Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
26 Październik 2014, 01:31:05


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: ciekawostki trojakowe  (Przeczytany 10093 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 19 Marzec 2013, 14:12:46 »

szóstaki jak trojaki....

Monety 6-cio groszowe wprowadzone równolegle z trojakami posiadały swój własny charakterystyczny rysunek rewersu.

Oczywiście poza nielicznymi i bardzo ciekawymi wyjątkami.

Chodzi mi o niektóre emisje, które czerpały wzorce trojakowe dotyczące napisu strefowego na rewersie.

Wszystkie przykłady pochodzą z lat panowania Zygmunta III. Dla porównania dodaję trojaka z tej samej mennicy i roku. I tak:

- Wschowa w roku 1595:


- Lublin 1595:


- Bydgoszcz 1596:


- Wschowa 1599:


- Podobno Bydgoszcz choć bardziej mi pasuje Wschowa 1601:


- literatura podaje jeszcze szóstaki z napisami strefowymi z lat 1600 oraz 1603 ale nie dotarłem do żadnych zdjęć.
« Ostatnia zmiana: 19 Marzec 2013, 14:30:31 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
wehikułczasu
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska królewska

Wiadomości: 51


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : 19 Marzec 2013, 18:19:14 »

Pięknie to opisujesz, podziwiam i śledzę na bieżąco.Ps te szóstaki to mi spac nie daja po nocach,  ale juz wkrótce może cos sie trafi.Pozdrawiam
Zapisane
Stanis53S
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 013

Wiadomości: 219



Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : 19 Marzec 2013, 19:42:23 »

Śledzę na bieżąco .Dziękuję.
Co do szóstaków to nie jedna osoba wzdycha.  Uśmiech
Stanis.
Zapisane
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 22 Marzec 2013, 10:40:59 »

Który to może być rok???

Jest specjalna grupa trojaków - oczywiście rzadkich Uśmiech na których nie widnieje rok wybicia.

Przyczyny takiej sytuacji bywały różne. Najczęściej wynikało to z z niedopatrzenia rytownika, ale również z powodu użycia
nie tych co należało pary stempli.

Weźmy taki poukładany i przedsiębiorczy Poznań:

Rysunek rewersu może wskazywać na rocznik 1596 lub 1597:

http://www.allegromat.pl/aukcja41762

Druga wersja z inicjałami I-D na rewersie jest ciekawsza do analizy. Jak mogła powstać?
Spróbujmy stworzyć takiego trojaka:



Awers i rewers bierzemy z dwóch popularesów:
http://wcn.pl/archive/42_0206 http://wcn.pl/archive/41_0225


I voila!! Mamy super rzadkość.

Podobnie ma się sprawa z trojakami bez daty  ze Wschowy:
http://wcn.pl/archive/31_0523

Mozna oczywiście wyobrazić sobie sytuację odwrotną, kiedy awers popularnego trojaka z datą spotkał się z rewersem popularnego trojaka również z datą.
Takie hybrydy z podwójną datą oczywiście istnieją i również są bardzo rzadkie. Ciekawy opis oraz zdjęcia takiej monety do zobaczenia pod linkiem:
http://www.zbiory.de/item.php?id=2320&aid=gda000007903&uid=1

Następnie przenosimy się do Krakowa. W tym przypadku można już tylko domyślać się roztargnienia rytownika ( a może złośliwości ?):
http://wcn.pl/archive/26_0410

Ale chyba bardziej niestaranności, gdyż znane są również trojaki krakowskie bez pełnej daty z lat 1618-1624. Masowa produkcja tych monet zapewne
spowodowała, że przez nieuwagę powstawały takie smaczki.

Z oficjalnych emisji znane są również trojaki bez daty wybite w Mitawie przez Fryderyka Kettlera:
http://wcn.pl/archive/20_0742

Wzór awersu i rewersu sugeruje, że ukryty rok to 1596.

Nie będę przytaczał całej masy trojaków anomalnych czy też fałszerstw z epoki bez daty. Na tym polu brak daty to nic specjalnego.

Można przytoczyć jedynie jako ciekawostkę emisję mołdawską Jeremiego Mochyły :
http://romaniancoins.ancients.info/moldova/IerMovila/t_001.htm
« Ostatnia zmiana: 22 Marzec 2013, 10:52:38 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : 25 Marzec 2013, 14:23:31 »

Wilcze kły.....

Ten ciekawy herb rodu Batorych ma pewną tajemnicę, którą chciałbym przedstawić.
Próbowałem dotrzeć do genezy tego herbu aby dowiedzieć się jak powinien wyglądać.
Według legendy są to zęby smoka, którego miał pokonać protoplasta rodu.
W dawnej Polsce można spotkać również określenie wilcze zęby.

Podaję za Dr. Stanisławem Eljasz-Radzikowskim:

"Są to zęby smocze, nie wilcze podług podania. W Siedmiogrodzie, w okolicy Etsched, żył przed laty w jeziorze bagnistem smok, który sprawiał mieszkańcom wielkie szkody. Aż się znalazł wreszcie odważny człowiek, niejaki Vidus, co zgładził potwora i od tej zmory uwolnił lud. Nazwali go z wdzięczności śmiałym = 'bator' (po węgiersku), od czego ród jego wziął nazwisko Batory, a za herb trzy zęby smocze."



Pod tym względem wszystko jest w miarę jasne. Pytanie dotyczy:

W którą stronę owe zębiska powinny być zwrócone?

Według stronki http://www.wladcy.myslenice.net.pl/Polska/zalaczniki/herb%20Trzy%20Zeby.htm
 pierwotna wersja herbu przedstawiała zęby w lewo, ale poźniej najczęściej przedstawiane były już w prawo.

Szukając na stronach węgierskich znalazłem wersje lewo i prawostronne:


Co to ma wspólnego z trojakami?

Oczywiście chodzi o przedstawienie tego herbu na tych monetach.

Na wszystkich polskich trojakach Stefana Batorego kły zwrócone są w prawo:


W Siedmiogrodzie natomiast (Zygmunt oraz Gabriel Batory ) jest już różnie:

W prawo:

I w lewo:


Co więcej nie znalazłem żadnego (!!!) przypadku polskiej monety bitej dla Stefana Batorego z kłami w lewo.
Wszystkie nominały mają herb z kłami w prawo.

Natomiast inne nominały w Siedmiogrodzie ( także te bite dla Stefana Batorego) znów cechuje dowolność, albo w prawo albo w lewo.  

Wygląda na to, że u nas zwracano na to szczególną uwagę, albo herb ten był jasno określony jako herb króla, natomiast w Siedmiogrodzie
była pełna dowolność.

Na koniec ciekawostka fałszerska:
W katalogu Igera pod pozycją Fh jest prymitywne fałszerstwo z epoki trojaka Batorego:
Wyraźnie widać w herbie zęby w lewo. Czyżby fałszerstwo Siedmiogrodzkie? Wszystko na to wskazuje.


* fałsz.JPG (20.58 KB, 376x178 - wyświetlony 83 razy.)
Zapisane

jarek
pasjonatort
Członek TPZN
Triumwirat TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Orty gdańskie i czworaki litewskie

Wiadomości: 650


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : 25 Marzec 2013, 14:50:09 »

Kolejna arcyciekawa porcja informacji.
Wielkie gratulacje.

A jak określisz kierunek kłów na tym naśladownictwie?

http://www.allegromat.pl/aukcja134094

PS. Pora opisać trojaki z popiersiem w lewo Uśmiech
Zapisane

qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : 25 Marzec 2013, 14:59:10 »

Jest to ta samo moneta co :
http://wcn.pl/archive/40_0226

Przy powiększeniu widać, że szczęka jest z lewej strony, czyli kły w prawo.
Zapisane

jarek
pasjonatort
Członek TPZN
Triumwirat TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Orty gdańskie i czworaki litewskie

Wiadomości: 650


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : 25 Marzec 2013, 15:07:46 »

Dzięki. Zapomniałem powiększyć zdjęcie z WCN Mrugnięcie
Nie wiem dlaczego ale oglądając rewers tego trojaka od początku nasz Orzeł wywoływał we mnie
skojarzenie z jakąś rozdeptaną jaszczurką.
Zapisane

qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : 25 Marzec 2013, 15:18:11 »

W moim zbiorze mam takie cudo:

Orzeł ma płuca w kształcie serca Mrugnięcie
Z resztą dokładnie taki sam jak Iger A.07.1a.

Wariacja na temat herbu Snopek tez ciekawa...


* 1607_r.jpg (71.43 KB, 480x485 - wyświetlony 78 razy.)
Zapisane

jarek
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : 28 Marzec 2013, 11:28:45 »

W uzupełnieniu tematu szóstaków z napisami strefowymi podaję ciekawą odmianę szóstaka bydgoskiego który znajduje się
w zbiorach Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy  im. Leona Wyczółkowskiego. Jest to znana odmiana z innym układem herbów na rewersie.

Dosyć nietypowa, gdyż przyjęło się, że najpierw powinny znajdować się herby ważniejsze a potem mniej ważne.

Czyli w wersji poprawnej powinno być od lewej:

herb Lewart i inicjały I-F Jana Firleja - podskarbiego koronnego
herb Radwan i inicjały S-C Stanisława Cikowskiego - właściciela mennicy bydgoskiej
róża w tarczy - znak  i inicjały H-R- Hermana Rüdigera - zarządcy mennicy Bydgoskiej

A w tej wersji Herman Rüdiger  umiescil swój znak na początku:

P.S. trojaka z takim układem herbów jak na razie nikt nie widział.


* szóstak.jpg (192.93 KB, 1636x1399 - wyświetlony 68 razy.)
« Ostatnia zmiana: 28 Marzec 2013, 11:30:38 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : 29 Marzec 2013, 16:14:35 »

Dzisiaj krótko o trzech kolegach co do tego samego fryzjera chodzili:

Czasem mniej wytrawni obserwatorzy mogą ich pomylić ( szczególnie dwóch pierwszych ) i źle opisać monetę. Co niejednokrotnie już się zdarzało.



Ci trzej mili panowie to oczywiście od lewej Fryderyk II Legnicki, Albrecht Hohenzollern oraz Jan z Kostrzyna, wszyscy umieszczali swoje podobizny na trojakach. Bicie tego nominału pokryło się w każdej z mennic tych władców ( Legnica, Królewiec, Kostrzyn nad Odrą ) w latach 1544-1545.

Ciekawe są powinowactwa tych władców.

Fryderyk II Legnicki ożenił się z Zofią Hohenzollern - siostrą Albrechta. Tak więc panowie byli szwagrami.

Jana z Kostrzyna natomiast był wujem Jana Jerzego Hohenzollerna ( syna Joachima II Hektora, który też bił trojaki), który to Jan Jerzy poślubił Zofię - córkę księcia legnickiego Fryderyka II.

Jak należałoby nazwać takie powinowactwo to już inna historia. Ale na weselu na pewno dobrze się bawili.
Zapisane

jarek
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : 08 Kwiecień 2013, 14:07:32 »

Klipy...

Nie jest to bardzo wdzięczny temat, bo mimo, że odmian klip trojaków w literaturze jest mnóstwo to zdjęć jak na lekarstwo. Dodatkowo co do
niektórych okazów są wątpliwości co do autentyczności.

Na pewno są to egzemplarze bardzo rzadkie dlatego, że klipy trojaków nie były nigdy bite jako normalne emisje tylko były one albo próbą produkcyjną do zatwierdzenia dla zarządcy mennicy, albo po prostu egzemplarzem od razu stricte kolekcjonerskim, swoistą ciekawostką dawaną w prezencie co bardziej
znamienitym osobom.

Nie-trojakowe klipy zdarzały się częściej jako emisje oblężnicze, gdzie brak czasu i warunki często nie pozwalały na wykrawanie krążków i zostawano przy łatwiejszej prostokątnej formie.


Pierwszą znaną klipą trojakową jest klipa trojaka gdańskiego Zygmunta Augusta z roku 1558. Rocznik ten w klasycznym kształcie bardzo rzadki
znany jest z klipy, którą w swoich zbiorach miał Ermitaż oraz Radziwiłłowie.

Następne klipy to już czasy Zygmunta III. I tak literatura podaje dosyć sporą ilość:
- 1589, 1598,1591, 1600, 1601 Poznań
- 1598 Lublin
- 1590, 1594,1602 Wilno
- 1605 Kraków
- 1597,1598,1600 Bydgoszcz
- 1590 Ryga
- 1598,1601 Wschowa

W  Biuletynie Numizmatycznym 1995 NR 4 opisane zostały dwie klipy pochodzące ze zbioru T. Igera. Pokazano tam raz pierwszy ich zdjęcia.
Chodziło o klipy - Wilno 1602 oraz Bydgoszcz 1600. Wówczas nie poddawano w wątpliwość oryginalności tych monet. W wydanym 13 lat później katalogu jest już informacja, że owe klipy mogą być wytworem późniejszym. Nie mamy więc pewności co do oryginalności wszystkich podawanych przez literaturę klip.

Poniżej zdjęcia, które udało mi się zdobyć:
Poznań 1589:


Poznań 1597:

Bydgoszcz 1598:


Bydgoszcz 1600:


Wilno 1602:


Wilno 1590 ( ołów, próba?, fałszerstwo?)



Przechodzimy do czasów późniejszych i tutaj także natrafiamy na klipy. August III wybił ich również sporo. Tutaj przeważa już zamiłowanie do
kolekcjonerstwa, coraz więcej zamożnych osób kolekcjonuje monety i między innymi dlatego spora ilość produkcji jest przeznaczona specjalnie dla zbieraczy. Powstaje wiele ciekawostek typu piedforty, trojaki bite w czystym srebrze, trojaki bite w złocie, klipy w czystym srebrze, czy też nawet klipy bite w złocie.

-1755 Gdańsk ( ołów, srebro,czyste srebro i  złoto)
-1760 Gdańsk ( czyste srebro, ośmioboczna)

ołów:


czyste srebro:


złoto:



Na koniec powędrujmy znów do Siedmiogrodu, gdzie mincerze nie próżnowali i klipy nie były im obce:

Mamy tutaj sporo odmian, głównie Stefan Bocskai ( niestety tylko grafiki ):


Ale jako ciekawostkę dodam, że dokładnie tym samym stemplem co powyższa klipa został wybity też zwykły trojak w 1607 roku,
który to mam w swojej kolekcji i tak wygląda rewers:




Gabriel Batory:

1609:


1611:




 
« Ostatnia zmiana: 08 Kwiecień 2013, 14:30:50 wysłane przez qcho » Zapisane

jarek
qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : 08 Maj 2013, 13:11:04 »

Trojaki z błędem:


Niedawno zakończyła się aukcja prze-ciekawego trojaka Batorego z 1583 roku, mennica Ryga:

http://www.allegromat.pl/aukcja136773

Legenda rewersu:

GR-O8/ARG.TRIP/CIVI.RI/.GEN

Cena jak na taką ciekawostkę moim zdaniem niska.

Trochę mi się przypomniał inny trojak, również z błedem kilka lat temu sprzedany na allegro:

Zygmunt August, Wilno, odwrócona "6" w dacie:
http://www.allegromat.pl/aukcja56536

Fajne są takie smaczki Uśmiech

A na koniec do zestawu dodam trojaka szyderczego z kolekcji Karolkiewicza z data 1465 - nie dość, że rzadki to jeszcze z błędem!!

Takich ciekawostek jest oczywiście więcej, przy okazji będę dodawał kolejne i zapraszam do dzielenia się swoimi znaleziskami.





* 1465.JPG (37.99 KB, 744x372 - wyświetlony 88 razy.)
Zapisane

jarek
pasjonatort
Członek TPZN
Triumwirat TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Orty gdańskie i czworaki litewskie

Wiadomości: 650


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : 13 Grudzień 2013, 14:58:01 »

Pod podanym linkiem można zobaczyć aukcję trojaka 1585 z mennicy olkuskiej.
Najbardziej zastanawia mnie cena startowa...885 euro

http://www.coins-la-galerie-numismatique.com/christmas-e-auction/poland/3-groschen-trojak-1585-nh

Moneta wygląda trochę dziwnie. Czy to nie jest jakieś naśladownictwo?
Co sądzicie o tym trojaku?
Zapisane

qcho
Rada Oficerów
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 740



Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : 13 Grudzień 2013, 15:38:21 »

Tak, naśladownictwo trojaka olkuskiego Batorego.

Spadek po aukcji majowej w Sztokholmie. Jako, że Pegasus robił ją razem La Galerie teraz Szwajcarzy chcą to sprzedać.

http://www.sixbid.com/browse.html?auction=749&category=16610&lot=742222


Opisy ciągle błędne, ale cóż, nic z tym nie da się zrobić.
Zapisane

jarek
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM