Aktualności:

  • 21 Październik 2019, 10:19:53

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp  (Przeczytany 471568 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

modsog

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 644
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1545 dnia: 16 Wrzesień 2019, 11:12:59 »
Po mojemu- monety hakowe były bite pierwotnie w Bydgoszczy. Te bez haków - emisja z 1614 w Malborku, kolejne w Bydgoszczy.
Oczywiście  to jest też tylko hipoteza... Jest jeszcze wariant wschowski ale tam mamy jeszcze więcej  znaków zapytania.
Nadal jak rzep będę się czepiał jednego aspektu - półtoraki z hakami, a właściwie krążki na nie, były wycinane najprawdopodobniej "ręcznie". Wystarczy obejrzeć ranty, które od 1614 do 1618 roku włącznie są nieregularne, czasem wręcz "postrzępione". Pytanie - jeśli nawet jakby to był osobny "oddział" mennicy bydgoskiej to nie korzystaliby w wyposażenia w/w mennicy?

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1546 dnia: 16 Wrzesień 2019, 11:23:24 »
Proces technologiczny w mennicy hakowej był oparty na recznym wycinaniu krążkow. Mennica malborska dgysponowała wycinakiem do krążków jeszcze w 1607. Mennica malborska swim położeniem nad Nogatem przypomina położenie głownej mennicy bydgoskiej na wyspie młyńskiej. Sądzę że obie mennice działały autonomicznie na podstawie innych umów. W sytuacji kryzysowej jak np okres przenoszenia mennicy w 1615 byc może  odsprzedano lub w inny sposób  udostepniono stemple.

koch

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1547 dnia: 19 Wrzesień 2019, 14:17:40 »
Pod koniec lipca na forum trwała dyskusja dotycząca tego czy najstarszą emisją były monety z orłem i Z4 czy też z 3.
Nie wchodząc w tym miejscu dalej w przedmiotową dyskusję przesyłam fotkę znalezioną w archiwum Allegro oraz prezentowaną już monetę z archiwum WCN. Jabłka, jedynka w dacie i niektóre inne punce wydają się być takie same.

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1548 dnia: 20 Wrzesień 2019, 06:25:07 »
Dzięki za zdjęcia. To byłby 2, konkretny typ rewersu, przechodzący z "orłów Z4" na "tarcze". W "orłach 3" takich rewersów brak.

modsog

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 644
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1549 dnia: 26 Wrzesień 2019, 20:49:26 »
Dla zluzowania atmosfery bo ostatnio krążyły poważne tematy, oto duch. A raczej nie 'duch' w sensie numizmatycznym - nie jest to wklęsły fragment drugiej strony, lecz literka M w legendzie PMDL wyglądająca jak duch, lub dwa duchy.  ;)

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 796
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1550 dnia: 26 Wrzesień 2019, 21:18:22 »
nie wiem coś Ty brał , ale właśnie się zastanawiam czy chcę czy nie. Duchy mu się marzą ;)
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

modsog

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 644
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1551 dnia: 28 Wrzesień 2019, 19:32:23 »
Problem opisany na stronie fb przez Bydgoski Gabinet Numizmatyczny - Monetikon.
Monetka z 16 aukcji PDA: https://onebid.pl/pl/auction/749/lot/1434/zygmunt-iii-1587-1632-poltorak-1620-bydgoszcz
Cytuj
ten egzemplarz to dla jednych oryginał, dla drugich zapchany stempel, a dla mnie fałszerstwo na szkodę kolekcjonera - usunięta 3 z półtoraka 1623.
70238037_2503162433102049_1139749694608506880_o.jpgPÓŁTORAKI  - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
 
70842721_2503156573102635_9102147903480135680_n.jpgPÓŁTORAKI  - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
 
71342792_2503155816436044_5289768222394941440_n.jpgPÓŁTORAKI  - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp

Opisana jako 1620 bez jednej cyfry daty. 1620 to to nie jest bo jest inne jabłko więc to raz. Dwa - brak cyfry jest tutaj dyskusyjny, przynajmniej na tych prześwietlonych zdjęciach.
Poniżej trzy zdjęcia, na których widać, że coś mogło być robione, zwłaszcza, że tło jest mennicze i pięknie widać w jakim kierunku blacha była walcowana zanim wycięto krążki na monety. Jakby stan był gorszy mogłoby to przejść bez echa.
Pozwolę sobie wkleić tu odpowiedź Adama:
Cytuj
Faktem jest, że widać zarysy trójki. Nie jestem tylko pewien w jaki sposób ona znikła i kiedy. Czy jeszcze w czasie produkcji stempla (np poprzez zapchanie) czy powstało ono później poprzez ingerencję na samej monecie. Ogólnie jest problem z monetami bez dat (opisałem to trochę szerzej w katalogu półtoraków) i sam bardzo na nie uważam.
I moją:
Cytuj
Dodam tylko, ze "najpopularniejsze" bezdatowce pochodzą z jednego stempla - co ciekawe awersu i rewersu. Na awersie cechą charakterystyczną jest "podwójnie" nabite G w SIGIS. Znam przynajmniej 3 egzemplarze z tej pary stempli - wszystkie w b. dobrym stanie. Foto poniżej najładniejszego z aukcji GNDM.
 
70994404_2811583335535821_6326619958109274112_o.jpgPÓŁTORAKI  - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
Kiedyś zresztą też pisałem o tym i jak widać nic się nie zmieniło, oprócz tego, że trzeba dokładniej oglądać każdą monetę, którą chcemy kupić.
 
ssss.jpgPÓŁTORAKI  - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Ostatnia zmiana: 28 Wrzesień 2019, 19:35:59 wysłana przez modsog »

Tuk Tukat

  • Rada Oficerów TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 416
  • Legitymacja TPZN nr.104
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1552 dnia: 28 Wrzesień 2019, 23:15:41 »
Ewidentnie 1623 , ktoś się pobawił i usunął prawdopodobnie słabo wybitą trójkę . Jednak charakterystyczne jabłko , herb sas i ozdobniki + zarysy trójki wszystko zdradzają .
Janek

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1553 dnia: 29 Wrzesień 2019, 09:16:42 »
1623, a ślady wskazują że tej "3" ktoś pomógł zniknąć z tego świata...
Jest to niestety chyba najprostszy sposób dodania wartości popularnych półtoraków. W swoich opracowaniach pomijam takie warianty stempli właśnie z powodu dużego ryzyka błędu. Oczywiście mogą się zdarzać oryginalne, ale jak stwierdzili kpledzy powyzej - mozna to potwierdzic przy dobrej jakosci monety...

Tibor

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 91
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1554 dnia: 29 Wrzesień 2019, 14:43:48 »
Takie falsiki.
Wrzucę zaraz na grupę na FB na licytację...
Jak ktoś zainteresowany to wbijać.
Fotki to wykorzystania jak komuś potrzebne oczywiście.
« Ostatnia zmiana: 29 Wrzesień 2019, 19:09:55 wysłana przez Tibor »

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 796
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1555 dnia: 03 Październik 2019, 11:27:57 »
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1556 dnia: 04 Październik 2019, 09:26:06 »
Ciekawe czy weryfikowali tą monetę... czy to opis od własciciela czy od prowadzacego aukcję? W przypadku monet podejrzewanych o rzadkość  czy unikalność warto chyba sprawdzić co się pisze...
Obstawiam 1631, moneta bite ręcznie a nie z walcarki , opisana u mnie jako 2(31)2

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1557 dnia: 07 Październik 2019, 11:19:10 »
Brawa  dla firmy za szybką reakcję.   :)
Ale teraz wpis Adama już trochę nieaktualny, bo z opisu aukcyjnego nie zgadniesz gdzie był problem. Zatem dla przypomnienia i nauki: moneta pierwotnie datowana na 1634.
A co nie pasowało:
Oczywiście legenda - CIVI ELB był  bity do 1632.
Jabłko  starego typu z 1631, w 34 było już inne. Dwukropek w legendzie rewersu. Duża litera Z w nominale - w 32 mamy małą z, i oczywiście 1 w dacie, chociaż tu jest lekko zniekształcona ale do 4 trochę  daleko. Z moich analiz wychodzi że prezentowana wersja dotyczy około 40-50% rocznika. Kolejne 40-50% to monety tłoczone z walcarki o trochę innym wzorze. W roczniku 31 najciekawsze są warianty z tarczą z roku 1630. I te są faktycznie rzadkie.
« Ostatnia zmiana: 07 Październik 2019, 11:21:57 wysłana przez korabgoran »

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 796
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1558 dnia: 07 Październik 2019, 14:51:17 »
Spokojnie. I tak nie poprawili wszystkich błędów.

RYGA zamiast RIGE w opisie jak była tak jest.
Półtorak Gustawa Adolfa z 1630 roku zmienił się w półtorak Krystyny dalej z 1630 roku. A powinien być 1635.
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

korabgoran

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 272
Odp: PÓŁTORAKI - dyskusja, zdjęcia, odmiany itp
« Odpowiedź #1559 dnia: 08 Październik 2019, 13:28:38 »
No to kolejne pomyłki...
https://aukcjamonet.pl/product/23314/gustaw-ii-adolf-1611-1632-poltorak-1623-elblag
tarcza typowa ale dla lat 28-30 jabłko raczej 28-29 wszystko razem wygląda na Elbląg 1628
https://aukcjamonet.pl/product/23340/gustaw-ii-adolf-1611-1632-poltorak-1635-elblag
nie MON NO CIVI ELB  ale REG SVE a to różnica...
https://aukcjamonet.pl/product/23341/krystyna-1632-1654-1611-1632-poltorak-1630-elblag-rzadkosc-r6
i tak po kolei rocznik 1635 a legenda C(HRIS DG) - REG SVE czyli typowy 75% egzemplarz rocznika. Na GVS ADO (25%) nie wygląda bo wtedy legenda GVS ADO - DG REX S
Odmiany literowej CHRI DG w tym stanie nie rozpoznamy
To na tyle jeśli chodzi o Elbląg

 

R E K L A M A
aukcja monet