Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
22 Kwiecień 2018, 14:40:01


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: III halerze Jerzego Rudolfa Legnickiego  (Przeczytany 21851 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 25 Kwiecień 2015, 12:14:03 »

Pierwsze wrażenia są czasami mylne Uśmiech Kipperowe miedziaki II-III-IV halerzowe, to nieco późniejsza bajka (1622-1623). Wcześniej i później taki kształt mają standardowe fenigi typu wiedeńskiego. Interesując się monetami śląskimi, nie można się ograniczać tyko do katalogów monet samego Śląska, trzeba pamiętać że był on częścią większej prowincji monetarnej. Stąd konieczność sięgania w XVI w. do mennictwa czeskiego, a w XVII - austriackiego.
Poniżej bliskie czasowo przykłady tego nominału z mennictwa Habsburgów.


Zapisane
husyta74
Stały bywalec
***
Zainteresowania:
Wczesne średniowiecze (Polska + sąsiedzi), Śląsk

Wiadomości: 219



Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : 25 Kwiecień 2015, 15:23:26 »

Witam.
Ciekawy wątek się tworzy.

Dorzucę jeszcze taką monetkę 1/2 krajcarową (2 halerze), jako małe uzupełnienie graficzne. 

Pozdrawiam

Waldek


* II halerze.JPG (124.07 KB, 400x358 - wyświetlony 173 razy.)
Zapisane

Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : 25 Kwiecień 2015, 15:26:56 »

Ale taki kształt maja również trój-halerzówki wybite w latach 1622 i 23 (zresztą omawiana moneta również była bita w tych latach). Różnica polega na zastąpieniu rzymskiej cyfry III  - gwiazdką. Faktycznie cechą wspólną 1/2 krajcarówek wybitych po reformie monetarnej w Nysie i innych mennicach nieokreślonych  jest właśnie ta gwiazdka. Hmmm, być może właśnie tak oznaczano feniga.

P.S. Jeżeli te monety z oznaczeniem III i z gwiazdką to dwa różne nominały, musiałyby posiadać inne dane metryczne (zakładając że w okresie kiperowym zostały wybite z czystej miedzi)
Zapisane
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 25 Kwiecień 2015, 20:39:23 »

Trzeba podejść do tego trochę inaczej, biorąc pod uwagę realia z początku lat 20. XVII w.  Istniejący system walutowy i obrachunkowy w krajach habsburskich (bo ich musimy się tu trzymać) zawalił się w latach 1621-23 w wyniku galopującej inflacji. W 1623 roku został odbudowany mniej więcej w poprzednim kształcie. To, co było pomiędzy – czyli inflacyjne „kippery”, mimo tych samych często nazw gatunków monety nie były traktowane tak samo. Współcześni odnosili tak stare, jak i inflacyjne monety do trwałej wartości „imperialnego” talara. Dobrą ilustracją kogą być tu pojawiające się na talarach, nominały wyrażane w krajcarach (120-140-150) zanim szybkość spadku wartości drobniaków nie zniweczyła sensu tego procederu.
Tak więc fenig wiedeński = 2 halerze = 1/2 krajcara z lat do 1621 i po 1623 to faktycznie inne jakościowo nominały, niż 2-3-4 halerzówki z lat 1622-23. Stara półkrajcarówka, taka np. jak tyrolska z 1617 r. z pierwszego zdjęcia była w 1623 roku warta tyle co kilka miedziaków z formalnym nominałem 3 halerzy (a więc ¾ krajcara). Rok 1619 to jeszcze nie "te lata", a halerze 1622/23 (plus wrocławska jedynka 1621) to rzeczywiście miedź.
Inna rzecz, że ta monetka od Oldinga jakoś mi się nie podoba.  Szkoda, że sprzedawca nie podaje wagi i średnicy.

Na zdjęciu talar z mennicy praskiej z nominałem "150" z aukcji Raucha.


* thumb00750.jpg (21.7 KB, 320x160 - wyświetlony 90 razy.)
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : 25 Kwiecień 2015, 23:08:54 »

Ale ja miałem na myśli porównanie danych metrycznych monet z tego samego rocznika (1622 lub 1623r.)  


* Bez tytułu.jpg (29.17 KB, 377x183 - wyświetlony 135 razy.)
Zapisane
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : 26 Kwiecień 2015, 08:18:28 »

Porównywanie metrologii miedziaków z XVII w. niewiele tu da – bito je szybko i niestarannie, nie opłacało się inaczej bo miedź była zbyt tania żeby się starać. Ówczesny stosunek cen srebra do miedzi to ok. 1:25.
W 1622 roku te monetki mogły być pomyślane jako półkrajcarówki. Ale w czasie pogłębiającej się inflacji jednokrajcarówek już dalej nie wybijano. Głównym nominałem produkowanym w mennicach był grosz – 3 krajcary. Mało warty, ale jednak jeszcze zbyt wiele, jak na „najdrobniejsze drobne”. Prawdopodobnie wtedy na miedziaczkach dołożono cyfrę III (halerze) i w ten sposób otrzymano wygodną frakcję groszówki, trzy halerze to ćwierć grosza. Kipperowe grosze i halerze szybko usunięto z obiegu, ale wygodny system obrachunkowy pozostał na Śląsku na dłużej – od 1624 roku zaczyna się masowe jak nigdy dotąd bicie trzyhalerzowych greszli, oczywiście w dostosowanym do odnowionej waluty standardzie.
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : 27 Kwiecień 2015, 10:37:09 »

Podsumowując, jeżeli dobrze zrozumiałem Pańskie poglądy to   - monete z 1619 uznał Pan za 1/2 krajcara (2 halerze) a w okresie Kipper und Wipper jako 3 halerzówkę.
Tylko dlaczego  równocześnie bito monety (lata 1622 i 1623) z oznaczeniem 3 halerzy jak i z gwiazdką. Przecież taka moneta bez III kojarzyłaby się z niższym nominałem (2 halerzami) co nie na rękę byłoby emitentowi.
No i druga sprawa to kwestia przeliczeń - bo wg Żabińskiego 3 halerze to ćwierć Białego grosza ale dopiero po reformie z 1623r a wcześniej ten grosz był równy 14 halerzom
Zapisane
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : 27 Kwiecień 2015, 20:44:34 »

Tak jak wcześniej napisałem, uważam że typ z cyfrą III jest późniejszy od tego bez cyfry. Użytkownicy monet stosowali się do bieżącego kursu, który zmieniał się wraz  z kolejnymi, coraz bardziej zepsutymi emisjami. Myśli Pan, że w czasie gdy wypuszczano z mennic talary takie jak pokazałem, z cyfrą 150, posiadacz wcześniejszego talara z cyfrą 120 był skłonny go oddać za 120 krajcarów?
Z groszami to było trochę inaczej.  Ostatnie „białe” czeskie wybito w 1618 r., ale na Śląsku standard grosza trzykrajcarowego (grosz cesarski - Kaisergroschen) dominował już od początku wieku. Krajcara liczono po 2 fenigi = 4 halerze.


Biały grosz Rudolfa II

Grosz trzykrajcarowy Rudolfa II
I na koniec taki bliższy sercu Mrugnięcie
Zapisane
pasjonatort
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 312


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : 27 Kwiecień 2015, 21:33:14 »

Przepraszam za zaśmiecanie wątku, ale zauważyłem takie cudo i nie wiem, co to jest. Może zupełnie nie na temat, a może jest jakoś powiązane.
Na pewno miedź.


* 16450406.jpg (222.78 KB, 998x491 - wyświetlony 153 razy.)
Zapisane

Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : 28 Kwiecień 2015, 07:21:56 »

Zaśmiecanie? Bynajmniej, ta monetka pasuje do wątku jak mało co Uśmiech To trzyhalerzówka pochodząca z Oleśnicy, wówczas pod władzą Henryka Wacława i Karola Fryderyka Podiebradowiczów. W Skorowidzu Kopickiego 6131 R3, moim zdaniem nie doceniona. Obok daty BZ, inicjały Baltazara Zwirnera, ówcześnie największego machera na Śląsku pośród mincmajstrów. Dzięki za fotkę, można wiedzieć, gdzie się pokazała?
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : 28 Kwiecień 2015, 09:26:01 »

W Skorowidzu Kopickiego 6131 R3

Raczej pod numerem 6129 jako R4

Tak jak wcześniej napisałem, uważam że typ z cyfrą III jest późniejszy od tego bez cyfry.

To sie zgadza, tylko pytanie dlaczego nie zaprzestano bicia wersji z gwiazdką?


* 1623.jpg (16.51 KB, 245x232 - wyświetlony 120 razy.)
Zapisane
pasjonatort
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 312


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : 28 Kwiecień 2015, 10:50:11 »

Zaśmiecanie? Bynajmniej, ta monetka pasuje do wątku jak mało co Uśmiech Dzięki za fotkę, można wiedzieć, gdzie się pokazała?

Uff Mrugnięcie
Oczywiście, to żadna tajemnica. Niedawno sprzedana na violity za 236 hrywny. Czyli około 10-15$.
Zapisane

Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : 28 Kwiecień 2015, 11:18:32 »


Uff Mrugnięcie
Oczywiście, to żadna tajemnica. Niedawno sprzedana na violity za 236 hrywny. Czyli około 10-15$.

Faktycznie jest. No takie ceny to ja rozumiem:) Kupował Pan już coś na tym portalu? Jak to wygląda w praktyce (rejestracja, prowizja, koszty przesyłki, płatności)
Zapisane
pasjonatort
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 312


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : 28 Kwiecień 2015, 12:28:11 »


 Kupował Pan już coś na tym portalu? Jak to wygląda w praktyce (rejestracja, prowizja, koszty przesyłki, płatności)
[/quote]

Samemu nie kupowałem. Ten portal służy mi przede wszystkim do obserwacji i wyszukiwania monet z mojego kręgu zainteresowań. Nie da się ukryć, że w tamtych rejonach dużo monet jest znajdowanych.
Aukcje są w pewien sposób specyficzne, bo żeby zobaczyć wszystkie zdjęcia to trzeba się zalogować. I tutaj pojawia się pewien problem, bo do rejestracji należy podać numer telefonu... Naszego kierunkowego nie akceptuje. Udało mi się obejść ten wymóg w prosty sposób. Napisałem do administracji strony, że potrzebuję być zalogowany w celu napisania do jednego z użytkowników tamtejszego forum. Bez problemu aktywowano moje konto. Natomiast nigdy nie licytowałem, bo nawet nie wiem, czy mogę Duży uśmiech Nawet nie próbowałem, żeby nie wpaść w manię zakupów ha ha
A już na poważnie to trzeba pamiętać, że przesyłki z Ukrainy nie są ubezpieczone oraz przepisy zabraniają wysyłania monet za granicę... Buzia na kłódkę Chyba, że coś się zmieniło?
Trochę rodaków tam licytuje, pewnie przez znajomych ze wschodu lub ze swoich kont.

Polecam tam zaglądać, nawet po same zdjęcia. Przykład takie grosze.



* 15989863.jpg (83.96 KB, 516x277 - wyświetlony 127 razy.)

* 28grosz.jpg (278.48 KB, 1090x537 - wyświetlony 120 razy.)
Zapisane

pasjonatort
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 312


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : 28 Kwiecień 2015, 12:58:09 »

Jeszcze takie coś znalazłem. To już chyba Legnica Mrugnięcie


* 16160470.jpg (127.54 KB, 717x364 - wyświetlony 149 razy.)

* 15907029.jpg (171.56 KB, 1023x327 - wyświetlony 164 razy.)

* 15650710.jpg (105.53 KB, 805x338 - wyświetlony 159 razy.)
Zapisane

Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM