Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
27 Lipiec 2017, 18:52:28


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2 3 ... 15   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Na tropie imitacji trojakowych.  (Przeczytany 105243 razy)
0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« : 28 Sierpień 2012, 12:02:31 »

Chciałbym przedstawić ciekawe naśladownictwo/imitację trojakowopodobną dotychczas mi nieznaną.
Znane są oczywiście naśladownictwa z Suczawy, Kremnicy, włoskich księstw, Siedmiogrodu, Frankfurtu, Krosna, księstw śląskich oraz lennych.

Jeśli ktos natrafi na coś ciekawego to proszę o informację. Szczególnie brakuje mi zdjęć monet wybitych przez Cesare D'Este w Modenie oraz Fransesco Maria II della Rovere w Urbino.

Tu prezentuję właściwie nie monetę ale bardziej medal pamiątkowy wybity za Ferdynanda II w Wiedniu związany z propagowaniem protestantyzmu.



* image01201.jpg (37.89 KB, 439x218 - wyświetlony 328 razy.)
« Ostatnia zmiana: 28 Sierpień 2012, 12:52:13 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 29 Sierpień 2012, 13:21:40 »

Kolejna ciekawostka w tym temacie.

Znów bardziej medal niż prawdziwy nominał, choć opisywany jest jako 1/8 Schautaler, czyli 1/8 talara medalowego.
Czasami określany jako żeton, bardzo rzadki, wybity przez Maximiliana II 1562 - 1576 - tego samego, który prawie zasiadł na Polskim tronie.


* 239854.jpg (88.29 KB, 700x346 - wyświetlony 301 razy.)
« Ostatnia zmiana: 29 Sierpień 2012, 13:24:09 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 30 Sierpień 2012, 16:12:51 »

Austriacki system monetarny oparty na krajcarze - bardzo rzadko, ale jednak zapożyczał napis strefowy tak charakterystyczny
dla trojaków. Najbardziej znanym przykładem są 3 krajcarówki bite przez Adama Wacława w Cieszynie w latach 1596-1597.

Jednak jest jeszcze jeden przykład takiej 3-krajcarówki wybitej we Wrocławiu przez Stany Ewangelickie. Ten typ z napisem strefowym
jest o wiele rzadszy niż popularny z tarczą dwupolową.


* 2413.jpg (107.31 KB, 900x450 - wyświetlony 260 razy.)
Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 03 Wrzesień 2012, 13:36:18 »

Kolejny przykład monety o innym nominale imitującej polskie trojaki.
Została ona nawet umieszczona w katalogu Igera.

Chodzi o monetę 6 soldową z roku 1628 wybitą przez Siro Austriackiego w Correggio.
Giovanni Siro da Correggio d'Austria rządził w księstewku Correggio w latach 1605-1630.

Ten typ monety jest bardzo rzadki - we włoskiej literaturze określa się jako RRR czyli Extremely Rare.

Jak do tej pory znane mi są dwa egzemplarze - ten z katalogu Igera oraz mój. Niestety moja sztuka choć całkiem
ładnie zachowana posiada dziurki zrobione w epoce w celu sprawdzenia oryginalności.


* 1628_a.jpg (75.27 KB, 480x493 - wyświetlony 274 razy.)

* 1628_r.jpg (65 KB, 510x480 - wyświetlony 266 razy.)
Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 07 Wrzesień 2012, 13:56:56 »

Przyszedł czas na naszych dawnych lenników z Mołdawii. Trzeba przyznać, że fałszowanie ( podrabianie ) monet innych krajów szło im całkiem
nieźle. Fałszowano szczególnie drobne monety polskie, ryskie, inflanckie i pruskie.

W moim kręgu zainteresowań są oczywiście podobieństwa monet trzygroszowych - a takie wybijano w Suczawie ( stolicy Mołdawii) za czasów dwóch
Hospodarów : Stefana Razvana oraz Ieremiego Movili.
Cechą charakterystyczną podróbek mołdawskich jest herb tego kraju - czyli głowa Bawołu. Nie wszystkie monety bite w tej mennicy miały taki herb, jednak
szczególną wartość mają te z herbem co uwiarygadnia pochodzenie monety.

Ciekawostką jest to, że z uwagi na liche srebro oraz słabą technologię bicia trojaki te są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów i osiągają wysokie ceny.

Poniżej przykład takiego fałszerstwa wybitego za czasów Ieremiego Movili ( 1595- 1606)


* 7632.jpg (78.65 KB, 1007x498 - wyświetlony 334 razy.)
Zapisane

jarek
Miś
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 057
Zainteresowania:
Monety i Banknoty Obiegowe.

Wiadomości: 127



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 08 Wrzesień 2012, 15:38:52 »

Bardzo ciekawy wątek. Nie wiedziałem, że było aż tak rozległe naśladownictwo trojaków.
W związku z tym mam takie amatorskie pytanie - czy tego typu imitacje trafiały na teren Korony ? Wychwytywane w obiegu były przeznaczone do zniszczenia czy może jakoś udało im się funkcjonować ? Pomijam tutaj 3 Krajcarówki.
Zapisane


Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 09 Wrzesień 2012, 18:01:26 »

Ciekawy temat, ale wpisy od strony historycznej wymagają sprostowania. Pierwszy pokazany medal pochodzi z 1582 roku, a to czasy panowania nie Ferdynanda II (cesarza w l. 1619-1637), ale Rudolfa II (1576-1612). W pochodzenie wiedeńskie też wątpię, w tym czasie to nie było najlepsze miejsce do propagowania protestantyzmu, chyba że ktoś bardzo chciał mieć kłopoty.
Cesarz Maksymilian II nie kandydował na tron polski, zresztą w 1587 roku, bo tylko w czasie tej elekcji Habsburg miał jakieś szanse, nie żył już od 11 lat. Mowa o jego synu, arcyksięciu Maksymilianie (1558-1618).  
Co do trojaka mołdawskiego, już  formie nie sprostowania, a uzupełnienia - istnieją przesłanki, że moneta ta, z portretem i tytulaturą Zygmunta III jest śladem dążeń kanclerza i hetmana Jana Zamojskiego do włączenia Mołdawii do Korony, jako kolejnego województwa. Po zwycięstwie nad Michałem Walecznym (1600) polska obecność militarna była tam silna jak nigdy, Turcja w tym czasie nie miała zbyt wielkich możliwości sprzeciwu. Mohyła miał otrzymać godność wojewody, a na początek dostał pozwolenie na bicie polskiej monety. Pisał o tym prof. Grzybowski w biografii Zamojskiego.
Dziękuję za pokazanie fajnych fotek !
« Ostatnia zmiana: 09 Wrzesień 2012, 18:05:49 wysłane przez Gradiv » Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 09 Wrzesień 2012, 21:06:20 »

Jeśli chodzi o medal z Chrystusem, to został wybity w czasach Ferdynanda II Arcyksięcia Austrii (żył w latach 1529 –  1595 ) syna Ferdynanda I Cesarza Austriackiego. Może powienienem to uściślic. Nie chodziło mi o Ferdynanda II Cesarza.
Co do Wiednia ok - Hofken w "Numismatische Denkmale auf den Protestantismus in Österreich" podaje, że została wybita w Karyntii najprawdopodobniej  w Kalgenfurcie.


Ale z Maksymilianem II to nie rozumiem. Chodzi o elekcje z 1575 roku, kiedy Maksymilian II rywalizował z Batorym. Część magnaterii katolickiej opowiedziała sie za Habsburgiem a  nawet został ogłoszony królem przez prymasa Uchańskiego.

Co do uzupełnienia informacji o Suczawie, to według historyków rumuńskich Jeremiasz Mohyła  ( Ieremi Movila) był tak naprawdę marionetką w rękach Zamojskiego, choć nie do końca jest to prawdą. Jednak obalenie Razvana i objęcie rządów przez Mohyłę to bezpośrednia zasługa interwencji wojsk Zamojskiego w Mołdawii w 1595 roku. Co ciekawe Mohyła swojego poprzednika Razvana kazał wbić na pal, kedy ten został pojmany przy nieudanej próbie odbicia Mołdawii z częściową pomocą Siedmiogrodu.

A wracając do Ferdynanda II Cesarza Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego to on również popełnił takie naśladownictwo, kiedyś przedstawione przeze mnie na forum.

Doklejam tylko zdjęcia - po więcej informacji odsyłam do 107 numeru Gdańskich Zeszytów Numizmatycznych  gdzie
opisałem tę monetę.



* 1623_a.jpg (68.4 KB, 480x485 - wyświetlony 257 razy.)

* 1623_r.jpg (63.4 KB, 480x486 - wyświetlony 264 razy.)
« Ostatnia zmiana: 09 Wrzesień 2012, 21:33:04 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 10 Wrzesień 2012, 11:17:48 »

Bardzo ciekawy wątek. Nie wiedziałem, że było aż tak rozległe naśladownictwo trojaków.
W związku z tym mam takie amatorskie pytanie - czy tego typu imitacje trafiały na teren Korony ? Wychwytywane w obiegu były przeznaczone do zniszczenia czy może jakoś udało im się funkcjonować ? Pomijam tutaj 3 Krajcarówki.

Nie wszystkie imitacje przeznaczone były na rynek Korony. Niektóre - tak jak te z księstw włoskich były emisją marginalną i prawdopodobnie ich wygląd wynikał
z przejęcia wzorców Siedmiogrodzkich lub Raguziańskich, które były najbliższe terytorialnie.

Wiadomo z kolei, że emisje z Raguzy , Suczawy czy też Elbląga ( Gustaf Adolf) miały na celu po pierwsze ułatwienie handlu z Koroną i przede wszystkim zarobek na niepełnowartościowej monecie, która wypierała lepszą Polską. Gustaf Adolf doszedł do tego, że mimo swojej tytulatury na trojakach bitych w Elblągu przedstawił portret Zygmunta III aby ułatwić przenikanie tej monety na naszym rynku.

Pierwszą akcję naprawczą związaną z problemem drobnej monety podjął Zygmunt III Waza w 1627 roku nakazując zaprzestanie bicia tejże  we wszystkich mennicach. Niestety obca moneta nie była wówczas wycofywana z obiegu przez co reforma nie była skuteczna.

Dopiero w 1633 roku po śmierci Zygmunta III Sejm koronacyjny  uchwalił żeby w Prusach i w Polsce:

"Monety złej elbińskiej, ryskiej i inszej cudzoziemskiej do Państw naszych nie przyjmowano ale ją gubiono i wyniszczano."

Trojaki Gustawa Adolfa ze względu na ich masową produkcję ostały się do naszych czasów w całkiem dużej liczbie, choć monet w ładnych stanach jest
bardzo mało. Podobnie jest z trojakami z Raguzy. Suczawa w latach 1661-1673 wybiła ogromne ilości fałszywych szelągów i tych zostało sporo. Trojaki bito wcześniej  w ograniczonej ilości więc są obecnie bardzo rzadkie.



Zapisane

jarek
Miś
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 057
Zainteresowania:
Monety i Banknoty Obiegowe.

Wiadomości: 127



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 10 Wrzesień 2012, 15:28:34 »

Dziękuje za wyczerpującą odpowiedź Uśmiech
Zapisane


Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 10 Wrzesień 2012, 20:31:47 »

Mój błąd z tym Maxem II - wydawało mi się, że kandydował za każdym razem tylko jego syn. O "dutce cesarskiej" z Kremnicy pisał też kiedyś ciekawie Huszar, w materiałach którejś z sesji numizmatycznej w Budapeszcie. Swój egzemplarz znalazłem dawno temu w sklepie WCN-u.
Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 13 Wrzesień 2012, 12:04:07 »

Kolejna ciekawostka, być może nie wszyscy znają.

Wiadomo, że Siedmiogród bił trojaki aż miło. Wszyscy znają trojaki z popiersiem Zygmunta Batorego, Stefana Bocskaya, Gabriela Batorego i Gabora Bethlena.

Ale jeszcze jeden władca tej krainy bił ten nominał. Chodzi o Jerzego I  Rakoczego. Wybił sobie trojaka w 1637 roku.

Niestety brak zdjęcia ze względu na ogromną rzadkość. Może ktoś gdzieś widział? Nawet u Huszara w katalogu nie ma.

Przedstawiam jako namiastkę grafikę z numimastera.



* rakoczy.jpg (23.59 KB, 180x180 - wyświetlony 225 razy.)

* rakoczy_r.jpg (26.31 KB, 180x180 - wyświetlony 212 razy.)
Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 08 Październik 2012, 15:24:44 »

Tu przykład chyba najbardziej naciągany, ale co tam Uśmiech

Odbitka w srebrze pośmiertnego dukata Ferdynanda I z roku 1565 wybitego we Wiedniu.



* 1565.jpg (77.1 KB, 700x345 - wyświetlony 244 razy.)
Zapisane

jarek
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 138



Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 08 Październik 2012, 15:57:48 »

A jak już jesteśmy na pograniczu dukatowo-trojakowym to mam jedno spostrzeżenie w  związku z unikatowym dukatem Batorego
na najbliższej aukcji Antykwariatu Niemczyka.

Chodzi o dukata koronnego z Poznania datowanego na 1586 rok.
Dukat znany jest  z dwóch odmian stempli awersu - bez obwódki i z obwódką wokół popiersia. Odmiana bez obwódki
była prawdopodobnie próbą stempla - tak to przynajmniej jest opisane pod egzemplarzem w katalogu.

Jak tylko spojrzy się na tego dukata od razu nasuwa się analogia do awersu na trojakach, które bite były w sporej ilości.
Można wysnuć nawet przypuszczenie, że awers tego próbnego dukata z braku czasu został po prostu wybity stemplem trojaka.

Oczywiście jest również możliwe, że specjalnie na potrzeby wybicia dukatów został przygotowany specjalny stempel - bardziej wytrzymały
do bicia w złocie . A ponieważ wzorce trojakowe istniały od dłuższego czasu to rytownik wiele się nie wysilając stworzył awers dukata na podobieństwo
trojaka.

Ale jeśli ktoś doszukałby się trojaka z awersem identycznym co dukat, to kto wie...

Oto małe porównanie ( niestety nie identyczne Uśmiech )




* dukat1586.jpg (156.97 KB, 650x628 - wyświetlony 259 razy.)

* trojak1586.jpg (34.4 KB, 350x340 - wyświetlony 252 razy.)
Zapisane

jarek
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : 08 Październik 2012, 18:29:34 »

No to jeszcze jeden, dość rzadki. Trojak Jana Jerzego Hohenzollerna (1607-1621) z 1612 roku, Karniów (Krnov). Skan pochodzi ze "śląskiego" tomu publikacji zbioru Chaurów (Muzeum Narodowe w Pradze).


PS. O Huszarze nie zapomniałem, ale wygląda na to, że odnalezienie tego artykułu będzie wymagało większych poszukiwań Smutny
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 15   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM