Aktualności:

  • 20 Wrzesień 2019, 00:52:30

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Szelągi, półgrosze i grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego  (Przeczytany 11449 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Szelągi, półgrosze i grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« dnia: 17 Październik 2013, 10:09:43 »
Witam ponownie po dłuższej nieobecności i jeszcze dłuższej nieaktywności. :)
Ostatnio wpadła w moje ręce pierwsza monetka z czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego - 1 grosz z 1790 roku. Monetka pospolita, ale z tego co się zdążyłem zorientować to na rynku jest trochę podróbek, i nie tylko groszy, ale też niższych nominałów (nie wspominając o wyższch). Dlatego też chciałbym się zwrócić z zapytaniem, czy mój poniższy okaz jest oryginalny i na co należy zwracać uwagę, aby w przyszłości nie dać się nabrać. Pytam, bo nie ukrywam, że Stanisław może znaleźć się w kręgu moich zainteresowań. :D

PS. Może ktoś ma jakąś literaturę poświęconą miedzianym monetom Stanisława w postaci elektronicznej, którą mógłby się podzielić?
« Ostatnia zmiana: 01 Grudzień 2013, 14:45:24 wysłana przez eMTi »
TPZN nr 042
Pozdrawiam

Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 744
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Październik 2013, 13:33:46 »
Gdzie Pan spotkał te podróbki monet SAP niższych nominałów? Owszem jest kilka np. półgroszy (dyskusja na forum była o jednym fałszerstwie półgrosza-polecam) i wyższych nominałów, ale o groszach i trojakach nie słyszałem. Pana grosz jest dla mnie ok. Musi Pan patrzeć w pierwszej kolejności na zgodność stempli a przy odlewach na płytkie detale i powierzchnię (a może jednak w odwrotnej kolejności, bo fałszywe monety tego okresu to przede wszystkim odlewy). Generalnie SAP to dość bezpieczny temat. Katalogi to K. Plage (nie mam, ale słyszałem dużo dobrego) i np. Kamińskiego. Jednak polecam po prostu uważnie oglądać monety porównywać zdjęcia i zapewne wiele Pan wypatrzy nowości. Nie zdawać się tylko na wiedzę katalogową.

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Październik 2013, 15:06:52 »
Przeglądałem sieciowe zasoby i gdzieś była mowa o fałszerstwach. Niestety nie pamiętam, gdzie to było. Żadnego linku też nie zapisałem. Swoje robi też to, że na portalach aukcyjnych pojawiają się grosiki w całkiem niezłym stanie, które nie cieszą się wielkim powiedzeniem, więc z mojej strony pojawia się podejrzenie, że może być z nimi coś nie tak.
Zanim założyłem temat, to przejrzałem forum/dział, więc dyskusji o podróbkach szelągów i półgroszy nie przegapiłem.
Oczywiście, mojego grosika porównałem z innymi, np. z WCN-u, wniosek był taki, że moja sztuka to oryginał, ale że jako swoją przygodę ze Stanisławem planuję dopiero rozpocząć, to wolałem poradzić się bardziej doświadczonych kolegów.
TPZN nr 042
Pozdrawiam

zenonmoj

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 423
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Październik 2013, 18:15:19 »
Szelągi zdarzają się fałszywe.   :(
ZM

KDSK

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Październik 2013, 20:53:44 »

witam! Miedziane monety Stanisława Augusta to mój konik! Pański grosz jest bezsprzecznie oryginalny, zresztą fałszerstwa groszy na szkodę kolekcjonerów wykonane zdarzają się niezmiernie rzadko. Jako jedyny znany mi przykład to grosz z roku 1795, jaka to moneta nie istnieje w oryginale. Zdarza się natomiast, choć nieczęsto, znaleźć na aukcjach fałszerstwa tychże z epoki, na szkodę emitenta. Trojaków fałszywych na rynku nie widziałem w ogóle. Monety St. A. Poniatowskiego to bardzo wdzięczny temat, nie dość, że są piękne, to do tego, z nielicznymi wyjątkami, niedrogie. Jeżeli chodzi o literaturę, to przede wszystkim Karol Plage, katalog Kamińskiego trzeba mieć, ale on nie wyróżnia bogactwa odmian groszy poszczególnych roczników, zwłaszcza z lat 1765-1768. Gdy natomiast idzie o trojaki już lepszy. W razie czego służę pomocą. Pozdrawiam, Konrad

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Październik 2013, 09:22:01 »
Jeżeli chodzi o literaturę to już mniej więcej wiem, co by mi się przydało, tylko problem w tym, że z Plagego jak na razie nic nie znalazłem, ani na portalach aukcyjnych, ani w sklepach. Dlatego też pytałem kolegów o elektroniczne "edycje" czegokolwiek ciekawego. :)
W najbliższym czasie planuję przejrzeć dwa artykuliki:
- Zabiegi o otwarcie mennicy warszawskiej w r. 1765 i
- Przyczynki do historyi medali i monet Polskich bitych za panowania Stanisława Augusta. :)
TPZN nr 042
Pozdrawiam

KDSK

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Październik 2013, 19:59:54 »
Warto jeszcze wspomnieć o Cenniku Monet Polskich Berezowskiego. Świetnie uzupełnia opracowanie Karola Plage, a również sam może stanowić świetne źródło informacji o odmianach. Do kupienia w sklepie internetowym WCN.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 112
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Październik 2013, 15:10:45 »
Trojaki sa ladnie opracowane w katalogu trojakow Igera, aczkolwiek slyszalem, ze sa tam bledy w rozpoznawaniu mennic krakowskiej i warszawskiej we wczesnych latach panowania Stasia. Zdjecia natomiast sa dobre, szczegolnie cenne jesli ktos chce zobaczyc te rzadsze okazy. Niestety zawiera tylko trojaki.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Październik 2013, 15:51:59 »
Dziękuję kolegom. Nad Berezowskim się zastanowię. Katalog trojaków sobie odpuszczę, bo jednak moje początkowe zainteresowania Stanisławem skupiają się głównie na groszach i ewentualnie niższych nominałach. :)
Na razie przeglądam sobie (nie pomijając artykułów, o których wcześniej wspominałem) ogólną literaturę typu "Podręcznik numizmatyki polskiej", czy "Historia pieniądza na ziemiach polskich". Nie wykluczone, że zajrzę też do dzieła patrona naszego TPZN. :)
Przy okazji zapytam się, czy któryś z kolegów posiada może w swoich archiwach wpis (ze zdjęciami) kolegi @granit01 z Cafe allegro:
http://cafe.allegro.pl/showthread.php?963761-grosze-SAP
TPZN nr 042
Pozdrawiam

robertino

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 345
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Październik 2013, 19:49:35 »
Wpis ze zdjęciami mam zapisany , mogę przesłać na maila.

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Październik 2013, 16:14:53 »
W ostatnim czasie nabyłem dwie monety groszowe z 1768 roku (stany nie powalają, ale przepłacić, chyba nie przepłaciłem ;)). Jak wiadomo w 1768 roku oraz w 1766 i 1767 monetę miedzianą wybijano w dwóch mennicach - w Warszawie i Krakowie. Z tego co udało mi się wyczytać ze wpisów kolegi @granit01 na Cafe allegro (niestety nie posiadam artykułu "Podział monet miedzianych Stanisława Augusta na mennice", również autorstwa @granit01) wynika, że mennice, w których wybijano monety, można rozróżnić na podstawie słowa GROSSUS, tzn. monety wybite w Warszawie zawierają w słowie GROSSUS literkę "U", a monety wybite w Krakowie zamiast literki "U" mają "V", czyli GROSSVS.
W związku z tym wszystkim, chciałbym Was mądrzejsi i bardziej doświadczeni koledzy zapytać, czy można powiedzieć, że te dwie moje poniższe monety groszowe z 1768 roku pochodzą z dwóch różnić mennic - grosz z zielonawą patyną z Krakowa, a z brązowawą z Warszawy?
TPZN nr 042
Pozdrawiam

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #11 dnia: 31 Październik 2013, 16:17:15 »
I drugi post z drugim groszem, bo forum stwierdziło, że cztery załączniki o masie ponad 1024 KB do jednego postu to stanowczo za dużo. ;)
TPZN nr 042
Pozdrawiam

KDSK

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Listopad 2013, 06:13:33 »
Witam!Jest właśnie tak, jak, Kolego, napisałeś! Ten pierwszy grosz pochodzi z mennicy krakowskiej, z ostatniego roku jej funkcjonowania, drugi zaś z mennicy warszawskiej. Jeżeli chodzi o wytwory mennicy krakowskiej, to z roku 1768 znajdziesz jeszcze dwie odmiany: pierwszą, z charakterystycznie zawiniętą literą "R" w monogramie królewskim i drugą, z kropką po "G" pod tarczą herbową. Do tego występują dwa warianty samej litery "G". Natomiast jeżeli chodzi o odmiany z mennicy warszawskiej pochodzące, z tego roku, jest ich nieco więcej, ale tu już bez książki Karola Plage ani rusz! Pozdrawiam, Konrad. 

eMTi

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 314
  • Zainteresowania: Islandia, Malta, Seszele, Nigeria, II RP i Pomorze.
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #13 dnia: 09 Listopad 2013, 20:38:14 »
Jeżeli chodzi o wytwory mennicy krakowskiej, to z roku 1768 znajdziesz jeszcze dwie odmiany: pierwszą, z charakterystycznie zawiniętą literą "R" w monogramie królewskim i drugą, z kropką po "G" pod tarczą herbową. Do tego występują dwa warianty samej litery "G".
A jakie to są warianty?
TPZN nr 042
Pozdrawiam

KDSK

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Grosze Stanisława Augusta Poniatowskiego
« Odpowiedź #14 dnia: 14 Listopad 2013, 20:35:26 »
Witam! Niestety nie potrafię zamieścić zdjęć ( inna sprawa, że nie mam fotografii swoich monet ), ale w roku 1768 występują dwie odmiany puncy do wybijania na stemplu litery "G" - zarówno pod tarczą herbową, jak i w napisie "grossvs". Różnią się wielkością i kształtem. Myślę, że odmiany te będą do odnalezienia w archiwum WCN. Pozdrawiam!

 

R E K L A M A
aukcja monet