Aktualności: Kalendarz TPZN na rok 2020 - głosowanie. LINK

  • 15 Grudzień 2019, 16:03:46

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Konstantyn, mennica Siscja  (Przeczytany 9056 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Konstantyn, mennica Siscja
« dnia: 18 Czerwiec 2008, 13:05:44 »
Oj, poczta mnie lubi! Tym razem prosto z koperty interesujący Konstantyn wybity w Siscji. Tym razem mogą być pewne drobne trudności z dokładną identyfikacją, niemniej OBA warianty są ciekawe. Naturalnie potem podam, co sam sądzę - na podstawie oględzin "na żywo" - o atrybucji tej monety.

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Czerwiec 2008, 21:07:46 »
Tu oddam pole do popisu Kolegom :) przynajmniej na chwilę ;D
Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Czerwiec 2008, 22:59:10 »
Moja propozycja

awers: IMP CONSTANTINVS AVG czy to nie jest typ popiersia D2?
rewers: VICT . LAETAE PRINC PEER
W środku VOT/PR/I

Być może jest to oznaczenie mennicy: kropka BSIS kropka, czyli Siscia
RIC VII nr 81

Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Czerwiec 2008, 23:04:56 »
czyli Siscia RIC VII nr 81

Polemizowałbym  :)
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Czerwiec 2008, 23:09:56 »
Domyślam się że chodzi tu o sprawę popiersia, no właśnie dlatego zadałem pytanie czy to jest typ D2? To mnie trochę irytuje że w RIC, jest mnóstwo skrótów a przykładów jak wygląda głowa cesarza brak.   
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Czerwiec 2008, 23:15:11 »
Domyślam się że chodzi tu o sprawę popiersia

Ciepło, ale nie będę podpowiadał, bo ma Pan dobre oko i jak sam Pan dojdzie to i satysfakcja i nauka większa i trwalsza
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Czerwiec 2008, 23:25:10 »
Wtrące się, myślę że może to być popiersie D6. Chyba na hełmie widać wieniec...
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec 2008, 23:27:29 wysłana przez Orpio »
Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Czerwiec 2008, 23:35:56 »
Chyba na hełmie widać wieniec...

Tak, widać wieniec. Trochę przytarty, ale ogonki od supełka są bardzo wyraźne.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Czerwiec 2008, 15:03:00 »
To może spróbuje Pan już podać identyfikację. Chyba że jest jeszcze jakiś problem...
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

chgo

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Capri Genus
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Czerwiec 2008, 15:34:04 »
RIC 101
No ale tu mamy glowe w prawo no i Bsis 
Wiec jak zwykle pan Lech wyczarował pewnie nową odmiane :)
albo ja powinienem dłuzej szukać...
Pozdrawiam
Krzysiek

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Czerwiec 2008, 16:05:02 »
Dodam może dla jasności - bo zdjęcie nie jest jednoznaczne - że znak menniczy to: kropka BSIS kropka. Ostatnia kropka na 100%, pierwsza na 90%. Można jednak rozważyć oba wiarianty: a) z dwiema kropkami; b) tylko z ostatnią kropką.

Przypominam
Legenda awersu: IMP CONSTANTINVS AVG
Popiersie typu D6, tj. cesarz w zbroi i hełmie, na którym jest wieniec laurowy. Hełm taki zazwyczaj ma bardzo niski pióropusz i zapięcie pod brodą.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Czerwiec 2008, 22:29:42 »
No właśnie, z tym piórpouszem problem. Napis na awersie jest ciągły IMP CONSTANTINVS AVG. W RIC VII dla monet z numerami 81 do 92 (opis mennicy "kropka ASIS kropka") nie ma takiego typu legendy awersu.

Proponuje więc tą monetę zaszeregować jako RIC VII Siscia 83 A - inny awers. Co Pan na takę interpretację?
Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Czerwiec 2008, 01:17:34 »
Proponuje więc tą monetę zaszeregować jako RIC VII Siscia 83 A - inny awers. Co Pan na takę interpretację?

Ponieważ kolejność wyznaczają legendy awersu, a dopiero w drugiej kolejności popiersia, to ja bym widział tę monetkę po numerze 81, który ma popiersie D2.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Czerwiec 2008, 20:57:14 »
Oczywiście Pan zna się na nienotowanych monetach dużo lepiej niż ja. ;)

Jednak czy napis awersu jest identyczny jak w 81? Tu mamy ciąg liter, tam jest przerwa między N-T. Czy można to interpretować jako jednakowe legendy awersu?

pozdrawiam
Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 599
    • NOT IN RIC
Odp: Konstantyn, mennica Siscja
« Odpowiedź #14 dnia: 25 Czerwiec 2008, 21:08:18 »
Jednak czy napis awersu jest identyczny jak w 81? Tu mamy ciąg liter, tam jest przerwa między N-T. Czy można to interpretować jako jednakowe legendy awersu?

Tu nie ma jednolitych reguł. Czasem rzeczywiście odróżnia się legendę nie złamaną od złamanej. Ale proszę zerknąć do przypisu do numeru 81. Bruun pisze tam, że nie wie, jakie w tym wypadku było złamanie (i czy w ogóle było). Takich "dziur" jest więcej, bo przecież Bruun też sporo monet wprowadził wyłącznie na podstawie cudzych opisów, a opisy często były nieprecyzyjne.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

 

R E K L A M A
aukcja monet