Aktualności:

  • 19 Lipiec 2019, 04:07:38

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Ciekawy GRATIANUS  (Przeczytany 4703 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 898
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Ciekawy GRATIANUS
« dnia: 12 Grudzień 2008, 11:12:50 »
Początkowo moją uwagę zwrócił awers. Głowa na lewo, to w przypadku tego osobnika spora rzadkość.


http://images28.fotosik.pl/304/f422d45232878030.jpg
Ciekawy GRATIANUS


:-[Zdziwienie nastało przy rewersie...

http://images42.fotosik.pl/39/4b49551b5c4416e4.jpg
Ciekawy GRATIANUS


Szkoda tylko, że tak ordynarnie wyszorowany ! :(
« Ostatnia zmiana: 12 Grudzień 2008, 11:15:48 wysłana przez Tomanek »

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 520
    • NOT IN RIC
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Grudzień 2008, 13:47:04 »
Ponieważ Gratianusy to już, Dei gratia, nie moja działka, z przyjemnością będę przysłuchiwał się interesującej dyskusji...
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Sol Invictus

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 314
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Grudzień 2008, 21:46:55 »
Gratuluję bardzo rzadkiej blachy FELICITAS ROMANORVM  – RIC IX Aquileia 16d – R4 ale zastanawiające jest to, w tablicach w RIC notowana jest odmiana SMAQS. Oczywiście może być to S (ty masz blachę w rękach)  ale wg. mnie brakuje tam odmiany takiej jak twoja – SMAQP,. Więc czyżby istniały z oficyną S i P? Bardzo ciekawa.
\"Białe woły pozdrawiają cesarza Marka: jeśli znów zwyciężysz, my jesteśmy zgubione\"

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Grudzień 2008, 22:45:52 »
Widać odnalazłeś oficynę P :) Gratuluję!

może tak będzie staranniej przedstawić co widzimy na monecie:

awers :(2b) DN GRAT1AN-VS PF AVG  popiersie typ (E) zwrócone w lewo. Perłowy diadem na głowie i udrapowana zbroja 
rewers : FELICITAS - ROMANORVM Wiktoria idąca w lewo, trzymająca wieniec i palmę.

oznaczenie mennicy SMAQP  Aquileia
moneta: AE III

RIC IX pomiędzy 16(d) a 17(a)

W ricu jest moneta ukazana na palecie VII, 10. ale nie wiem czy patrzyliście na nią, tam wcale nie widać S, co prawda nie mam dostępu do oryginału posługuję się kserem. Czy na pewno jest tam S? Dla mnie to wygląda jak plama...  Cohen nie odnotował takiej blaszki.
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Sol Invictus

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 314
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Grudzień 2008, 02:03:23 »
Ta kwestia jest zastanawiająca, ponieważ przy tej jakości fotek, jakie są w RICu, nie sposób powiedzieć tego jednoznacznie. Otóż może to być lekko przesunięte ku górze S, jak i P. Śmiesznie się zaczyna dopiero kiedy zajrzysz na stronę xxxiv wstępu (czwarty akapit) :-). Stąd można ponowić pytanie: istnieją egzemplarze z oznaczeniem „P”, „S” czy też „P” i „S”. Na podstawie słabej dość RICowej foty i tekstu wstępu skłaniam się ku wersji, że moneta na zdjęciu w książce jest jednak z literą P (zamknięte pole), a w tekście tablic jest błąd powielany przez inne katalogi, bądź też - istnieją obie.
\"Białe woły pozdrawiają cesarza Marka: jeśli znów zwyciężysz, my jesteśmy zgubione\"

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 520
    • NOT IN RIC
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Grudzień 2008, 13:49:54 »
Gratuluję rzadkiej monety. Gdybym zajmował się tomem IX z pewnością umieściłbym ją jako przykład niewątpliwej oficyny P (formalnie nie notowanej) i wszystkie te niejasności z RIC też bym wypisał - bo może to być błąd w tablicach.

A może któryś z Panów weźmie na warsztat np. tomy VIII-IX?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 898
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Grudzień 2008, 18:36:30 »
A już się obawiałem, że te czasy nikogo z grona nie interesują.

Zgadza się : FELICITAS ROMANORUM  SMAQP.

Jak na mój gust to na tablicy VII 10 też jest w oznaczeniu S, jak w opisie poz. 16d.
To S jest tylko wyżej niż poprzednie litery i stąd podobieństwo do P.

Z racji faktu, że dla tej legendy istnieje oznaczenie pierwszej mennicy: RIC IX 16a, 16b i 16c, wielce prawdopodobne wydaje się, że i dla odmiany 16d mogła być bita w tej oficynie.

Dla IX tomu pewnie można odnotować sporo takich braków lub błędów.
Jakiś czas temu np. pewien kopacz wystawił na A, wielce ciekawy okaz z uszkiem: 1,5 scripulum z Aquileii.
Av. D N THEODO - SIVS P F AVG;  Rv.  VICTORIA AVGVSTORVM; w odcinku AQOB
Wielce ciekawy brakujący wariant dla pozycji 22.

Pewnie w dziewiątce jest sporo takich braków...

Sol Invictus

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 314
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #7 dnia: 17 Grudzień 2008, 20:53:46 »
Jesteś pewien? Weź lupę i zobacz do książki-  ja tam widzę pionową kreskę z brzuszku z górnej części litery P, a właściwie cień jaki rzuca t kreska. Napisz jeszcze co o tym sądzisz – ja się nie upieram, ale dla mnie na 75% na tablicy jest P. Znalazłeś jakiś egz. do porównania (bo ja niestety nie)?
\"Białe woły pozdrawiają cesarza Marka: jeśli znów zwyciężysz, my jesteśmy zgubione\"

Tomanek

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 898
  • Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #8 dnia: 17 Grudzień 2008, 21:52:34 »
Ja mam wydanie (reprint) z 2003 roku i jak patrzę, to widzę "S" wysunięte do góry.
Zobacz na tej samej tablicy pozycje 12. "S" również podniesione wyżej i co istotne, krój litery wykończony kreseczkami . Taka kreseczka w przypadku poz 16d (tablica VII 10) może upodabniać S do P.
 

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Grudzień 2008, 23:50:38 »
oto kopia z mojego RICa LONDON SPINK AND SON LTD. 5-7 KING STREET, S.W.I 1951

http://images46.fotosik.pl/41/5de558c1f24c5119.jpg
Ciekawy GRATIANUS


ja po takiej jakości fotki nie mam pewności czy to jest litera... P lub S
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Sol Invictus

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 314
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #10 dnia: 17 Grudzień 2008, 23:56:46 »
Ja mam ten sam reprint co Tomek... To są nasze domniemywania, bo może to być S lub P.. przydałby się egzempalrz z S.... ale o to nie łatwo, to Tomek ułowił super blaszkę :-) Tylko pozazdrościć!!!
\"Białe woły pozdrawiają cesarza Marka: jeśli znów zwyciężysz, my jesteśmy zgubione\"

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Ciekawy GRATIANUS
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Grudzień 2008, 08:46:42 »
Cytuj
Tomek ułowił super blaszkę :-) Tylko pozazdrościć!!!
tak szczególnie, że napis FELICITAS ROMANORUM jest zdecydowanie rzadszy :) i występuje tylko dla emisji z Aquileii. 
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

 

R E K L A M A
aukcja monet