Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
19 Sierpień 2017, 00:02:39


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: ciekawostki trojakowe  (Przeczytany 88922 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Mariuszgra
TPZN 074
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 644


Zobacz profil
« Odpowiedz #60 : 06 Czerwiec 2015, 18:11:07 »

http://www.ebay.pl/itm/231574641278?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648


* 1a.JPG (55.62 KB, 500x500 - wyświetlony 140 razy.)

* 1b.JPG (54.51 KB, 500x491 - wyświetlony 141 razy.)
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 391



Zobacz profil
« Odpowiedz #61 : 06 Czerwiec 2015, 20:48:44 »

Falszywy trojak ryski, stawiam na Batorego (1581). Chyba z epoki. Ciekawy, szkoda, ze go przegapilem.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwiec 2015, 15:45:33 wysłane przez cancan62 » Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 219


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #62 : 22 Sierpień 2015, 10:24:32 »

Co myślicie o tych słowach:

Cytuj
w świetle badań Mikołajczyka - mennica w Rydze wybiła w dwu ostatnich dekadach XVI stulecia 63% wszystkich szelągów i 22% wszystkich trojaków Rzeczypospolitej.

Cytat pochodzi z książki/katalogu aukcji WCN50 napisanej przez Pana Paszkiewicza.
Czy rzeczywiście co piąty trojak był ryski?
Zapisane

DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 154


Zobacz profil
« Odpowiedz #63 : 22 Sierpień 2015, 11:08:47 »

Cytuj
w świetle badań Mikołajczyka - mennica w Rydze wybiła w dwu ostatnich dekadach XVI stulecia 63% wszystkich szelągów i 22% wszystkich trojaków Rzeczypospolitej.
Cytat pochodzi z książki/katalogu aukcji WCN50 napisanej przez Pana Paszkiewicza.
Czy rzeczywiście co piąty trojak był ryski?
Trzeba by sięgnąć do cytowanych badań, niestety Pan Profesor nie dał w swojej książce dokładnej bibliografii. Podejrzewam, że może chodzić o którąś z sesji cyklu "Mennice, mincerze, techniki mennicze...", być może IX, na której p. Andrzej Mikołajczyk miał referat pt. "Miejska moneta polska w obrocie pieniężnym Rzeczpospolitej" (na tej samej konferencji był także referat "Mennictwo miasta Rygi" samego autora WCN50).

"Na oko", patrząc na to co znajduje się na bieżąco na rynku numizmatycznym, nie widzę nic niezwyczajnego w takim szacunku.
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 391



Zobacz profil
« Odpowiedz #64 : 22 Sierpień 2015, 18:30:58 »

Kiedy oszacować liczbę choćby trojaków ryskich z 1586 roku pojawiających się na rynku w ostatnich dwu latach, taka ocena nie dziwi mnie wcale. Oczywiście jest to szacunek czysto subiektywny.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 219


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #65 : 23 Sierpień 2015, 11:42:44 »

Korzystając z archiwum WCN podliczyłem aukcje trojaków z lat 1580-1600. Bez lat 1586-7, ponieważ po wpisaniu tych dat wyskakują trojaki, które znalazła wyszukiwarka w opisie okresu panowania danego króla. Tzn. jeśli jakaś moneta w opisie ma podane Zygmunt III 1587-1632 (lata panowania) to wyszukiwarka podaje wszystkie wyniki. Dla przykładu 1587 to 5139 monet na 257 str.  Mrugnięcie I nie chciało mi się szukać monet wybitych w tym roku.

Ryskie 905
Pozostałe 4707

Czyli faktycznie 20%. Występowanie poszczególnych roczników jest mocno zróżnicowane, bo są lata gdzie trojaki ryskie stanowią 0-5% aukcji, ale np. w roku 1588 na 138 pozycji aż 67 było ryskich.
Zapisane

Mad_Tiger
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Jednoosobowe Towarzystwo Kolekcjonera Monet Obiegowych Uśmiech
Zainteresowania:
Monety Obiegowe II RP, PRL oraz III RP

Wiadomości: 355


...


Zobacz profil
« Odpowiedz #66 : 23 Sierpień 2015, 15:25:08 »


Ryskie 905
Pozostałe 4707

Czyli faktycznie 20%.

Mi obliczenia wyszły trochę inaczej Uśmiech

Ryskich jest 905
Pozostałych (rozumiem, że nie Ryskich) 4707
Czyli wszystkich jest 5612

905/5612 * 100% = 16,13% tak w ścisłości matematycznej Uśmiech
Ryskie stanowią 16,13% ogółu.
Co szósty był z Rygi.

Liczenie 905/4707 * 100%  ≈ 20% jest błędem Język
Zapisane

"Tu przyklęka numizmatyk,
Słychać jego serca bicie.
To pieniądza jest fanatyk,
W biciu monet jego życie."


Mój skromny zbiorek monet zagranicznych:
http://pl.ucoin.net/uid32181 Mad_Tiger
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 154


Zobacz profil
« Odpowiedz #67 : 24 Sierpień 2015, 21:44:53 »

16,13% ≈ 20%
Archiwum WCN może być tylko pewnym przybliżeniem, ponieważ nie zostały przytoczone zacytowane wcześniej badania. Jeśli jest to ta sesja, o której myślę, jest w tym momencie na allegro. Jeśli ktoś chciałby dalej pociągnąć merytorycznie tę dyskusję, powinien przytoczyć tamte wyniki oraz przyjętą metodę badawczą. (Podejrzewam analizę skarbów, chyba że zachowały się jakieś dokładniejsze dokumenty mennicze - tu już na tyle w temacie nie siedzę).
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2015, 21:51:15 wysłane przez DzikiZdeb » Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 219


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #68 : 25 Sierpień 2015, 19:20:49 »

Oczywiście, że samo archiwum WCN to tylko niewielka ilość danych, które nie mogą posłużyć do stawiania tezy. Podałem te wyliczenia, jako swego rodzaju papierek lakmusowy.  Mrugnięcie
Niestety nie posiadam tego wydania. Mam większość pozostałych numerów. Jak tylko zdobędę ten artykuł to na pewno podzielę się informacjami.

Na razie mogę zaprezentować bardzo ciekawe fałszerstwo z epoki. Popiersie z tytulaturą wskazuje na Zygmunta III, ale rewers to data 1586 i ...Transylwania.
Na drugiej stronie tego tematu Kolega qcho jeden post poświęcił na opis herbu Batorych - wilcze kły. Warto wrócić się do tego tekstu.


* fals.jpg (230.87 KB, 1047x548 - wyświetlony 122 razy.)
Zapisane

DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 154


Zobacz profil
« Odpowiedz #69 : 25 Sierpień 2015, 20:24:40 »

fałszerstwo z epoki.
Według mnie to nie jest fałszerstwo z epoki, tylko naśladownictwo bałkańskie (Raguza), zapewne bite znacznie później. W mieście tym był to powszechny pieniądz drobny jeszcze w początku XIX w., nie znam przy tym końcowej daty jego produkcji. Była ona jednak na tyle późna, że tego typu pomysły wydają się dość naturalne. Aleksander Sapieha odbywając swoją podróż po Bałkanach w roku 1804 pisał "Moneta raguzańska nie jest ani piękna, ani liczna(...) Niewspółmiernie mnie zadziwiło, gdy postrzegłem między małymi zdawkowymi pieniędzmi srebrnymi dużo naszych Zygmuntów monet, na których z jednej strony jest wyobrażenie twarzy z napisem doskonałym, z drugiej zaś trzy wieże z literami C. i R. ". (A. Sapieha, Podróże w krajach słowiańskich odbywane Ossolineum 1983, s. 239).
Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 145



Zobacz profil
« Odpowiedz #70 : 02 Wrzesień 2015, 10:56:11 »

Znane fałszerstwo powstałe najprawdopodobniej na terenie Siedmiogrodu. Dokładnie ten typ jest u Igera: N.86.1.
Nie tylko Raguza, czy Suczawa biły podróbki trojaków, mennice Siedmiogrodzkie, czy te oficjalne, czy też mniejsze również to robiły,
widać to między innymi po puncach używanych przez fałszerzy - tych samych zarówno w produkcji oficjalnej , np. dla Stefana Bocskaia, czy też w
biciu monety fałszywej.

Tzw babki raguzańskie znane są przede wszystkim ze wzoru, który opisałem tutaj:

http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,5546.msg42354.html#msg42354

Zapisane

jarek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 219


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #71 : 24 Październik 2015, 19:16:00 »

Pewnie spora część osób już zapoznała się z moim wpisem na naszym fanpage'u. Jednak dodatkowo wstawię i tutaj kilka zdań. Mam nadzieję, że Kolega Jarek nie będzie zły za zaśmiecanie tego interesującego wątku, moimi przemyśleniami nad ilością monet. Mrugnięcie

QVI HABITAT IN COELIS IRRIDEBIT EOS
Litewskie trojaki z lat 1565-66 z cytatem z Psalmu 2: 4, “Który mieszka w niebiosach, naśmieje się z nich” dla wielu kolekcjonerów są pożądanymi numizmatami. Rzadkość tych monet według Igera to R5 dla 1565 i R7 dla 1566. O ile późniejszy rocznik faktycznie bardzo rzadko występuje, to trojaki z datą 65 pojawiają się dość często. Wystarczy przypomnieć, że w archiwum WCN pojawia się 31+1, AN to 7 egzemplarzy. Natomiast w kolekcji Igera było 6+2.
Dodatkowo na IV Międzynarodowej Konferencji Numizmatycznej w Supraślu był wygłoszony bardzo ciekawy referat - „Satyryczna trzygroszówka Zygmunta Augusta”. Z którego możemy się dowiedzieć o ilościach tych monet w kilku muzeach.
Kowno 16+4
Troki 5
Litwa 9
Wilno 0+1
Białoruś 1
Kraków 1+1
Warszawa 1
Do tego dochodzą monety ze skarbów: 12+2

Podliczając wszystkie wymienione egzemplarze otrzymujemy wynik: 89+11
Oczywiście należy pamiętać, że znikoma część tych monet mogła się powtarzać. Jednocześnie trzeba podkreślić, że X sztuk nie zostało wymienionych. Sam przy okazji wertowania różnych stron w Internecie natrafiłem na około 10 trojaków, w tym jeden z 1566. Dlatego bez pomyłki można przyjąć, że znamy co najmniej 100 trojaków z 1565 roku oraz kilkanaście monet z 66. To z kolei pozwala uznać, że maksymalne stopnie rzadkości wynoszą odpowiednio R4 i R6.

Zdjęcie przedstawia trojaka z niedawnej aukcji na violity.


* 65.jpg (62.28 KB, 783x376 - wyświetlony 93 razy.)
Zapisane

Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 209



Zobacz profil
« Odpowiedz #72 : 16 Czerwiec 2017, 19:15:40 »

Jestem w posiadaniu ciekawego trojaka poznańskiego Stefana Batorego z 1586 roku. Awers jest idealnie taki sam jak na zdjęciu z katalogu trojaków Igera P.87.1, czyli z trojaka pośmiertnego z 1587 roku. Natomiast rewers odpowiada numerowi P.86.2 w wersji bez korony nad tarczą herbową, lub monecie P.86.3. Najwidoczniej stempel tego popiersia został użyty do wybicia pośmiertnych trojaków tego króla, lecz wcześniej został poprawiony.


* awers.jpg (222.55 KB, 914x444 - wyświetlony 63 razy.)

* R2.jpg (154.88 KB, 370x370 - wyświetlony 44 razy.)
« Ostatnia zmiana: 16 Czerwiec 2017, 19:26:36 wysłane przez Korczaszko » Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 145



Zobacz profil
« Odpowiedz #73 : 05 Lipiec 2017, 09:44:26 »

Dawno tu już nic nie pisałem, ale wpis na temat trojaków elbląskich podsunął mi pomysł na ten temacik:

Emisje pośmiertne na trojakach.

Zdarza się, że władca nam odejdzie z tego świata a my mamy gotowe stemple na przyszły rok i co z tym zrobić? Monetę trzeba bić, a nowy monarcha tak
szybko może się nie pojawić. W takich przypadkach czasami decydowano na bicie monety z portretem nieżyjącego władcy. Innym przypadkiem jest bardzo
duży sentyment i szacunek do zmarłego pryncypała, co powodowało rozmyślne bicie pośmiertne nawet przez kilka lat.

Poniżej lista trojaków pozagrobowych:

- trojak poznański Stefana Batorego z 1587 roku. Batory zmarł  12 grudnia 1586.
Post powyżej przedstawia ciekawego trojaka z 1586 ze stemplem awersu użytego do wybicia pośmiertnego w 1587.

http://www.kultura.malopolska.pl/object/MNK VII-P-19597

- rekordzista jeśli chodzi o emisje pośmiertne - Stefan Bocskai zmarły 29 grudnia 1606.
 trojak 1607 - http://www.pannoniaterra.hu/tetel/33/302
 trojak 1608 - http://www.pannoniaterra.hu/tetel/33/303
 trojak 1609 - http://www.pannoniaterra.hu/tetel/33/304

- trojak koronny szwedzki Gustava Adolfa (zmarł 6 listopada 1632) wybity w Elblągu w 1633 roku
http://wcn.pl/auctions/68/479

Jak widać za wiele tego nie było.

« Ostatnia zmiana: 05 Lipiec 2017, 10:42:14 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 219


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #74 : 06 Sierpień 2017, 11:18:28 »

Nie jest to żadna ciekawostka, ale w wyniku podwójnego bicia herb snopek zamienił się w...  Mrugnięcie


* 39158251.jpg (303.16 KB, 842x838 - wyświetlony 45 razy.)
Zapisane

Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM