Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Wrzesień 2017, 12:26:59


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2] 3 4 ... 15   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Orty gdańskie Zygmunta III - różnice  (Przeczytany 76861 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 583


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 06 Wrzesień 2012, 19:54:22 »

10% to raczej dla monet II RP. W tym wypadku 1 % to góra. Tak jak sam napisałeś chyba jest to już dzielenie włosa na czworo i takie dywagacje raczej są pozbawione sensu.
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : 13 Wrzesień 2012, 09:29:48 »

Niemniej nawet takie myślenie może stanowić zdobywanie wiedzy. Przy okazji pewnej "przygody"... opisałem na innym forum:

http://monety.pl/viewtopic.php?t=18891&postdays=0&postorder=asc&start=0

postanowiłem poszperać po necie i zacytuję tu rezultaty, które zamieściłem pod w/w tematem...

Na pierwszy ogień poszło oczywiście archiwum WCN gdzie łączna liczba aukcji orta 1612 to 47szt. Z czego podział wygląda następująco:

 stan I : 3 (1997, 2001, 2005)
 stan I- : 1 (2011)
 stan II+ : 7

 Do tego dochodzi :

 1 aukcja PDA w stanie II+

 Kolejne poszukiwania skierowałem w stronę archiwum aukcji allegro (paa.pl, allegromat) gdzie odnotowałem:

 stan I : 1
 stan II+ : 3

 a także orty w gradingu:

 NGC MS63
 NGC MS62
 NGC AU58
 PCG MS62
 PCG MS60

 Następnie przyszedł czas na poszukiwanie po zakończonych aukcjach na zagranicznych portalach Heritage, Kunker itp. gdzie znalazłem:

 NGC MS62
 oraz okazało się, że w/w MS63 i MS62 NGC również były sprzedawane. Te same numery slabów.

 Podsumowując moje poszukiwanie :

 stan I : 4
 stan I- : 1
 stan II+ : 9
 oraz NGC :
 MS63 - 1
 MS62 - 2
 AU58 - 1
 PCG: ms62 i ms60, które raczej maskymalnie odpowiadają st. II+

 Czyli łączna liczba ortów to 21 sztuk.
 Oczywiście można przyjąć jako pewnik, że nie znalazłem X sztuk ale jednocześnie należy pamiętać, że kilka monet mogło się powtarzać (wystawiane na różnych platformach sprzedaży) via mój ort, który był na allegro, heritage, w sklepie numizmatycznym, u prywatnego kolekcjonera Mrugnięcie

Powyższe dane zebrałem od 2006r. , oprócz WCN ich archiwum zawiera dane od początku.
Zdaję sobie sprawę, że te informacje są w jakimś stopniu szczątkowe ale jednak to jest obraz występowania orta 1612 w handlu na przestrzeni lat.
Zapisane

ciacho1984
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Wolne Miasto Gdańsk

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : 13 Wrzesień 2012, 21:45:11 »

Pasjonatort robiłeś może porównanie dla innych ortów gdańskich Zygmunta III Wazy ?

Zestawienie pewnie zebrało Ci sporo czasu, gratuluje zapału.
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 14 Wrzesień 2012, 08:50:35 »

Dla innych roczników mam zestawienie z aukcji stacjonarnych oraz ilość poszczególnych not w NGC. Powoli zrobię też z aukcji allegro.
Oczywiście dane są niepełne, bo mogły być pojedyńcze aukcje ortów na mniej znanych aukcjach lub w przypadku gradingu ktoś mógł wysłać monety i dopóki nie wystawi ich na sprzedaż
nie będzie wiadomo, że jakiś ort ma notę X. Jak wiadomo NGC nie prowadzi danych o monetach polskich sprzed 1659r.

Jako ciekawostkę podam, że nie istnieje ort gdański w nocie MS60...są albo au58 lub ms61.
Zastanawiam się czy specjalnie nie robią tak żeby uwypuklić różnicę między au-ms Mrugnięcie

Natomiast wracając do samych różnic to po kolejnych poszukiwaniach zauważyłem, że 1614 z małą 4 występuje jeszcze rzadziej.
Zapisane

pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : 24 Październik 2012, 21:18:26 »

Tym razem opiszę ciekawego orta, który niedawno został sprzedany na allegro a jakiś czas temu był na aukcji WCN.
Po pierwsze moneta awansowała w stanie zachowania Mrugnięcie

Na WCN była opisana jako III+ a na allegro już jako stan II. Wystawiony nie przez prywatną osobę a firmę Prestige Coins.

http://wcn.pl/archive/59121?q=1625+ort

http://allegro.pl/polska-zygmunt-iii-waza-gdansk-ort-1625-st-2-i2642635930.html

Ponieważ za jakiś czas linki nie będą działały to żeby w przyszłości można było przeczytać zacytuję oba opisy tej samej monety :

WCN - Polska, Zygmunt III Waza 1587-1632, ort, 1625, Gdańsk
PrestigeCoins - dobrze widoczne detale, centrycznie wybity, delikatna patyna. Końcówka napisu na awersie L:M:D:L:R:P:

Teraz wyjaśniam dlaczego ten ort jest taki ciekawy...po prostu nie posiada na awersie cyfr 1 6
Nie mając monety w dłoni, nie potrafię powiedzieć czy zostały one usunięte czy już od początku ich brakowało.
Niemniej dzięki temu detalowi ten ort jest wyjątkowy, ponieważ do tej pory niezmiernie rzadko ale spotykało się orty 1623, 1624/3 z usuniętymi cyframi 16 lub samą 6.
Natomiast ten ort jest jedynym znanym mi z rocznika 1625.
I tutaj dochodzimy do sedna...ani Prestige Coins ani WCN nie nadmieniły o tym przy opisie swojej aukcji Mrugnięcie
Przegapienie ? Niedoinformowanie ?
Chyba jednak przyzwyczajenie i rutyna zgubiła sprzedawców, bo proszę zerknąć :

http://wcn.pl/auctions/52/358
Zapisane

Lubuszanin
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Grosze i trojaki Jana Kostrzyńskiego

Wiadomości: 126


IN SILENCIO ET SPE FORTITVDO MEA


Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : 26 Październik 2012, 19:16:22 »

Witam,
gratuluję spostrzegawczości, jak do tej pory nie spotkałem rocznika orta 1625 z usuniętymi lub nie wybitymi  "1-6" na awersie. Najwięcej tego typu ortów spotkałem z datą 1624/3. Odnośnie opisanej historii orta z datą 1612 w I stanie zachowania, chciałem zaprezentować mój egzemplarz tego samego rocznika, który jest również w I stanie zachowania (lustro mennicze- zdjęcie tego nie pokazuje). Jest z końcówki blachy z lekkim wygięciem spowodowane walcowaniem.


* ort1612-c.jpg (75.18 KB, 669x336 - wyświetlony 338 razy.)
Zapisane

MK
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : 28 Październik 2012, 13:31:29 »

Bardzo ładny ort, ładnie prezentuje się patyna. Dziękuję za zdjęcia, możliwość obejrzenia kolejnego orta w tak dobrym stanie.

Czy ktoś z forumowiczów zastanawiał się na dostępnością najrzadszego rocznika...1610 ?
Jak wiadomo istnieją dwie odmiany, z pojedyńczymi lub podwójnymi ogonami lwów.
Zapisane

Lubuszanin
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Grosze i trojaki Jana Kostrzyńskiego

Wiadomości: 126


IN SILENCIO ET SPE FORTITVDO MEA


Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : 28 Październik 2012, 16:13:22 »

Prof. Marian Gumowski w katalogu "Mennica Gdańska" wymienia pięć odmian literkowo-interpunkcyjnych z roku 1610.
Z mojego punktu widzenia stwierdziłbym, że wśród odmian rzadkiego orta 1610, najczęściej pojawiającym się na rynku numizmatycznym
jest odmiana orta z podwójnymi ogonami lwów.
Odnośnie jeszcze orta z roku 1612, to istnieje również rzadka odmiana awersu z końcówką "PP". Spotykane odmiany tego typu są z wyraźnie wybitą literą "P", a także z niedobitą lterą "R", której pod powiększeniem można się dopatrzeć. Dodatkową różnicą odmiany "PP" jest jej awers wybity płytkim stemplem..
« Ostatnia zmiana: 28 Październik 2012, 16:16:05 wysłane przez Lubuszanin » Zapisane

MK
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : 28 Październik 2012, 22:34:32 »

Do tej pory jeśli chodzi o odmiany 1610 to tak jak pisałem widziałem różnice jeśli chodzi o ogon lwów a warianty interpunkcyjne można dzielić na różnicę z kropki po lub nad łapą niedźwiedzia oraz dwukropek lub jedna kropka między literami w napisie na awersie.
Z moich obserwacji faktycznie zauważyłem, że ort z dwoma ogonami występuje częściej.
Co prawda nie wiem czy i jakie orty tego rocznika były na wcześniejszych aukcjach np. PDA.
Dodatkowo niezmiernie rzadko znajduje się wzmianki o tych ortach na forach.

Co do 1612 to oczywiście słyszałem o odmianie PP ale nigdy nie widziałem orta z całkowicie wyraźnym drugim P.
Zawsze po powiększeniu zdjęć widać po prostu nie dobicie ogonka żeby było R.
Czyli to bardziej wina stempla niż rzeczywista odmiana. Co mimo wszystko nie zmienia oceny rzadkości takich ortów, które są bardzo rzadkie.
Zapisane

Lubuszanin
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Grosze i trojaki Jana Kostrzyńskiego

Wiadomości: 126


IN SILENCIO ET SPE FORTITVDO MEA


Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : 29 Październik 2012, 00:08:31 »

W zaginionym zbiorze Muzeum Malborskiego, pod numerem 8216 znajdował się ort 1610, który posiadał różnicę literkowo-interpunkcyjną  awersu :
SIGIS . 3 . D . G : G . REX . POL . M . D . L . R  PR .
MONETA . CIVIT . GEDANENSIS . 1610 .

Na drugiej aukcji Gdańskiego Gabinetu Numizmatycznego (23. - 24. II. 1991), oferowane były trzy egzemplarze ortów 1610. W zeszycie aukcyjnym dołączono jedynie jedno zdjęcie tych trzech egzemplarzy. Na zamieszczonym zdjęciu widoczne są lwy z pojedynczymi ogonami.

Posiadam jedną odmianę orta 1612 z koćcówką PP. Po powiększeniu scanu można się dopatrzeć małego zgrubienia odnogi litery R. Czy chodzi tutaj o uszkodzenie stempla, czy też o spowodowany błąd rytownika ?
W katalogu Kamiński / Kurpiewski (Zygmunt III Waza) odmiana ta jest podana jako R4 (PP . zamiast PR . ; rysunek popiersia nieco inny).
Tego szczegółu jakoś się nie dopatrzyłem, jedynie to, że awers został wybity płytkim stemlem.


* ort1612-a.jpg (53.51 KB, 716x358 - wyświetlony 232 razy.)

* ort1612-aa.jpg (11.87 KB, 336x205 - wyświetlony 192 razy.)
« Ostatnia zmiana: 29 Październik 2012, 00:10:28 wysłane przez Lubuszanin » Zapisane

MK
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : 29 Październik 2012, 10:40:53 »

Bardzo interesująca wiadomość. Gdzie można przeczytać spis zbioru Muzeum Malborskiego ?
Czy są tam wymenione jeszcze jakieś nieznane warianty ?
Akurat pożyczyłem mennicę gdańską Gumowskiego i na szybko nie mogę sprawdzić, stąd pyt. czy autor wymienia podaną przez Ciebie
odmianę 1610 ze zbioru malborskiego ?

1612 można jeszcze podzielić na kilka wariantów innego stempla w dacie.
Co prawda to już taki sztuczny podział, bo za chwilę ktoś mógłby bawić się w wyszukiwanie różnic którejś litery Mrugnięcie
Jednak można wspomnieć o tym jako o pewnej ciekawostce.

12 tej samej wielkości, obok siebie
12 gdzie dwójka jest oddalona
12 gdzie dwójka jesy wyżej wybita niż 1
Zapisane

qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 159



Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : 29 Październik 2012, 10:57:12 »

Bardzo interesująca wiadomość. Gdzie można przeczytać spis zbioru Muzeum Malborskiego ?


Bahrfeldt Emil, Die Münzen- und Medaillen-Sammlung in der Marienburg, Band 5

Np tu jest wersja cyfrowa:

http://www.europeana.eu/portal/record/09404/E06B8352529DE18AD604D5162EA80C8B08FFBCEB.html?start=4
Zapisane

jarek
Lubuszanin
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Grosze i trojaki Jana Kostrzyńskiego

Wiadomości: 126


IN SILENCIO ET SPE FORTITVDO MEA


Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : 29 Październik 2012, 12:46:20 »

W katalogu Mariana Gumowskiego pozycja ta znajduje się pod nr. 1091. i odnosi się do zbioru malborskiego, którą podesłał kolega "qcho".
Przypomniało mi się, że w "Przeglądzie Numizmatycznym" - 4/43/2003 znajduje się praca Pana Dariusza Pączkowskiego poświęcona ortom gdańskim Zygmunta III. Wymiennione są tam odmiany rzadkości orta 1610 z pojedynczymi i podwójnymi ogonami lwów (w załączniku).

W cześniejszym numerze "PN" - 3/93 wymieniona jest jedynie jedna odmiana orta 1610, z kolei z roku 1612 dwie odmiany, jedna wymieniona jest z literami PP ( w załączniku ).



* ort1610kom.jpg (37.33 KB, 537x493 - wyświetlony 268 razy.)

* ort1612kom.jpg (31 KB, 539x353 - wyświetlony 223 razy.)

* kom.jpg (57.97 KB, 452x640 - wyświetlony 256 razy.)
Zapisane

MK
Lubuszanin
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Grosze i trojaki Jana Kostrzyńskiego

Wiadomości: 126


IN SILENCIO ET SPE FORTITVDO MEA


Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : 29 Październik 2012, 13:11:39 »

Dorzucam jeszcze jedno zestawienie omawianych odmian ortów z katalogu Dutkowski / Suchanek "CORPVS NVMMORVM GEDANENSIS".


* CMG.jpg (35.4 KB, 441x640 - wyświetlony 251 razy.)
Zapisane

MK
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : 29 Październik 2012, 14:10:23 »

Powyższe opracowania oczywiście znam ale dziękuję za wklejenie, na pewno przyda się dla innych osób.

Dziękuję za link do zbioru malborskiego Uśmiech

Szkoda, że inne domy aukcyjne nie mają archiwum podobnego do WCN. Przez to wiele aukcji jest jakby w ukryciu Mrugnięcie

Czy ktoś jeszcze zna jakieś aukcje gdzie wystawiane były orty z 1610 ?
Z podziałem na ogony Mrugnięcie

Lubuszanin czy mógłbyś napisać gdzie jest kropka przy łapie niedźwiedzia z opisanego przez Ciebie orta na aukcji nr. 2 GGN ?
W jakim stanie była moneta?
« Ostatnia zmiana: 29 Październik 2012, 14:55:27 wysłane przez pasjonatort » Zapisane

Strony: 1 [2] 3 4 ... 15   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM