidłowe dane władcy: "Pomorze. Johann Friedrich (1569-1600).", natomiast w opisie monety ciągle widnieje nieprawidłowy zapis: "Aw.: Popiersie w lewo. W otoku: ERNEST LVDOV D G DVX STETI POM".
I to koniec zmian jeżeli chodzi o opis monety.
Czy zostaną umieszczone dodatkowe informacje?

khubeo

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 701
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Marca 2023, 16:09:15 »
Rzecz nie warta nowego wątku, a "metamorfoza" pasuje w sam raz do poniższej sytuacji, co najwyżej można dodać, że ta metamorfoza była wyjątkowo szybka.

Obserwowałem taką aukcję od złotówki - https://allegro.pl/oferta/jan-ii-kazimierz-ort-18-groszy-1650-wschowa-13313007406
Moneta jak moneta, opisana na stan 3+. Po niedługim czasie widzę, że wszystkie oferty odwołane, aukcja zakończona. Nieładnie tak wycofywać aukcje, no ale co zrobić.

Mija dosłownie kilka dni, pojawia się taka oferta:

https://aukcjamonet.pl/product/64648/jan-ii-kazimierz-ort-18-groszy-1650-wschowa-pe-i-s-ladny

Ta sama moneta, ale dokładnie wyczyszczona, oczywiście ani słowa o tym w opisie, mimo że nawet miejscami widać wżery w miejscach, gdzie była patyna, stan awansuje do 2-.

Ot taka mała ilustracja zjawiska, które widzimy coraz częściej.

Ceder

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 35
  • Cierpliwy hodowca patyny
Odp: Metamorfoza
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Marca 2023, 21:34:43 »
To mogła być normalna patyna (co nie oznacza że jest na pewno).
Zdarzają się monety, które "wybuchają" patyną po zmianie warunków przechowywania. Zdjęcie wcześniejsze nosi już niezłe początki patyny (również w innej kolorystyce, która potem znika). Wyobrażam sobie, że po lekkim umyciu i stworzeniu właściwych warunków mogły się zdarzyć takie metamorfozy. To że była myta raczej nie ulega wątpliwości - zniknęło kilka śladów wynikających po prostu z brudu.
Na minus przemawia fakt, że patyna pokryła fizyczne wytarcia. Natomiast bez zobaczenia na żywo mogę sobie gdybać.
« Ostatnia zmiana: 22 Marca 2023, 21:48:04 wysłana przez Ceder »

 

R E K L A M A
aukcja monet