Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
24 Maj 2017, 23:36:03


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: ciekawostki trojakowe  (Przeczytany 82351 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
Mariuszgra
TPZN 074
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 606


Zobacz profil
« Odpowiedz #60 : 06 Czerwiec 2015, 18:11:07 »

http://www.ebay.pl/itm/231574641278?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648


* 1a.JPG (55.62 KB, 500x500 - wyświetlony 126 razy.)

* 1b.JPG (54.51 KB, 500x491 - wyświetlony 123 razy.)
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 242



Zobacz profil
« Odpowiedz #61 : 06 Czerwiec 2015, 20:48:44 »

Falszywy trojak ryski, stawiam na Batorego (1581). Chyba z epoki. Ciekawy, szkoda, ze go przegapilem.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwiec 2015, 15:45:33 wysłane przez cancan62 » Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 163


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #62 : 22 Sierpień 2015, 10:24:32 »

Co myślicie o tych słowach:

Cytuj
w świetle badań Mikołajczyka - mennica w Rydze wybiła w dwu ostatnich dekadach XVI stulecia 63% wszystkich szelągów i 22% wszystkich trojaków Rzeczypospolitej.

Cytat pochodzi z książki/katalogu aukcji WCN50 napisanej przez Pana Paszkiewicza.
Czy rzeczywiście co piąty trojak był ryski?
Zapisane

DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 047


Zobacz profil
« Odpowiedz #63 : 22 Sierpień 2015, 11:08:47 »

Cytuj
w świetle badań Mikołajczyka - mennica w Rydze wybiła w dwu ostatnich dekadach XVI stulecia 63% wszystkich szelągów i 22% wszystkich trojaków Rzeczypospolitej.
Cytat pochodzi z książki/katalogu aukcji WCN50 napisanej przez Pana Paszkiewicza.
Czy rzeczywiście co piąty trojak był ryski?
Trzeba by sięgnąć do cytowanych badań, niestety Pan Profesor nie dał w swojej książce dokładnej bibliografii. Podejrzewam, że może chodzić o którąś z sesji cyklu "Mennice, mincerze, techniki mennicze...", być może IX, na której p. Andrzej Mikołajczyk miał referat pt. "Miejska moneta polska w obrocie pieniężnym Rzeczpospolitej" (na tej samej konferencji był także referat "Mennictwo miasta Rygi" samego autora WCN50).

"Na oko", patrząc na to co znajduje się na bieżąco na rynku numizmatycznym, nie widzę nic niezwyczajnego w takim szacunku.
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 242



Zobacz profil
« Odpowiedz #64 : 22 Sierpień 2015, 18:30:58 »

Kiedy oszacować liczbę choćby trojaków ryskich z 1586 roku pojawiających się na rynku w ostatnich dwu latach, taka ocena nie dziwi mnie wcale. Oczywiście jest to szacunek czysto subiektywny.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 163


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #65 : 23 Sierpień 2015, 11:42:44 »

Korzystając z archiwum WCN podliczyłem aukcje trojaków z lat 1580-1600. Bez lat 1586-7, ponieważ po wpisaniu tych dat wyskakują trojaki, które znalazła wyszukiwarka w opisie okresu panowania danego króla. Tzn. jeśli jakaś moneta w opisie ma podane Zygmunt III 1587-1632 (lata panowania) to wyszukiwarka podaje wszystkie wyniki. Dla przykładu 1587 to 5139 monet na 257 str.  Mrugnięcie I nie chciało mi się szukać monet wybitych w tym roku.

Ryskie 905
Pozostałe 4707

Czyli faktycznie 20%. Występowanie poszczególnych roczników jest mocno zróżnicowane, bo są lata gdzie trojaki ryskie stanowią 0-5% aukcji, ale np. w roku 1588 na 138 pozycji aż 67 było ryskich.
Zapisane

Mad_Tiger
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Jednoosobowe Towarzystwo Kolekcjonera Monet Obiegowych Uśmiech
Zainteresowania:
Monety Obiegowe II RP, PRL oraz III RP

Wiadomości: 354


...


Zobacz profil
« Odpowiedz #66 : 23 Sierpień 2015, 15:25:08 »


Ryskie 905
Pozostałe 4707

Czyli faktycznie 20%.

Mi obliczenia wyszły trochę inaczej Uśmiech

Ryskich jest 905
Pozostałych (rozumiem, że nie Ryskich) 4707
Czyli wszystkich jest 5612

905/5612 * 100% = 16,13% tak w ścisłości matematycznej Uśmiech
Ryskie stanowią 16,13% ogółu.
Co szósty był z Rygi.

Liczenie 905/4707 * 100%  ≈ 20% jest błędem Język
Zapisane

"Tu przyklęka numizmatyk,
Słychać jego serca bicie.
To pieniądza jest fanatyk,
W biciu monet jego życie."


Mój skromny zbiorek monet zagranicznych:
http://pl.ucoin.net/uid32181 Mad_Tiger
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 047


Zobacz profil
« Odpowiedz #67 : 24 Sierpień 2015, 21:44:53 »

16,13% ≈ 20%
Archiwum WCN może być tylko pewnym przybliżeniem, ponieważ nie zostały przytoczone zacytowane wcześniej badania. Jeśli jest to ta sesja, o której myślę, jest w tym momencie na allegro. Jeśli ktoś chciałby dalej pociągnąć merytorycznie tę dyskusję, powinien przytoczyć tamte wyniki oraz przyjętą metodę badawczą. (Podejrzewam analizę skarbów, chyba że zachowały się jakieś dokładniejsze dokumenty mennicze - tu już na tyle w temacie nie siedzę).
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2015, 21:51:15 wysłane przez DzikiZdeb » Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 163


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #68 : 25 Sierpień 2015, 19:20:49 »

Oczywiście, że samo archiwum WCN to tylko niewielka ilość danych, które nie mogą posłużyć do stawiania tezy. Podałem te wyliczenia, jako swego rodzaju papierek lakmusowy.  Mrugnięcie
Niestety nie posiadam tego wydania. Mam większość pozostałych numerów. Jak tylko zdobędę ten artykuł to na pewno podzielę się informacjami.

Na razie mogę zaprezentować bardzo ciekawe fałszerstwo z epoki. Popiersie z tytulaturą wskazuje na Zygmunta III, ale rewers to data 1586 i ...Transylwania.
Na drugiej stronie tego tematu Kolega qcho jeden post poświęcił na opis herbu Batorych - wilcze kły. Warto wrócić się do tego tekstu.


* fals.jpg (230.87 KB, 1047x548 - wyświetlony 108 razy.)
Zapisane

DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 047


Zobacz profil
« Odpowiedz #69 : 25 Sierpień 2015, 20:24:40 »

fałszerstwo z epoki.
Według mnie to nie jest fałszerstwo z epoki, tylko naśladownictwo bałkańskie (Raguza), zapewne bite znacznie później. W mieście tym był to powszechny pieniądz drobny jeszcze w początku XIX w., nie znam przy tym końcowej daty jego produkcji. Była ona jednak na tyle późna, że tego typu pomysły wydają się dość naturalne. Aleksander Sapieha odbywając swoją podróż po Bałkanach w roku 1804 pisał "Moneta raguzańska nie jest ani piękna, ani liczna(...) Niewspółmiernie mnie zadziwiło, gdy postrzegłem między małymi zdawkowymi pieniędzmi srebrnymi dużo naszych Zygmuntów monet, na których z jednej strony jest wyobrażenie twarzy z napisem doskonałym, z drugiej zaś trzy wieże z literami C. i R. ". (A. Sapieha, Podróże w krajach słowiańskich odbywane Ossolineum 1983, s. 239).
Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 112



Zobacz profil
« Odpowiedz #70 : 02 Wrzesień 2015, 10:56:11 »

Znane fałszerstwo powstałe najprawdopodobniej na terenie Siedmiogrodu. Dokładnie ten typ jest u Igera: N.86.1.
Nie tylko Raguza, czy Suczawa biły podróbki trojaków, mennice Siedmiogrodzkie, czy te oficjalne, czy też mniejsze również to robiły,
widać to między innymi po puncach używanych przez fałszerzy - tych samych zarówno w produkcji oficjalnej , np. dla Stefana Bocskaia, czy też w
biciu monety fałszywej.

Tzw babki raguzańskie znane są przede wszystkim ze wzoru, który opisałem tutaj:

http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,5546.msg42354.html#msg42354

Zapisane

jarek
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 163


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #71 : 24 Październik 2015, 19:16:00 »

Pewnie spora część osób już zapoznała się z moim wpisem na naszym fanpage'u. Jednak dodatkowo wstawię i tutaj kilka zdań. Mam nadzieję, że Kolega Jarek nie będzie zły za zaśmiecanie tego interesującego wątku, moimi przemyśleniami nad ilością monet. Mrugnięcie

QVI HABITAT IN COELIS IRRIDEBIT EOS
Litewskie trojaki z lat 1565-66 z cytatem z Psalmu 2: 4, “Który mieszka w niebiosach, naśmieje się z nich” dla wielu kolekcjonerów są pożądanymi numizmatami. Rzadkość tych monet według Igera to R5 dla 1565 i R7 dla 1566. O ile późniejszy rocznik faktycznie bardzo rzadko występuje, to trojaki z datą 65 pojawiają się dość często. Wystarczy przypomnieć, że w archiwum WCN pojawia się 31+1, AN to 7 egzemplarzy. Natomiast w kolekcji Igera było 6+2.
Dodatkowo na IV Międzynarodowej Konferencji Numizmatycznej w Supraślu był wygłoszony bardzo ciekawy referat - „Satyryczna trzygroszówka Zygmunta Augusta”. Z którego możemy się dowiedzieć o ilościach tych monet w kilku muzeach.
Kowno 16+4
Troki 5
Litwa 9
Wilno 0+1
Białoruś 1
Kraków 1+1
Warszawa 1
Do tego dochodzą monety ze skarbów: 12+2

Podliczając wszystkie wymienione egzemplarze otrzymujemy wynik: 89+11
Oczywiście należy pamiętać, że znikoma część tych monet mogła się powtarzać. Jednocześnie trzeba podkreślić, że X sztuk nie zostało wymienionych. Sam przy okazji wertowania różnych stron w Internecie natrafiłem na około 10 trojaków, w tym jeden z 1566. Dlatego bez pomyłki można przyjąć, że znamy co najmniej 100 trojaków z 1565 roku oraz kilkanaście monet z 66. To z kolei pozwala uznać, że maksymalne stopnie rzadkości wynoszą odpowiednio R4 i R6.

Zdjęcie przedstawia trojaka z niedawnej aukcji na violity.


* 65.jpg (62.28 KB, 783x376 - wyświetlony 79 razy.)
Zapisane

Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM