Aktualności:

  • 25 Sierpień 2019, 00:46:06

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Konstanyn w czapce  (Przeczytany 56894 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #15 dnia: 09 Grudzień 2008, 16:45:15 »
Cytuj
Nigdzie jeszcze tych swoich hipotez nie publikowałem, a jak panowie sądzą - warto? Przekonuje Panów takie odczytanie tej monetki, czy nie?

Wydają się prawdopodobne. Ja też mam jedną: może ta moneta była czymś w rodzaju prototypu, nie uzyskała akceptacji i może ktoś z "otoczenia mennicy" zabrał na pamiątkę? Na zdjęciu wygląda to tak jakby moneta nie była w użyciu (widać nawet poszczególne włosy), nie jest starta, więc albo posługiwano się nią bardzo krótko (oczywiście zostaje jeszcze nam pytanie co robiono z nią przez te 1600 lat?) lub wcale.

Swoją drogą mam pytanie do Kolegów będących bliżej tej epoki czy powiedzmy od Aureliana lub Klaudiusza Gockiego zdarzało się żeby były bite monety z cesarzami nie w strojach, nazwijmy to "reprezentacyjnych"?

Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #16 dnia: 09 Grudzień 2008, 17:29:28 »
zdarzało się żeby były bite monety z cesarzami nie w strojach, nazwijmy to "reprezentacyjnych"?

No więc nie. Dostojeństwo urzędu ma swoje wymagania. Toteż nie wydaje mi się, by cesarz w czapce mógł pojawić się choćby w sferze oficjalnych projektów. Podobnie za komunizmu niewyobrażalne było, by informować oficjalnie ludność, jak władca mieszka itp. Takiego tematu nie było. Niemniej nieoficjalnie krążyły plotki, że np. Gomułka mieszka skromnie i w ogóle jest skromny facet, zupełnie niepazerny na kasę itp. Jak Panu się zdaje, kto te plotki puszczał?

Ta moneta jest właśnie taką plotką: trudno jednak ustalić, czy sympatyczną, czy złośliwą.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #17 dnia: 09 Grudzień 2008, 20:57:47 »
Cytuj
Nigdzie jeszcze tych swoich hipotez nie publikowałem, a jak panowie sądzą - warto? Przekonuje Panów takie odczytanie tej monetki, czy nie?

Zachęcał bym do opublikowania :)
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #18 dnia: 09 Grudzień 2008, 21:57:20 »
Jako Tomasz, z definicji muszę mieć zawsze jakieś wątpliwości.

Czy podjął się ktoś sprawdzenia tych bałkańskich czapek pod kątem etnologicznym ?
Tego typu nakrycia głowy  były używane w starożytności, czy może pojawiły się
dopiero w średniowieczu, pod wpływem oddziaływań tureckich ?
Może są znane jakieś ikonograficzne przedstawienia postaci w czapkach z okresu późnego antyku?
Reliefy z sarkofagów ze scenami rodzajowymi, mozaiki, a może płaskorzeźby?

Oficjalna propaganda przedstawiana na monetach, już dużo wcześniej wypracowała odpowiedni model
promowania ojczystych i umiłowanych prowincji cesarzy, jak choćby Dacia i Panonie na sreberkach Trajana Decjusza.
Jakieś czapkowane improwizacje ?
Przecież za taką samowolkę, ewentualny autor, to mógł dostać w czapę   
« Ostatnia zmiana: 09 Grudzień 2008, 22:01:14 wysłana przez Tomanek »

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #19 dnia: 09 Grudzień 2008, 22:36:19 »
Czy podjął się ktoś sprawdzenia tych bałkańskich czapek pod kątem etnologicznym ?

Trafna uwaga. Konsultacja etnograficzna jest jak najbardziej wskazana i właśnie ten brak dotąd głównie powstrzymywał mnie przed ogłaszaniem tych rewelacji "miastu i światu".

Oficjalna propaganda przedstawiana na monetach

Po raz kolejny powtarzam, że wg mnie ta moneta nie jest produktem oficjalnym

Przecież za taką samowolkę, ewentualny autor, to mógł dostać w czapę   

Jeśli była to propaganda neoficjalna, to na pewno nie byla to samowolka - podobnie jak propagandowe akcje tajnej policji za komunizmu.

Natomiast jeśli była to propaganda anty-konstantyńska, to była to samowolka z założenia i rzeczywiście autor mógł dostać (dostał?) w czapę. Ale takie już jest ryzyko bycia w opozycji...
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #20 dnia: 10 Grudzień 2008, 20:18:11 »
Jeśli zmierza Pan kontynuować dociekania związane z kontrowersyjną czapką,  proszę dać znać.

O ile z dziedziny etnografii raczej  na moją pomoc nie ma co liczyć,  to w zakresie przedstawień figuralnych na płaskorzeźbach i rzeźbach już coś wywąchałem ciekawego.

Okazuje się, że istnieje kilka ciekawych tropów, o jakich tutaj nie wspominaliśmy.
Jeden z nich może się nawet okazać strzałem w dziesiątkę.
Słyszał Pan o uszkodzonej rzeźbie ( głowie ), nazwanej  "Głową jednego Tetrarchy" ???

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #21 dnia: 10 Grudzień 2008, 20:31:28 »
to w zakresie przedstawień figuralnych na płaskorzeźbach i rzeźbach już coś wywąchałem ciekawego.

To niechże się Pan natychmiast pochwali. Wszyscy na pewno z zainteresowaniem przeczytają.

Jeden z nich może się nawet okazać strzałem w dziesiątkę.

Pan to umie dozować napięcie. Prawie jak miszcz Chiczkok

Słyszał Pan o uszkodzonej rzeźbie ( głowie ), nazwanej  "Głową jednego Tetrarchy" ???

Nie słyszałem. W każdym razie pod tą nazwą.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #22 dnia: 10 Grudzień 2008, 20:56:28 »
Głowa jakiegoś Tetrarchy ???

http://images24.fotosik.pl/304/9a2526c9d20e32bc.jpg
Konstanyn w czapce


Początek IV wieku.
Miejsce znalezienia - i tu najlepsze - Nisz !!!
Porfir; wysokość 17 cm; szerokość 15 cm; waga 6871,7 g
National Museum Nis,  Inv. 180/P

Za jakość ilustracji przepraszam. Walnąłem fotkę monitora, bo zdjęcie znajduje się w katalogu na płycie CD i jakoś nie mogę wydłubać jej do "zarchiwizowania".

Jest jeszcze kilka ciekawych wątków, ale to innym razem. Czas na mnie...
« Ostatnia zmiana: 12 Grudzień 2008, 21:13:23 wysłana przez Tomanek »

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #23 dnia: 10 Grudzień 2008, 21:19:47 »
Cytuj
jakoś nie mogę wydłubać jej do "zarchiwizowania"
czy próbował Pan opcję wciśnięcia równocześnie klawiszy [ctrl alt Print Screen] i przerzucenia do jakiegoś foto edytora?

Przyglądam się tej rzeźbie i faktycznie pasuje to nakrycie głowy, skromne bez dodatków, brak dziur na jakieś detale. Zrobiło się ciekawie :D
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #24 dnia: 10 Grudzień 2008, 21:38:29 »
Zapomniałem dodać pewien dość istotny szczegół.
Takie nakrycie ma swoją nazwę.
Ten egzemplarz został opisany jako cylindryczna, niska czapka  (pileus pannonicus)

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 550
    • NOT IN RIC
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Grudzień 2008, 22:12:05 »
Ten egzemplarz został opisany jako cylindryczna, niska czapka  (pileus pannonicus)

Taka sugestia - że czapka na monecie to pileus pannonicus (PP) - była wysuwana od początku. Ale ja mam co do tego wątpliwości. PP nosiło się raczej na czubku głowy, powyżej linii ucha (co widać było i na poprzednich Pana obrazkach i na tym najnowszym też). A Konstantyn ma czapkę zakrywającą górę ucha: nadto z profilu ma onna kształt lekko trapezowaty, a nie prostokątny jak w wypadku PP. Być może jednak czapka Konstantyna to jakaś ludowa wersja PP (bo lud zazwyczaj naśladuje panów, a PP podobno wprowadził/nobilitował? Dioklecjan).
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #26 dnia: 10 Grudzień 2008, 22:38:23 »
No właśnie Diklecjan.

W tym momencie dochodzimy do następnego eksponatu.
W mauzoleum tegoż ( obecnie katedra ) w Splicie znajduje się gliniany relief jego popiesia.
Materiał z jakiego je wykonano z góry skazuje je na spore zniszczenia.
Mimo wytarć widać, że Obywatel ma na głowie coś w stylu PP.
Przykrą sprawą jest zakaz robienia zdjęć wewnątrz obecnej katedry. W całym pałacu można pstrykać foty, a w tym jednym miejscu nie.
Na pocieszenie dodam, że wierna kopia znajduje się w R-G Z w Mainz.

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #27 dnia: 11 Grudzień 2008, 08:44:56 »
Czy czapka na monecie to pileus pannonicus? Wydaje się, że jest to właśnie taka czapka. Rytownik chyba miał na myśli jakiś żart dlatego delikatnie nasunął tą czapkę na ucho. Tak sobie głośno kombinuję że wizerunek cesarza to jakaś delikatna satyra. Nie znajduję nigdzie takich przedstawień czapek naciągniętych na ucho w sztuce z epoki.

Zastanawiam się jeszcze nad wersją odczytania napisów awersu najbardziej pasowało by? IM C;
 IM(perator) C(aesar), taki wariant na przykład jest ukazany na monetach Vabalathusa  [IM C VHABALATHVS AVG] przyglądałem się tej fotografii i mam wrażenie jakby to C nabito na V, ale to może być złudzenie. 
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 901
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #28 dnia: 11 Grudzień 2008, 09:14:11 »
Legenda IMC była pierwszą wersją jaka mi padła na oko.

W powiększeniu obstawiam jednak za Pana pierwotną wersją INV.

Wracając do czapki, to istnieje jeszcze jedno przedstawienie na fragmencie sarkofagu z Trewiru.
Uszkodzony fragment przedstawia popiersia pary, kobiety i mężczyzny.
Postać męska ma nakrycie głowy, w stylu podobnym do nas interesującego. Co ciekawe, wydaje mi się, że zachodzącą na ucho.

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstanyn w czapce
« Odpowiedź #29 dnia: 11 Grudzień 2008, 10:19:02 »
Cytuj
W powiększeniu obstawiam jednak za Pana pierwotną wersją INV.
im więcej patrzę tym bardziej głupieję, ale chyba się też zgodzę z tym co na wstępie zobaczyłem.

Cytuj
przedstawienie na fragmencie sarkofagu z Trewiru
czy można prosić o zdjęcie, albo namiar na źródło (domyślam się, że chodzi o ten katalog) z którego Pan korzysta.


Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

 

R E K L A M A
aukcja monet