Dla poprawnego zrozumienia pojęć stosowanych w tym wątku przeze mnie chciałbym je tutaj zdefinować.
Jest to moja subiektywna definicja, ponieważ tak naprawdę nie ma ogólnej, która przyjęłaby się w całym środowisku.
NAŚLADOWNICTWO - moneta wybita przez fałszerską lub oficjalną mennicę (nie-polską) naśladująca trojaki polskie w celu osiągnięcia korzyści finansowej.
W tym pojęciu mieszczą się zarówno naśladownictwa nieznanych mennic, jak i np naśladownictwa trojaków pochodzące z mennic oficjalnych, które nawiązując do
formy i typu trojaków polskich próbowały zająć ich miejsce na rynku, czyli je wyprzeć dając zarobek producentowi ( np Elbląg za czasów Gustava Adolfa).
Dodatkowo mieszczą się tutaj również trojaki pochodzenia śląskiego, siedmiogrodzkiego i inne, które funkcjonowały na rynku lokalnym jako waluta oficjalna (niekoniecznie była ona podwartościowa w stosunku do trojaków polskich), lecz ich forma ułatwiała im wymianę z Rzeczpospolitą.
FAŁSZERSTWO Z EPOKI - trojak wybity przez nieznaną mennicę fałszerską - najczęściej z miedzi lub z bardzo słabego stopu srebra, wybity na szkodę emitenta. Trojaki te zawierają
fantazyjne napisy i formy graficzne wynikające z niewiedzy i braku doświadczenia fałszerza.
IMITACJA - ogólne pojęcie trojaków bitych poza Rzeczpospolitą imitujące trojaki polskie ( koronne, miejskie czy litewskie). Głównie chodzi tutaj o formę graficzną ( popiersie i napis otokowy na awersie, napisy strefowe na rewersie oraz nominał). Przykłady: monety księstw włoskich, brandenburskie czy Wielkiej Marchii
ANOMALNOŚĆ ( TROJAK ANOMALNY) - trojak pochodzący z profesjonalnej mennicy ( możliwe, że z oficjalnej mennicy z terenów Rzeczpospolitej) wybity poza ordynacją menniczą, "na lewo, po godzinach". Najczęściej z gorszego stopu srebra i bez znaków menniczych umożliwiających jego pochodzenie. Forma graficzna jaki i liternictwo bez zarzutu.