Aktualności:

  • 25 Sierpień 2019, 08:30:53

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Zakup z "winy" Maćka...  (Przeczytany 4461 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Zakup z "winy" Maćka...
« dnia: 30 Październik 2008, 07:10:54 »
Ponieważ spodobała mi się moneta od Ciebie, postanowiłem znaleźć jej "towarzystwo" :). Na początek zakupiłem taką oto monetkę.Sprzedawca podaje,że waży 2,8 g i ma 17 mm średnicy.(lepszą fotkę zamieszczę, jak tylko dam radę ją zrobić), ale i ta jest czytelna.
Kolejna próba atrybucji:
Awers: popiersie w prawo, w zbroi, płaszczu i wieńcu laurowym (typ popiersia B5);legenda: FL IVL CONSTANTIVS NOB C
Rewers: jak wspomniał Pan Lech, istotne są dwasztandary pomiędzy żołnierzami, żadnych "drzewek",liter czy innych oznaczeń, oznaczenie mennicy SMANZ, a więc mennica Antiochia.Wg mnie to RIC VII 88 dla tej mennicy, moneta emitowana w latach 330-333 i 335, rzadkość c3 (dalej nie wiem, co oznacza Reference L :))
Proszę doświadczonych kolegów o ocenę tego, co napisałem ;)
Pozdrawiam
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Październik 2008, 08:09:57 »
Bardzo ładna monetka :) w dobrym stanie, wszystko czytelne. Gratuluję!

Tak myślę że wszystko napisałeś prawidłowo (nie mam przy sobie katalogu by sprawdzić - jestem w pracy), monetka jest do znalezienia w internecie jak choćby na wildwinds:
http://www.wildwinds.com/coins/ric/constantius_II/i.html
czy tu:
http://scotvscapitis.blogspot.com/2008/07/three-portraits-of-constantius-ii.html
Do szczęścia potrzeba nam jeszcze jednego drobiazgu. Określenie Cesarza :) czyli Konstancjusz II urodzony w 317 panował jako cezar 337-347, Augustus 347-355 a w RIC monetka wybita między 330 - 335 ciekawe ;) więcej o cesarzu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstancjusz_II
 
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Październik 2008, 08:15:20 »
Tak, ale RIC podaje dwie emisje: 330-333 i w 335.Dziękuję za życzliwą ocenę i mogę z przekonaniem powiedzieć,że dzięki Tobie przekonałem się do antyku (przynajmniej do Konstancjusza II :)), chociaż nie porzucę Polski Królewskiej (przynajmniej nie od razu i nie do końca ;))
Spokojnej pracy
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Październik 2008, 08:21:48 »
Na tej monecie jest przedstawiony jako FL(avius)IVL(ius)CONSTANTIUS NOB C, jeszcze nie jako Cesarz, a tym bardziej August.
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Październik 2008, 10:53:50 »
Wg mnie to RIC VII 88 dla tej mennicy

Bardzo dobra identyfikacja!

(dalej nie wiem, co oznacza Reference L :))

O kolumnie Reference napisałem w poprzednim poście

Na tej monecie jest przedstawiony jako FL(avius)IVL(ius)CONSTANTIUS NOB C, jeszcze nie jako Cesarz, a tym bardziej August.

No, takie coś to się chyba kwalifikuje jako obraza majestatu i kończy co najmniej zesłaniem na galery!

Oczywiście, że Konstancjusz był już wtedy cesarzem! To końcowe NOB C (skrót od NOBILISSIMUS CAESAR, najszlachetniejszy cesarz) właśnie o tym informuje.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Październik 2008, 17:07:56 »
Cytuj
Oczywiście, że Konstancjusz był już wtedy cesarzem! To końcowe NOB C (skrót od NOBILISSIMUS CAESAR, najszlachetniejszy cesarz) właśnie o tym informuje.

Tytuł NOBILISSIMUS CAESAR ma jeszcze jedno znaczenie: jest to tytuł przewidywalnych następców władcy. Czyli w daleko idącym uproszczeniu PRZYSZŁY AUGUST.

PS. A monetki oczywiście gratuluję! Cieszę się, że kolega "wciąga" się w antyk. ;)
Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Październik 2008, 22:32:49 »
Tak też zrozumiałem ten skrót, jako "przyszły cezar", przecież w roku 330 panował jeszcze Konstantyn Wielki (do 337).Ponadto Konstancjusz miał wtedy 13, a w najlepszym przypadku 18 lat.
Dziękuję za dobre słowo :D
Pozdrowienia dla wszystkich
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Zakup z "winy" Maćka...
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Październik 2008, 11:25:18 »
Tak też zrozumiałem ten skrót, jako "przyszły cezar"

Nie, nie nie! To nieporozumienie! Konstancjusz II był AKTUALNYM Cezarem (podobnie jak w pewnym momencie wszyscy jego bracia), natomiast Konstantyn Wielki był Augustem, w czasie wybicia tej monetki - już jedynym.

I to jest najlepsza pora, by od monetki przejść do uzupełnienia wiadomości historycznych. Na początek proszę przeczytać choćby to:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tetrarchia

Wprawdzie napisano tam, że system tetrarchii przetrwał do 324 roku (czyli do momenu, gdy Konstantyn został jedynowładcą), ale rozróżnienie Cezar - August jeszcze funkcjonuje.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

 

R E K L A M A
aukcja monet