Aktualności:

  • 17 Wrzesień 2019, 20:54:43

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Małe znalezisko ale cieszy...  (Przeczytany 4897 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Małe znalezisko ale cieszy...
« dnia: 28 Październik 2008, 09:32:47 »
Tę monetkę wypatrzyłem na eBayu. Bardzo wyraźna, więc nie powino być problemów z atrybucją. Przy okazji można też przećwićzyć rozpoznawanie typu popiersia.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Październik 2008, 09:59:31 »
Panowie Maciej i Piotr z pewnością już wiedzą, co to za maleństwo, ale zachęcam do prób identyfikacji także początkujących miłośników antyku. Monetka jest wyraźna, a ja chętnie pomogę.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Październik 2008, 21:45:40 »
Może ja spróbuję. Dzięki Maćkowi zacząłem przeglądać monety antyczne, może zakupię "towarzystwo" do monety zakupionej u niego. Ponieważ jest to mój debiut, bardzo proszę nie śmiać się (za głośno) :D
Awers: popiersie w diademie i zbroi skierowane w prawo, w legendzie CONSTANTI - NVS MAX AVG
Rewers: dwóch żołnierzy w hełmach skierowanych twarzami do siebie, w zewnętrznych rękach trzymają włócznie, wewnętrzne opierają na tarczach, pomiędzy nimi dwa sztandary, legenda: GLORI - A EXERC - ITUS.
Mennica: *SMK (beta), a więc Cyzikus, oficyna beta (druga)
I tu zaczynają się schody: mam dostęp jedynie do VII i VIII części RIC. W części VIII nie ma monety o takiej legendzie awersu, natomiast w części VII nie spotkałem takiego oznaczenia mennicy i takim podziale legendy rewersu. Proszę fachowców od antyku o dopełnienie mojej identyfikacji.
Pozdrawiam
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Październik 2008, 22:14:33 »
Ponieważ jest to mój debiut, bardzo proszę nie śmiać się

Ależ prawie wszystko dobrze Pan odczytał! Teraz trzeba tylko przyjrzeć się szczegółom (na babraniu się w szczegółach polega zresztą znaczną część uroku numizmatyki antycznej)

Awers: popiersie w diademie i zbroi skierowane w prawo,

Trochę za ogólnie. Wypada jeszcze ustalić, jaki to typ diademu oraz przyjrzeć się, czy cesarz jest tylko w zbroi, czy też ma coś jeszcze.

w legendzie CONSTANTI - NVS MAX AVG

Bardzo dobrze. Legendę awersu mamy już z głowy...

Rewers: dwóch żołnierzy w hełmach skierowanych twarzami do siebie, w zewnętrznych rękach trzymają włócznie, wewnętrzne opierają na tarczach, pomiędzy nimi dwa sztandary,

Tu interesuje nas tylko to, że między żołnierzami są DWA sztandary. Reszta to standard. Ale uwaga! Ten typ rewersu w innych mennicach bywał jeszcze dodatkowo udekorowany różnymi znaczkami: jakieś gałązki, "drzewka" itp.

legenda: GLORI - A EXERC - ITUS.

Czy na pewno pierwsze łamanie legendy jest właśnie takie? Gdzie Pan widzi obok siebie "R" oraz "I"?

Mennica: *SMK (beta), a więc Cyzikus, oficyna beta (druga)

Bardzo dobrze! Ustalenie mennicy niezwykle zawęża nam poszukiwania przy przeglądaniu RIC-a.

Szukamy więc wzoru emisji "gwiazdka SMKA" (bo we wzorze emisji podaje się w miejscu oficyny zazwyczaj tylko pierwszą, a dopiero dalej są informacje, ile tych oficyn biło daną monetę)

I tu zaczynają się schody:

Czy moje uwagi posłużą teraz Panu jako poręcze?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Październik 2008, 22:32:38 »
Postaram się. Popiersie cesarza w zbroi i płaszczu, na głowie diadem (E7). Faktycznie, legenda rewersu to GLOR - IA EXERC - ITUS. Wg mnie jest to RIC VII 109, rzadkość r5 (nie wiem tylko co oznacza reference V.)?Moneta emitowana w latach 335-336.Mam nadzieję,że dobrze wykorzystałem poręcze? :D
Nie wszystko w opisach zrozumiałem (z angielskim u mnie tak sobie... :)) dlatego nie potrafię określić rodzaju diademu (oznaczenia popiersia troszkę się domyślałem).
Bardzo proszę na przyszłość nie zwracać się do mnie per "Pan", wolałbym po prostu - Robert.
Pozdrawiam
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Październik 2008, 10:45:01 »
Popiersie cesarza w zbroi i płaszczu,

Zgadza się.

na głowie diadem (E7).

Z diademami jest w RIC VII spory problem i wiele niekonsekwencji. Zasadniczo wyróżnia się ich trzy typy:

a) plain, prosty, czasem wyglądający jak gładka taśma wokół głowy, ale zazwyczaj jest ona przyozdobiona różnymi różnościami

b) rosette, rozetkowy, składający się DOŚĆ WYRAŹNIE z osobnych części-rozetek połączonych "sznureczkami"; do tego zwykle na czole jest większa rozetka

c) pearl, perełkowy, czyli sznury pereł.

Problemy sprawia dekoracja, która sprawia, że czasem nie wiadomo, czy to już rozetki, czy tylko bardzo wyrafinowane zdobienia prostego diademu.

W wypadku kilku mennic autor dał nawet dodatkowe wyjaśnienia, które trochę sprawę porządkują, ale nie do końca. Dla mennicy Cyzicus proszę przejrzeć dodatek na stronie 660.

Faktycznie, legenda rewersu to GLOR - IA EXERC - ITUS.

Zgoda.

Wg mnie jest to RIC VII 109, rzadkość r5 (nie wiem tylko co oznacza reference V.)?

Strzał prawie celny! W kolumnie Reference podane jest źrodło, na które powołuje się autor: że np. moneta ta znajduje się w określonym muzeum (jak w tym wypadku) czy kolekcji, albo została odnotowana w literaturze. Proszę zajrzeć na stronę xxi (The Material) i sprawdzić, co znaczy to tajemnicze V.


P.S.
Bardzo proszę na przyszłość nie zwracać się do mnie per "Pan", wolałbym po prostu - Robert.

Jak Pan sobie życzy, Panie Robercie  :) ale bardzo byłbym wdzięczny, gdyby jednak zezwolił mi Pan na tę formę. W ten sposób staram się podkreślać swój szacunek dla rozmówcy. Wiem oczywiście, że w Internecie moda jest dokładnie odwrotna: wszyscy ze wszystkimi natychmiast się "zaprzyjaźniają" na zasadzie "Cześć Kaziu! Cześć Krzysiu!" Tylko że potem następuje często dość szybkie przejście do "Ale żeś głupotę walnął Kaziu! Sam pieprzysz głupoty Krzysiu!" Na niebezpieczeństwo takiej "bezpośredniości" narażony jest zwłaszcza ktoś, kto często innym różne rzeczy wyjaśnia i występuje w roli nauczyciela. Czyli moje stosowanie formy grzecznościowej "Pan" nie tylko podkreśla mój szacunek dla rozmówcy i jego problemu, ale ma też egoistyczne pobudki - żeby mi się w głowie nie przewróciło!
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Listopad 2008, 11:39:05 »
Może jednak dokończymy atrybucję tej monetki? Wszyscy chętni mile widziani!....
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Listopad 2008, 12:19:54 »
Witam ponownie> Już doszedłem do tego,że na głowie władcy mamy diadem rozetkowy :)(typ E8)i legenda opisana pod numerem I, a więc awers możemy opisać w skrócie I(E8).I tu mi nie pasuje to RIC VII 109 :) To jest RIC VII 110 dla mennicy Cyzikus :D
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Listopad 2008, 12:24:56 »
Mam tylko pytanie: skąd w oznaczeniu mennicy na monecie "beta", skoro RIC podaje dla tego oznaczenia oficyny "alfa" i "gamma"?
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Listopad 2008, 12:43:23 »
To jest RIC VII 110 dla mennicy Cyzikus :D

Bardzo dobrze!

Mam tylko pytanie: skąd w oznaczeniu mennicy na monecie "beta", skoro RIC podaje dla tego oznaczenia oficyny "alfa" i "gamma"?

No i właśnie na tym polega cała uciecha z tego znaleziska! RIC nie podaje bety, a ona jest! Krótko mówiąc: upolowane kolejne maleństwo nie odnotowane w RIC.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Listopad 2008, 12:49:03 »
Tym bardziej gratuluję :D Jest to również odpowiedź na pytanie zadane przez Pana w innym temacie: właśnie to mnie coraz bardziej wciąga :)
Pozdrawiam
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 558
    • NOT IN RIC
Odp: Małe znalezisko ale cieszy...
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Listopad 2008, 21:21:36 »
właśnie to mnie coraz bardziej wciąga :)

Bardzo się cieszę. Jak nietrudno zgadnąć, dla mnie to podstawowa atrakcja numizmatyki antycznej: że można znaleźć coś, czego nikt inny wcześniej nie znalazł. Nie notowana oficyna to stosunkowo najpospolitsze odkrycie. Są jeszcze nie notowane warianty legend, kombinacje legend i awersów/rewersów, ich nowe typy itp. Zachęcam więc do UWAŻNEGO przypatrywania się monetom. Brak doświadczenia bywa tu nawet pomocny, bo ja już niestety coraz częściej łapię się na tym, że "widzę" na monecie to, o czym wiem, że tam powinno być...
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

 

R E K L A M A
aukcja monet