Aktualności:

  • 23 Lipca 2024, 10:19:26

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Trojaki NOT in Iger  (Przeczytany 7939 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

khubeo

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 701
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #30 dnia: 05 Lipca 2023, 14:00:21 »
A to LO i zarys jakby ósemki poniżej, to nie jest po prostu to samo, co piętro wyżej?

Chalupski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 788
  • Zbierajmy monety!
    • Zbierajmy monety
  • Zainteresowania: Polskie monety obiegowe
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #31 dnia: 05 Lipca 2023, 14:09:26 »
A to LO i zarys jakby ósemki poniżej, to nie jest po prostu to samo, co piętro wyżej?
To możliwe. Czyli do wybitej monety leżącej na stemplu awersu ponownie przyłożono lekko obrócony stempel rewersu i walnięto raz jeszcze.

Zapraszam na bloga Zbierajmy monety!
https://zbierajmymonety.blogspot.com
Jurek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #32 dnia: 05 Lipca 2023, 23:33:28 »
 :) Dobre pytanie, ale wątpliwa moja odpowiedź: może to "duch" tego "PO" ale trochę dziwnie rozmyty?
Linijkę niżej wydawałoby się, że na "F" jest też "duch" kółka od dziewiątki a obok kropki "duch" górnego kółka ósemki... :-\
Niestety i przez lupę i przy różnych kątach światła nic sensowniejszego nie dostrzegłem.
PS. Sorry, odpowiedziałem bez aktualizowania i nie czytając ostatnich dwóch postów :) :)
« Ostatnia zmiana: 06 Lipca 2023, 00:01:01 wysłana przez Phoenix »

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #33 dnia: 11 Lipca 2023, 18:37:07 »
 :) Przedstawiam do dyskusji inny trojak olkuski, ten z roku 1588.
Niby z portretu ("średnia głowa") i inskrypcji awersu kwalifikowałby się jako O.88.9.b, ale na jej końcu nie ma "rusztu", który tę odmianę wyróżnia...
Jako O.88.8 też nie, bo i nie ten portret ("mała głowa") i nie ma inskrypcji awersu z "PO".
Z portretu jeszcze mógłby ewentualnie pretendować do O.88.7 (R6), ale oczywiście brakuje mu "CR" na końcu napisu.
Ma ktoś z Kolegów lepszy pomysł? :-\
Pomocy, Rodacy, gromko wołam...

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #34 dnia: 15 Lipca 2023, 16:28:34 »
 :) Jest jednak pozycja 422 w katalogu Kopickiego "Monety ZIIIW", która odpowiada moim zdaniem powyższej monecie: kryza portretu dzieli inskrypcję dokładnie taką jakiej szukamy
.SIG.III.D.G.-REX.PO.M.D.L. i nawet kropki po D.G. nie brakuje. Natomiast brakuje, jak trzeba "rusztu" na końcu napisu.
Również i rewers pasujący: Inicjały I-D są obok a nie nad herbem Przegonia, a interpunkcja złożona z krzyżyków.
Można zaryzykować stwierdzenie. że moneta odpowiada Iger O.88.9, ale wyjątkowo rzadką ze względu na zgubiony "ruszt"... :D


Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #35 dnia: 19 Lipca 2023, 23:17:44 »
 :) Nie ma sprzeciwów, więc idźmy dalej.
Wygląda na to, że w roku 1589 w Olkuszu trojaków bez herbu ruszt już nie bito.
Katalog Igera wyróżnia dwie końcówki awersu MDL lub MDLIT.
W sumie cztery odmiany: dwie z rusztem poziomym i dwie z rusztem pionowym.
A gdzie proszę zaliczymy tego odmieńca? ;D

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #36 dnia: 24 Lipca 2023, 16:22:14 »
 :) Na olkuskich trojakach z roku 1590 "ruszt" leży zwykle grzecznie poziomo na końcu inskrypcji awersu.
Czy aby zawsze? Spróbujmy go znaleźć na poniższym numizmacie...

heniek151

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 509
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #37 dnia: 24 Lipca 2023, 17:43:11 »
Ruszt w koronie, korona na Ruszcie:)
הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר (Iz. 5,20)

Nowy katalog boratynek: http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,18088.0.html

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #38 dnia: 25 Lipca 2023, 09:25:45 »
 :) Celna riposta!
Sugerowałbym, że jednak chyba ruszt w koronie, bo o ile mi wiadomo najpierw nabijano portret a potem dopiero układano inskrypcję tylko rzadko lądując na koronie z jakąś literą, czy jak tu herbem.
Odwrotnej sytuacji, czyli że korona czy część portretu zostały nabite na istniejącej już inskrypcji nigdy jeszcze nie widziałem.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #39 dnia: 05 Sierpnia 2023, 16:19:22 »
 :) Poznań czy Bydgoszcz oto jest pytanie. Problem atrybucji już wiele razy poruszany, zwłaszcza, że moneta nie aż tak rzadka to chętnie w opisie sprzedający o niej piszą "Trojak Bydgoszcz 1598 Bez Litery B Not In Iger RRR" co oczywiście nie jest pozbawione liczenia się z uatrakcyjnieniem pekuniarnym wystawionego numizmatu...
https://allegro.pl/oferta/trojak-bydgoszcz-1598-bez-litery-b-not-in-iger-rrr-14056256964
Moneta sprzedała się dziś moim zdaniem zaskakująco tanio, bo nawet w katalogu Kopickiego ZIIIW jest wyceniona na R-2 (poz. 572) ciągle jeszcze przypisywana do Poznania.

A jak jest z Igerem? To prawda, że pozycji tej w katalogu drukowanym nie znajdziemy. A więc w zasadzie NOT in Iger.
Jest jednak w zbiorze elektronicznym trojaków Igera na stronie WCN jako pozycja poznańska P.98.5.a a nawet doszukamy się tam wariantu (błędnie opisanego) z inskrypcją GORS(!) ARG/.TRI.R.PO.
Powinien odpowiadać P.98.5.b
Jeśli wyjdzie nowe wydanie katalogu (mam nadzieję) to może i atrybucja zostanie skorygowana :-\
« Ostatnia zmiana: 05 Sierpnia 2023, 16:21:41 wysłana przez Phoenix »

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #40 dnia: 05 Października 2023, 18:44:23 »
 :) A tu z kolei trojak bydgoski z roku 1600, który w katalogu Igera w zasadzie jest (B.00.1.d!), ale go i NIE MA, ponieważ błąd nie został przez autora zauważony!
Wariant ten ma GRI zamiast TRI na rewersie.

Aktualnie oczekujemy na jego brata bliźniaka (niby bliźniaka, ale pięknisia!), który niebawem zmieni właściciela:
https://marciniak.onebid.pl/pl/monety-zygmunt-iii-waza-trojak-bydgoszcz-1600-blad-gri-rzadkosc/1791412
Dom aukcyjny błąd dostrzegł, ale zapisał jako B.00.1.e, co niniejszym koryguję :D

Mój brzydal kosztował w eBayu tylko US$ 50...
PS. Przy okazji zrobię mu lepszą fotkę ;)

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 949
  • TPZN 080
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #41 dnia: 05 Października 2023, 20:06:48 »
Zdjęcie z archiwum. Tylko coś mi się wydaje, że jeszcze inny egzemplarz był już kiedyś pokazywany na forum.

 
gri.pngTrojaki NOT in Iger
Norbert

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 949
  • TPZN 080
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #42 dnia: 05 Października 2023, 20:36:47 »
:) A tu z kolei trojak bydgoski z roku 1600, który w katalogu Igera w zasadzie jest (B.00.1.d!), ale go i NIE MA, ponieważ błąd nie został przez autora zauważony!
Wariant ten ma GRI zamiast TRI na rewersie.

http://iger.wcn.pl/coins/3362

 
Opera Zrzut ekranu_2023-10-05_203509_iger.wcn.pl.pngTrojaki NOT in Iger
Norbert

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 949
  • TPZN 080
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #43 dnia: 05 Października 2023, 21:18:58 »
PDA 6

 
IMG_3684.jpgTrojaki NOT in Iger


http://iger.wcn.pl/coins/3368

Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 661
Odp: Trojaki NOT in Iger
« Odpowiedź #44 dnia: 28 Listopada 2023, 17:42:33 »
 :) Ten trojak wschowski też nie pasuje do szufladek Igera: aby być W.01.5 brakuje mu gwiazdki na końcu inskrypcji rewersu a za to ma "L", którego z kolei brakuje na końcu inskrypcji awersu, aby był W.01.6 (R-4)...

 

R E K L A M A
aukcja monet