Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
16 Październik 2018, 01:27:35


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 ... 198 199 [200] 201 202 ... 204   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Monety do strony "NOT IN RIC"  (Przeczytany 738726 razy)
0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.
Elagabalus
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Starożytny Rzym

Wiadomości: 91


Zobacz profil
« Odpowiedz #2985 : 03 Maj 2018, 02:01:11 »

Ja tam widzę IVVENTVTVS zamiast IVVENTVTIS. Trier, RIC 140.

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2569&lot=771
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2986 : 03 Maj 2018, 12:40:02 »

Chyba jest coś nie tak w opisie odcinka menniczego.

Proszę mi podpowiedzieć, bo nic nie widzę.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2987 : 03 Maj 2018, 12:42:24 »

Ja tam widzę IVVENTVTVS zamiast IVVENTVTIS.

Rzeczywiście. Drobna literówka, ale miła. Dziękuję!
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2988 : 07 Maj 2018, 13:43:59 »

Dotarł bladolicy Konstancjusz w karasiowatym wdzianku Uśmiech

oś 6 h;; średnica 20,5 - 22,0 mm;  waga 3,31 g

P.s.
W dalszym ciągu nie mogę zgodzić się z przypisaniem tego wariantu do typu popiersia "D".
Przecież to jest całkiem inne popiersie od tych zakwalifikowanych jako typ  "D",
- np. RIC VI Cyzicus 13, 14a, 14b i 17.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2989 : 07 Maj 2018, 14:12:01 »

Dotarł

Bardzo dziękuję za dane. Czy taki opis, jak teraz, może być?
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2990 : 07 Maj 2018, 18:22:18 »

W dalszym ciągu wskazuje Pan na popiersie z cesarzem owiniętym prześcieradłem, spod którego może wystawać pancerzyk.
Tam jednak nie ma mowy o szmateczce. Jest sam pancerz i kropka. Typ popiersia "D" nie wchodzi wcale w rachubę, więc po co
się do niego odwoływać?

Powołuje się Pan na potrzebę trzymania się linii wytyczonej przez autora VI tomu. Zgoda, ale proszę o konsekwencję w działaniu.
Jeśli dla autora układu typologii popiersia czytelny jest okaz typu "D":

 - D -bust r., rad., dr., with suggestion of cuirass, seen from rear:


to popiersie  radiate, cuirassed bust right, seen from rear:


musimy uznać za całkowicie odrębny wariant i nie należy go wiązać z typem "D", któremu wcale opisem nie odpowiada.

Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2991 : 07 Maj 2018, 18:56:44 »

Typ popiersia "D" nie wchodzi wcale w rachubę, więc po co się do niego odwoływać?

A jest Pan pewien, że popiersie D wygląda tak samo również na numerku 17 z tej samej emisji? Bo odwołuje się Pan jedynie do tej cięższej emisji z kropką.

Nie jest wykluczone, że szeroki i nieprecyzyjny opis tego popiersia wynika właśnie z tego, że Sutherland chciał pod jedną literką zmieścić i wariant dla cięższej emisji, i wariant dla lżejszej. Czyli widział na CYZICUS 17 to samo, co my widzimy na tej monecie Konstancjusza.

Zanim wprowadzę nowy typ, chciałbym mieć pewność, że nie jest to stary typ, tyle że mętnie opisany.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2992 : 08 Maj 2018, 09:04:20 »

Cytuj
A jest Pan pewien, że popiersie D wygląda tak samo również na numerku 17 z tej samej emisji?

Tu ma Pan rację, gdyż wymieniłem monetkę RIC VI Cyzicus 17, nie sprawdzając (szukając) jej wyglądu.
Okazuje się, że prawdopodobnie okaz RIC 17 również prezentuje popiersie w lorica squamata. Tak przynajmniej
wygląda to na okazie z kolekcji Philippe Gysena.

        https://www.probus1.com/30-diocletianus/cyzique/

Nie rozwiązuje to jednak dylematu, gdyż wcale nie ma pewności, że jest to ten sam wariant (wiedeński), który
posłużył do odnotowania okazu RIC 17. Proszę zwrócić uwagę, że sam Gysen ( a ten obywatel raczej zna się na rzeczy,
a zwłaszcza na dylematach związanych z typologią popiersia) odnotował ten okaz jako RIC VI -, uznając zapewne, że nie
jest to odpowiednik monety opisanej w RIC pod poz. 17. Moim zdaniem słusznie.

Wniosek z tego jest taki, że możemy mieć rzeczywiście do czynienia z monetą RIC VI Cyzicus 17 z popiersiem w lorica
squamata, ale wtedy w RIC jest błąd i należy go skorygować w części Corrigenda na Pana stronie.
Drugi wariant (również możliwy) jest taki, że wiedeński okaz odpowiada jednak opisowi (ze szmateczką) i popiersie wygląda
identycznie jak na emisji cięższej (z kropką), ale wtedy okaz z kolekcji Gysena należy uznać za kolejny nowy wariant i odnotować
w części Addenda. Taka mała kwadratura koła, czyli królestwo za zdjęcie pierwowzoru wariantu RIC VI Cyzicus 17. Digitalizacja
wiedeńskich monet nie objęła niestety tej monetki i nie ma jej na stronie  Smutny

W załączeniu zdjęcia okazu z kolekcji i ze strony www.probus1.com Philippe Gysena:


* RIC VI Cyzicus 17 corr..jpg (6.07 KB, 150x141 - wyświetlony 143 razy.)

* RIC VI Cyzicus 17 corr. rv.jpg (5.93 KB, 150x143 - wyświetlony 147 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2993 : 08 Maj 2018, 12:15:39 »

na okazie z kolekcji Philippe Gysena.

Bardzo dziękuję za tego Gysena. Nie wpadłem na pomysł, by tam szukać.

Teraz mam już podstawy, żeby Sutherlanda skorygować. Naturalnie zawsze może się okazać, że we Wiedniu jest jeszcze jakieś całkiem inne dziwo, ale będę się nim martwił, gdy się znajdzie.

****

Proszę teraz sprawdzić, czy wszystko jest w porządku.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2994 : 09 Maj 2018, 20:46:12 »

Cytuj
RIC VI, CYZICUS [after 19a], CONSTANTIUS, UNLISTED BUST TYPE

bust r., rad., cuir., seen from rear.

Teraz wszystko się zgadza - opis odpowiada rzeczywistości.

Swoją drogą, są to z pozoru pospolite monetki, ale chyba trzeba będzie baczniej im się przyglądać,
a zwłaszcza wypatrywać Dioklecjana z popiersiem odpowiadającym opisowi "bust r., rad., dr.,
with suggestion of cuirass, seen from rear"
.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2995 : 09 Maj 2018, 21:05:33 »

a zwłaszcza wypatrywać Dioklecjana z popiersiem odpowiadającym opisowi "bust r., rad., dr.,
with suggestion of cuirass, seen from rear"
.

Jeśli prawdziwa jest hipoteza, że Sutherland usiłował jakoś pożenić oba te "tylne" popiersia pod jedną literką, to Dioklecjan z takim popiersiem istnieje jedynie dla cięższej emisji, tej z kropką w odcinku. I rzeczywiście: parę okazów, które można (od biedy) tak opisać, już znalazłem.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2996 : 13 Maj 2018, 15:33:30 »

Wspominałem, że należy przyjrzeć się uważniej tym pospolitym  małym krążkom. Co prawda, nie wpadłem na trop monetki Dioklecjana
z awersem w  typie popiersia D (RIC 17), ale natknąłem się na coś innego z tej samej bajki.

RIC VI Cyzicus 15a - w wariancie z czwartej oficyny, uzupełniający komplet oficyn od pierwszej do szóstej Uśmiech

Reszta danych po dotarciu krążka do bazy.


* RIC VI Cyzicus 15a var.jpg (168.76 KB, 1600x1518 - wyświetlony 36 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2997 : 13 Maj 2018, 16:58:19 »

uzupełniający komplet oficyn

Bardzo dziękuję i czekam na dane!
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 759


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2998 : 13 Maj 2018, 17:12:30 »

Proszę jeszcze spojrzeć na kolejny ciekawy okaz znajdujący się na stronie Philippe Gysena:

   https://www.probus1.com/33-constantius-chlore/cyzique/

Kolejny Konstancjusz Chlorus z popiersiem w lorica squamata, tym razem z czwartej oficyny.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 180



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2999 : 13 Maj 2018, 17:40:47 »

Kolejny Konstancjusz Chlorus

Jeszcze raz dziękuję!
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Strony: 1 ... 198 199 [200] 201 202 ... 204   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM