Aktualności:

  • 18 Wrzesień 2019, 23:55:21

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Monety do strony "NOT IN RIC"  (Przeczytany 933519 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #30 dnia: 08 Sierpień 2010, 16:18:41 »
Czasami udaje się coś ustrzelić okiem aparatu, na muzealnej ekspozycji.
Zabieram się ja dzisiaj za obrabianie kolejnej partii zdjęć i proszę jaki kwiatek mi wyskoczył.
Sympatyczne miejsce narodzin naszego bohatera i skromne, ale całkiem ciekawe National Museum Niš. Całe szczęście, że monety były tam eksponowane dwustronnie i można było swobodnie pstrykać foty.

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #31 dnia: 08 Sierpień 2010, 21:33:48 »
Bardzo ciekawy okaz!

A czy wie Pan coś więcej to tej monetce? Ja jeszcze poszukam w ich publikacjach, bo oni tam w Niszu prowadzą dość ożywioną działalność:

http://www.ni.rs/byzantium/

I czy ja dobrze widzę na rewersie? Tam jest VICTORIR?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #32 dnia: 08 Sierpień 2010, 23:17:22 »
Jedyne co mam na ten temat, to tylko te zdjęcia. Całe szczęście, że zrobiłem ujęcia w zbliżeniu.

Literka "R" zamiast "B". Szczerze powiem, że w pierwszym odczuciu również przeszło mi to przez myśl, ale później ochłonąłem, powęszyłem i stwierdziłem, że to jednak za "B" robi.

Proszę zwrócić uwagę, jak na tej blaszce z Trewiru, to "B" jest liniowo spłaszczone od dołu. Porównanie kroju liter "R" i "B", z monetki z Niszu, również potwierdza wersję z "B".

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #33 dnia: 08 Sierpień 2010, 23:33:46 »
to jednak za "B" robi.

Ma Pan oczywiście rację. Ale i tak nowy numerek po Nikomedii 64.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #34 dnia: 08 Sierpień 2010, 23:43:12 »
Cytuj
i tak nowy numerek po Nikomedii 64.

Zgadza się - o to SMNM chodziło :)

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #35 dnia: 09 Sierpień 2010, 12:57:41 »
Wklejam link

http://www.notinric.info/7nic-64.html

żeby dać świadectwo, że jestem pilny i na bieżąco.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #36 dnia: 09 Sierpień 2010, 16:28:23 »
Cytuj
żeby dać świadectwo, że jestem pilny i na bieżąco

W taki razie, w ramach nagrody za sumienną pracę...

Pamięta Pan naszą dawną pogawędkę na temat Konstantyna w czapce.

Pozwoliłem sobie na małą sesję zdjęciową z osobnikiem znalezionym w Niszu:

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #37 dnia: 09 Sierpień 2010, 16:53:15 »
Pięknie dziękuję! Przyda się ta dokumentacja.

A jak tego gościa w czapce oficjalnie się identyfikuje?

I czy może podobne nakrycie głowy gdzieś tam Pan jeszcze widział?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #38 dnia: 10 Sierpień 2010, 07:21:40 »
Cytuj
A jak tego gościa w czapce oficjalnie się identyfikuje?

Czapkowana główka identyfikowana jest ogólnikowo: "HEAD OF TETRARCH, PORPHYRY, BEGINNING OF 4 th C." Bez zbędnej sufitologii, że to np. Konstacjusz I, bo w tym mieście jakiś czas mieszkał (?) i tu związał się z Heleną, lub Galeriusz, gdyż jemu  było podległe terytorialnie Naissus.
O ile w samym mieście do Konstantyna Wielkiego odczuwa się wielki sentyment na każdym kroku, to i jemu nie jest przypisywana ta główka. Puszczając wodze fantazji i biorąc pod uwagę skuteczne okaleczenie facjaty, osobiście, delikatnie skłaniam się w stronę Galeriusza. Jako rzekłem, jest to jednak czysta sufitologia.
Samemu Konstantynowi przypisuje się kompleks rezydencjalny Mediana, zlokalizowany na wschód od dawnego, jak i obecnego miasta. Nie wiem na ile jest to teoria naciągana, ale można założyć, że skoro nasz bohater bywał w tym mieście ( a bywał i  ma to potwierdzenie w konkretnych datach), to z pewnością zatrzymywał się właśnie w tym miejscu. Ruiny, a właściwie ich negatywy, niczym szczególnym nie zachwycają. Jedynym bobrze zachowanym obiektem są łaźnie z basenem, w stanie nadającym się do zalania wodą i odbywania ablucji. Większą część kompleksu porasta wysokie zielsko, w którym sennie bytują sobie żmije, więc ewentualne spacery bocznymi ścieżkami niosą z sobą ładunek emocji.

W muzeum w Niszu znajduje się jeszcze brązowa głowa Konstantyna Wielkiego, naturalnej wielkości, z kapitalnie odwzorowanym diademem.
Ciekawe są również porfirowe rzeźby Asklepiosa i Hygieii, datowane na około 320 rok, które burzą nieco mit, jakoby porfir był w okresie tetrarchii zarezerwowany wyłącznie do przedstawień cesarskich.

Jeśli będzie taka wola, to skalibruje kilka zdjęć i wstawię do wglądu...
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2011, 15:12:14 wysłana przez Tomanek »

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #39 dnia: 10 Sierpień 2010, 12:04:25 »
Jeśli będzie taka wola, to skalibruje kilka zdjęć i wstawię do wglądu...

Ależ niech Pan wstawia! Najlepiej w osobnym wątku "Co widziałem w Niszu".
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #40 dnia: 10 Sierpień 2010, 21:10:20 »
Jak dojdę do ładu ze zdjęciami, to pokażę kilka ciekawostek...

Aby utrzymać temat wątku - takie ciekawe naśladowcze hybrydzięctwo  przeszło mi koło nosa :(
  wt. 2,65 g

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #41 dnia: 13 Sierpień 2010, 20:57:01 »
Kolejna porażka turniejowa :(

  średnica 25 mm

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #42 dnia: 13 Sierpień 2010, 22:48:37 »
No i zainspirował mnie Pan do zajęcia się sprawą, która wciąż leży odłogiem: czy widział Pan kiedyś RIC VI CYZICUS 50 z legendą GAL VAL...?

Pytanie też można rozszerzyć: czy widział Pan (czy ktokolwiek widział!) monetę Galeriusza z legendą "GAL VAL MAXIMIANVS P F AVG"?
« Ostatnia zmiana: 13 Sierpień 2010, 23:01:56 wysłana przez Lech Stępniewski »
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 907
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #43 dnia: 15 Sierpień 2010, 12:16:40 »
Cytuj
czy widział Pan (czy ktokolwiek widział!) monetę Galeriusza z legendą "GAL VAL MAXIMIANVS P F AVG"?

Trącił Pan w tym momencie ciężkiego tematu, ponieważ hipotez można postawić tu kilka.

1. Wszystko jest ok. Moneta RIC VI Cyzicus 50  z legendą GAL VAL MAXIMIANVS P F AVG istnieje i nikt nie popełnił najmniejszej pomyłki. Ponieważ brak jest jakiejkolwiek ilustracji na poparcie tej tezy, wątpliwości same się lęgną...

2. Wersja zakładająca pomyłkę autora, bądź dostawcy informacji (Münzkabinett Kunsthistorische Museum in Wien), gdzie zamiast GAL VAL MAXIMIANVS, powinno być GAL MAXIMIANVS P F AVG (leg. 1b), jak dla pozycji RIC VI Cyzicus 47, 53, 56 i 59.

3. Kolejna wersja zakładająca pomyłkę, to błędne odczytanie legendy, gdzie powinno byś GAL VAL MAXIMINVS P F AVG (Maximin II Daia jako august) jak w poz. RIC VI Cyzicus 64 i 74. Biorąc jednak pod uwagę współwystępowanie dla tej odmiany rewersu, awersu z legendą Maximina II jako cezara (GAL VAL MAXIMINVS NOB C), wątpliwości narastają.

Jednym słowem sytuacja patowa. Albo się to rozwiąże trafiając cudem na ślad monetki nr 50, albo ktoś mający kontakt w Wiedniu, zweryfikuje jej istnienie...
« Ostatnia zmiana: 15 Sierpień 2010, 15:09:40 wysłana przez Tomanek »

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Monety do strony "NOT IN RIC"
« Odpowiedź #44 dnia: 15 Sierpień 2010, 13:18:49 »
Tak ten nr 50 to zagwozdka, a co do Wiednia to jest u nas kolega Gajusz może uda mu się to sprawdzić :)
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

 

R E K L A M A
aukcja monet