Aktualności: Nowa wersja silnika SMF 2.0.15!

  • 17 Luty 2019, 03:18:17

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Warszawska Nike  (Przeczytany 4995 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

xallax

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 166
Warszawska Nike
« dnia: 01 Styczeń 2009, 17:08:10 »
Oglądając swój PRL zauważyłem, że monety Warszawska Nike różnią się od siebie szczegółami:

- różne długości płaszcza
- różne oddalenie stopy i ręki od rantu monety.
- przyleganie (lub nie) ramienia z mieczem do głowy Nike.

Czy ktoś zaobserwował coś takiego?
Czym to może być spowodowane?

Przesunięcia stempla możliwe (to jeżeli chodzi o oddalenie kończyn od rantu)

Aha linki do zdjęć:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b8c855101b87ef45.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/8815a59c1c54cc5f.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/71a2779f6f4db2ef.html

xallax

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 166
Odp: Warszawska Nike
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Styczeń 2009, 20:32:14 »
Dodam jeszcze, że monety są w stanie I więc wykluczyłem jakiekolwiek wytarcie.

Na zdjęciu 3 zaznaczyłem o co chodzi. Dwa pierwsze poglądowe.

- nie zaznaczyłem ręki która przylega lub nie do głowy
- poza tym u jednej Nike miecz jest wypukły a u drugiej wyraźnie spłaszczony

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Warszawska Nike
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Styczeń 2009, 13:45:20 »
Cześć !
Moim zdaniem różnice wynikają z faktu, iż do wybicia tej monety koniecznych było wykonanie kilku par stempli (nakład 3.492.000 egz. !!!).
Jest wielu kolekcjoneróiw PRL-u, którzy wręcz pasjonują się wyszukiwaniem takich różnic.
Wg mnie może to być nawet pasjonujące.

Pozdrawiam

Wrocek
TPZN 033
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

xallax

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 166
Odp: Warszawska Nike
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Styczeń 2009, 19:54:14 »
Sam przeglądam moje "zapasy" PRL (łatwa dostępność dużej ilości materiału) i fajnie jest zaobserwować taką różnicę której nikt wcześniej nie zauważył.

Ale jak traktować takie monety, jako odmiany czy błędy w biciu?
Jako pierwsze napewno, ale czy takie różnice powstały w wyniku błędu, czy było to celowe działanie?

W katalogu pana J.CH. dotyczącego okresu II RP, zastosował on podział monet groszowych różniących się drobnymi szczegółami.
Czy w wypadku tej monety mamy do czynienia z tym samym zjawiskiem.

W przypadku monet groszowych IIRP jak wiadomo, nakłady były o dużo większe niż Warszawskiej Nike.


Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Warszawska Nike
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Styczeń 2009, 21:06:48 »
Ale jak traktować takie monety, jako odmiany czy błędy w biciu?
Jako pierwsze napewno, ale czy takie różnice powstały w wyniku błędu, czy było to celowe działanie?

Z pewnością nie ma tu mowy o błędach. Nie sądzę także, aby było to "celowe działanie". Ot, tak poprostu różne stemple, bardziej lub mniej różniące się od siebie.

TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

Patriota

  • Członkowie TPZN
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 92
Odp: Warszawska Nike
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Styczeń 2009, 14:56:53 »
O ile sie nie myle bedzie 3 cześć katalogu J.CH i tam prawdopodobnie bedzie opisany PRL