Aktualności:

  • 21 Sierpień 2019, 11:24:23

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?  (Przeczytany 3805 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Piotr-p40

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 651
Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« dnia: 17 Kwiecień 2011, 23:33:49 »
Udało mi się niedawno zdobyć takiego orcika J.K. z 1658 r, w sumie pasuje ,,pod" pozycję 422 Katalogu Monet Polskich Panów Kamińskiego i Kurpiewskiego, ale napisy otokowe się różnią - zwłaszcza rzuca się w oczy brak ,,POL" i troszkę inna interpunkcja. Co o tym sądzicie?

Dla porównania napisy z katalogu:
                IOAN.CASIM.D:G.REX.M.D.LIT.R.P.MAS:                                                       MONETA.NOVA.RE-GIN.POLON:1658.

http://img23.imageshack.us/img23/3052/1520243422.jpg
Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Ostatnia zmiana: 03 Październik 2011, 21:15:35 wysłana przez Piotr-p40 »

Piotr-p40

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 651
Odp: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Październik 2011, 21:17:35 »
Podbiję troszkę temat, bo mimo prawie półrocznego ,,wiszenia" w dziale odpowiedzi brak.
Co jest ,,grane" z tym orcikiem? Nie notowana odmiana, błąd menniczy czy błąd w katalogu?
Pozdrawiam

Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 733
Odp: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Październik 2011, 10:15:26 »
Poszukałem trochę w archiwach, niestety materiału porównawczego brak. W archiwach wcn jest informacja o sprzedaży takiego wariantu, ale bez zdjęcia :(. Proszę spojrzeć np. na takiego 36_0374 (arch. wcn). Pasowałby, ale ma "casimr" (Kurpiewski 423 - choć też nie do końca ze względu na POLO), rewers ma legendę jak 422. Tak czy siak nie ma orta, któremu brakuje POL. Więc wydaje mi się, że to błąd autorów a nie nieopisana odmiana. Chociaż to drugie też jest możliwe. Z tego co przeglądałem odmiana z końcówką MAS na awersie jest dość rzadka, tak samo jak błąd REGIN na rewersie.

Salemmtg

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 43
Odp: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Październik 2011, 11:00:03 »
Nie żebym miał coś z oczami ale ja widzę POL na awersie :-P  gdzie wy macie ten brak ?

zaznaczyłem na zdjęciu.

Piotr-p40

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 651
Odp: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Październik 2011, 12:49:30 »
Na monecie wszyscy widzimy te ,,POL"  ;D tylko w katalogach (a konkretnie w katalogu Katalogu Monet Polskich Kam-Kurp - chyba najdokładniej opisującym odmiany monet Jana Kazimierza) w najbardziej zbliżonej odmianie (poz. 422) słowa ,,POL" brakuje... W pierwszym wątku dla porównania nad zdjęciami zamieściłem wersję napisów otokowych poz. 422 z w/w katalogu.

Salemmtg

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 43
Odp: Ort Jana Kazimierza - nienotowana odmiana?
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Październik 2011, 15:22:17 »
Aha rozumiem :-)  sorry Winnetou.
Katalog Kamińskiego ma bardzo dużo braków i jest niedokładny (nie sugeruj się zabardzo nim).Fakt ,faktem posiada sporą ilość odmian i typów ortów ale ciągle to mało .Myśle że dodatkowe słowo Pol wielkiej różnicy nie wnosi,jednak gratuluje sztuki.Zawsze to jakaś gratka :-) dla kolekcjonera.Orty posiadają chyba najbardziej różnoraki napisy jeśli chodzi o monety Polskiej Królewskiej.Jest ich masa i ciężko znaleść 2 takie same monety z jednego stempla bite.Fartem było by gdyby się trafiła moneta która miała by słowa poprzestawiane ,źle wybita data lub coś w ten deseń.

Tak czy siak gratuluje sztuki .

 

R E K L A M A
aukcja monet