Aktualności: Nowa wersja silnika SMF 2.0.15!

  • 18 Luty 2019, 07:31:45

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: ciekawostki trojakowe  (Przeczytany 109450 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #75 dnia: 06 Sierpień 2017, 21:16:26 »
...kolbę kukurydzy. ;)

Tytus

  • Rada Oficerów TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 538
  • x
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #76 dnia: 06 Sierpień 2017, 21:24:14 »
...typowy granat F-1

eleniasz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 280
    • blog o monetach SAP
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #77 dnia: 06 Sierpień 2017, 21:34:52 »
...ananas  ;)
12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 627
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #78 dnia: 01 Październik 2017, 18:06:27 »
Dawno tu już nic nie pisałem, ale wpis na temat trojaków elbląskich podsunął mi pomysł na ten temacik:

Emisje pośmiertne na trojakach.


Podobny bedzie takze szelag gdanski z okresu interregnum 1573.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 339
  • TPZN 080
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #79 dnia: 06 Kwiecień 2018, 21:42:54 »
Wiosna nadchodzi w pełni, a więc pora wybudzić Kolegę qcho. ;) Czy mógłbyś zrobić mały spis błędnych dat. Poniżej prezentuję trojaka krakowskiego z datą 1660. Pamiętam, że są monety z 1900.
Norbert

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 250
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #80 dnia: 07 Kwiecień 2018, 16:24:09 »
Szanowny Panie może Ja spróbuje odpowiedzieć na Pana pytanie. Trojaków z blednie wybita data, w stosunku do błędów napisowych czy interpunkcyjnych jest niewiele. A oto trojaki z błędna data z lublina.
http://iger.wcn.pl/coins/3696
https://wcn.pl/auctions/64/442
https://wcn.pl/auctions/69/291
http://iger.wcn.pl/coins/3729
Sa to trojaki z błędna data 79 zamiast 97. Jedne są na stemplu poprawione inne nie. Tutaj jest trojak z Bydgoszczy
http://iger.wcn.pl/coins/3180
Data jest wybita blednie 59 zamiast 95. Natomiast w mennicy Olkuskiej wybito trojaka.
http://iger.wcn.pl/coins/2264
http://iger.wcn.pl/coins/4100 Trojak olkuski ma odwróconą cyfrę 3 w dacie. Natomiast trojaki krakowskie z lat 1618 -1624 mogą być bez daty lub z niepełną data np.6-2,lub sama 1.

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 250
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #81 dnia: 07 Kwiecień 2018, 16:42:48 »
Pisze Pan o trojaku z data 1900.Nie jest to trojak z oficjalnej mennicy koronnej. Jest to naśladownictwo z epoki. Istnieje jeszcze trojaki naśladująca mennice malborska z różną fantazyjna data. Istnieją fałszerstwa,naśladownictwa, i trojaki anomalne z różnymi fantazyjnymi datami, nie przypisane do żadnej mennicy koronnej

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 250
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #82 dnia: 07 Kwiecień 2018, 17:23:21 »
Sa jeszcze trojaki z pomylona data,odnotowane w innych katalogach. Kopicki w swoim katalogu wspomina o takich trojakach. Pozycja nr.730 trojak z Bydgoszczy z trzema herbami i data 57 zamiast 97. Pozycja nr.809 trojak z Lublina z monogramem MR i data 9Z zamiast 97. Pozycja nr 806 trojak z lublina z monogramem MR i podwójną data na rewersie, 97 po bokach orla i nad monogramem MR.
J.Kurpiewski tez wspomina o takich trojakach. Pozycja nr.974 trojak ze znakiem Hanusza Ecka i data79 zamiast 97. Pozycja nr.1150 trojak z mennicy wschowskiej z data 89 zamiast 98. Te trojaki nie są notowane w katalogu T.Igera ani w jego zbiorze. Aby zweryfikować czy są to trojaki z mennic koronnych, bądź naśladownictwa, fałszerstwa. Do tego potrzebne są zdjęcia.

qcho

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 386
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #83 dnia: 07 Kwiecień 2018, 18:06:11 »
Kolega Stanisław szczegółowo przedstawił większość znanych oficjalnych trojaków z błędną datą.

Prezentowałem wcześniej trojaka litewskiego 1563 z lustrzaną "6" czy też szyderczego z niby data 1465 - wynikającego
z bliskość ozdobnika i cyfry 5 na stemplu.

Tak przy okazji może któryś z kolegów zna jakiś okaz trojaka lennego z Prus Książęcych ( czy to Albrechta czy Jerzego Fryderyka )
z jakimkolwiek błędem napisowym ? Szczerze mówiąc szukam takiego od lat i nie spotkałem.


jarek

Tytus

  • Rada Oficerów TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 538
  • x
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #84 dnia: 01 Maj 2018, 19:15:18 »
 ;) oto poszukiwany trojak: ALBERxDxGxMARxERAN...

qcho

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 386
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #85 dnia: 09 Maj 2018, 14:09:35 »
Fajny dowcip. Szukamy dalej...
jarek

khubeo

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 111
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #86 dnia: 18 Maj 2018, 15:58:13 »
Jeszcze w temacie trojaka szyderczego

W opisie trojaka 1566 na najbliższej aukcji Niemczyka pojawia się informacja "występujący tylko w jednej odmianie". Wcześniej ta sama moneta sprzedawana była tutaj https://archiwum.gndm.pl/a,726-ZgAug-Trojak-'Szyderczy'-1566-RZADKOSC--RRRR-,rid,289162.html przez GNDM, również z informacją o jednej tylko odmianie, i to w postaci bezpośredniego cytatu z Igera: "Trojak z 1566 roku jest bardzo rzadki i jest znany w jednej odmianie." Zaglądając do kolekcji Igera znajdujemy dwa egzemplarze 1566, oba opisane jako odmiana V.66.1.a. Tymczasem są to przecież monety z dwóch różnych stempli rewersu, co wyraźnie widać między innymi w odstepach między literami napisów COELIS IRRI oraz DEBIT EOS a także innym położeniu i kształcie korony. Chyba więc można mówić o dwóch różnych odmianach? Tak na szybko przychodzi mi pomysł, że może cytat z Igera pochodził z czasu sprzed pozyskania przez niego drugiej odmiany, a potem już tak się utarło, nikt nie poprawił i zostało?

W oczywisty sposób nasunęło sie pytanie - która z tych odmian stempla jest rzadsza? Ze znalezionych na szybko zdjęć wyszło mi, że egz. nr 543 od Igera jest jedynym z tej odmiany (nazwijmy ją roboczo "połączone IT"), 4 pozostałe (Iger 544, WCN, Niemczyk/GNDM oraz moneta wklejona na str. 3 tego wątku przez pasjonatort) mają "rozdzielone IT". Na koniec zaświtało mi, że jeszcze widziałem gdzieś takiego trojaka w "Wielkich kolekcjach", sprawdziłem i faktycznie jest ilustracja z aukcji kolekcji Frankiewicza. Jest to odmiana z "połączonym IT", ale przyjrzyjmy się środkowemu napisowi: IRRI jest wyraźnie wyżej od COELIS. To już trzecia odmiana rewersu!

Różnic na awersach nie zaobserwowałem, niewielki różnice w kształcie krzyża na tarczy Pogoni można chyba pominąć. Jeśli ktoś z kolegów ma dodatkowe spostrzeżenia lub dysponuje innymi zdjęciami tego rocznika to poproszę o zamieszczenie. Na chwilę obecną mamy proporcję występowania różnych stempli 4/1/1.


Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 703
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #87 dnia: 18 Maj 2018, 20:59:02 »
Cytuj
Chyba więc można mówić o dwóch różnych odmianach?
Można mówić o dwóch stemplach, ale w ramach jednej odmiany.

qcho

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 386
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #88 dnia: 18 Maj 2018, 22:00:53 »
Odmiana dotyczy napisu otokowego na awersie.
Rocznik 1566 wystepuje tylko z koncowka MAG DL
jarek

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 627
Odp: ciekawostki trojakowe
« Odpowiedź #89 dnia: 19 Maj 2018, 06:46:36 »
Problemem jest definicja odmiany, wariantu, etc.
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,10922.msg75840.html#msg75840
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek