Aktualności: TRWAJĄ WYBORY DO TRIUMWIRATU XV KADENCJI !!!

  • 12 Kwiecień 2021, 05:43:45

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Monety do strony "NOT IN RIC"  (Przeczytany 1130798 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Lipiec 2010, 21:07:51 »
Cytuj
Ten Sol w ogóle jest koślawy: nogi ma powykręcane, szyja cieniutka jak u ET, a w lewej ręce co on takiego trzyma?

Nie odnosi Pan wrażenia, że ta blaszka jest efektem jakiejś nieoficjalnej emisji?
Mi ten styl plastyki rewersu trąci naśladownictwem z epoki...

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Lipiec 2010, 23:20:27 »
Cytuj
zdjęcia Kryspusa z Arles, gdy tylko dotrze

Przeleżał się biedaczek na poczcie i o mały włos by wrócił do Hiszpanii...

  średnica 18,7 - 19,3 mm;   wt. 2,85 g

Coś mi te zdjęcia na słońcu nie wyszły. Jeśli przy lampie makro wyjdą lepiej, to podmienię.

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Sierpień 2010, 22:33:23 »
Na Konstantynie z Lyons niestety poległem :(
Ta mennica ma jednak stałe, wierne grono wielbicieli i ciężko jakąś ciekawostkę z niej wyrwać.
  wt 3,17 g



Gwiazdeczkę Licyniusza II udało się odstrzelić :)
Dokładniejsze parametry podam jak dotrze...

Omnes

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 523
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Sierpień 2010, 10:10:30 »
Pozazdroscic LIcyniusza ehhh  :(
------------------------LICYNIUSZ------------------------

TPZN nr 056

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #19 dnia: 06 Sierpień 2010, 18:16:11 »
Numerki za moment podeślę na skrzynkę.

Te materiały jakoś nie przeszły. Sprawdzałem po urlopie na firmowej skrzynce i nic nie było.
Widocznie są zbyt obszerne, albo moja firmowa poczta jest również małego kalibru. Sam nie wiem, ale będę to musiał sprawdzić...

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #20 dnia: 07 Sierpień 2010, 20:08:33 »
Cytuj
moje dawne robocze materiały do innych tomów RIC:

I po kłopocie!
Dzięki - będziemy mieli nad czym posiedzieć, kiedy nastaną długie i szare jesienno-zimowe wieczory...

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Sierpień 2010, 16:18:41 »
Czasami udaje się coś ustrzelić okiem aparatu, na muzealnej ekspozycji.
Zabieram się ja dzisiaj za obrabianie kolejnej partii zdjęć i proszę jaki kwiatek mi wyskoczył.
Sympatyczne miejsce narodzin naszego bohatera i skromne, ale całkiem ciekawe National Museum Niš. Całe szczęście, że monety były tam eksponowane dwustronnie i można było swobodnie pstrykać foty.

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Sierpień 2010, 23:17:22 »
Jedyne co mam na ten temat, to tylko te zdjęcia. Całe szczęście, że zrobiłem ujęcia w zbliżeniu.

Literka "R" zamiast "B". Szczerze powiem, że w pierwszym odczuciu również przeszło mi to przez myśl, ale później ochłonąłem, powęszyłem i stwierdziłem, że to jednak za "B" robi.

Proszę zwrócić uwagę, jak na tej blaszce z Trewiru, to "B" jest liniowo spłaszczone od dołu. Porównanie kroju liter "R" i "B", z monetki z Niszu, również potwierdza wersję z "B".

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #23 dnia: 08 Sierpień 2010, 23:43:12 »
Cytuj
i tak nowy numerek po Nikomedii 64.

Zgadza się - o to SMNM chodziło :)

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #24 dnia: 09 Sierpień 2010, 16:28:23 »
Cytuj
żeby dać świadectwo, że jestem pilny i na bieżąco

W taki razie, w ramach nagrody za sumienną pracę...

Pamięta Pan naszą dawną pogawędkę na temat Konstantyna w czapce.

Pozwoliłem sobie na małą sesję zdjęciową z osobnikiem znalezionym w Niszu:

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Sierpień 2010, 07:21:40 »
Cytuj
A jak tego gościa w czapce oficjalnie się identyfikuje?

Czapkowana główka identyfikowana jest ogólnikowo: "HEAD OF TETRARCH, PORPHYRY, BEGINNING OF 4 th C." Bez zbędnej sufitologii, że to np. Konstacjusz I, bo w tym mieście jakiś czas mieszkał (?) i tu związał się z Heleną, lub Galeriusz, gdyż jemu  było podległe terytorialnie Naissus.
O ile w samym mieście do Konstantyna Wielkiego odczuwa się wielki sentyment na każdym kroku, to i jemu nie jest przypisywana ta główka. Puszczając wodze fantazji i biorąc pod uwagę skuteczne okaleczenie facjaty, osobiście, delikatnie skłaniam się w stronę Galeriusza. Jako rzekłem, jest to jednak czysta sufitologia.
Samemu Konstantynowi przypisuje się kompleks rezydencjalny Mediana, zlokalizowany na wschód od dawnego, jak i obecnego miasta. Nie wiem na ile jest to teoria naciągana, ale można założyć, że skoro nasz bohater bywał w tym mieście ( a bywał i  ma to potwierdzenie w konkretnych datach), to z pewnością zatrzymywał się właśnie w tym miejscu. Ruiny, a właściwie ich negatywy, niczym szczególnym nie zachwycają. Jedynym bobrze zachowanym obiektem są łaźnie z basenem, w stanie nadającym się do zalania wodą i odbywania ablucji. Większą część kompleksu porasta wysokie zielsko, w którym sennie bytują sobie żmije, więc ewentualne spacery bocznymi ścieżkami niosą z sobą ładunek emocji.

W muzeum w Niszu znajduje się jeszcze brązowa głowa Konstantyna Wielkiego, naturalnej wielkości, z kapitalnie odwzorowanym diademem.
Ciekawe są również porfirowe rzeźby Asklepiosa i Hygieii, datowane na około 320 rok, które burzą nieco mit, jakoby porfir był w okresie tetrarchii zarezerwowany wyłącznie do przedstawień cesarskich.

Jeśli będzie taka wola, to skalibruje kilka zdjęć i wstawię do wglądu...
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2011, 15:12:14 wysłana przez Tomanek »

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #26 dnia: 10 Sierpień 2010, 21:10:20 »
Jak dojdę do ładu ze zdjęciami, to pokażę kilka ciekawostek...

Aby utrzymać temat wątku - takie ciekawe naśladowcze hybrydzięctwo  przeszło mi koło nosa :(
  wt. 2,65 g

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #27 dnia: 13 Sierpień 2010, 20:57:01 »
Kolejna porażka turniejowa :(

  średnica 25 mm

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 033
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #28 dnia: 15 Sierpień 2010, 12:16:40 »
Cytuj
czy widział Pan (czy ktokolwiek widział!) monetę Galeriusza z legendą "GAL VAL MAXIMIANVS P F AVG"?

Trącił Pan w tym momencie ciężkiego tematu, ponieważ hipotez można postawić tu kilka.

1. Wszystko jest ok. Moneta RIC VI Cyzicus 50  z legendą GAL VAL MAXIMIANVS P F AVG istnieje i nikt nie popełnił najmniejszej pomyłki. Ponieważ brak jest jakiejkolwiek ilustracji na poparcie tej tezy, wątpliwości same się lęgną...

2. Wersja zakładająca pomyłkę autora, bądź dostawcy informacji (Münzkabinett Kunsthistorische Museum in Wien), gdzie zamiast GAL VAL MAXIMIANVS, powinno być GAL MAXIMIANVS P F AVG (leg. 1b), jak dla pozycji RIC VI Cyzicus 47, 53, 56 i 59.

3. Kolejna wersja zakładająca pomyłkę, to błędne odczytanie legendy, gdzie powinno byś GAL VAL MAXIMINVS P F AVG (Maximin II Daia jako august) jak w poz. RIC VI Cyzicus 64 i 74. Biorąc jednak pod uwagę współwystępowanie dla tej odmiany rewersu, awersu z legendą Maximina II jako cezara (GAL VAL MAXIMINVS NOB C), wątpliwości narastają.

Jednym słowem sytuacja patowa. Albo się to rozwiąże trafiając cudem na ślad monetki nr 50, albo ktoś mający kontakt w Wiedniu, zweryfikuje jej istnienie...
« Ostatnia zmiana: 15 Sierpień 2010, 15:09:40 wysłana przez Tomanek »

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 723
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #29 dnia: 15 Sierpień 2010, 13:18:49 »
Tak ten nr 50 to zagwozdka, a co do Wiednia to jest u nas kolega Gajusz może uda mu się to sprawdzić :)
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek

 

R E K L A M A
aukcja monet