Aktualności:

  • 22 Sierpień 2019, 07:07:26

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych  (Przeczytany 7394 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 546
    • NOT IN RIC
Założyłem już "Galerię błędnych atrybucji monet rzymskich na Allegro", ale żeby naszym "handlowcom" nie było przykro, dodaję podobną "Galerię..." z wpadkami wielkich domów aukcyjnych.

Poniżej wpadka naprawdę kompromitująca. Piękny semissis (pół solida) z Solem (Pan Maciej pewnie już wzdycha...) został sprzedany w tym roku w styczniu na aukcji UBS Gold & Numismatics za prawie 25 tysięcy dolarów. Nie chodzi więc z pewnością o groszową monetę, której sprzedającemu nie opłacało się nawet dokladniej przyjrzeć.

A oto link do atrybucji tej monety na CoinArchives:

http://www.coinarchives.com/a/lotviewer.php?LotID=198235&AucID=259&Lot=1115

Czy ktoś potrafi powiedzieć, na czym polega ta wpadka i co w tej historii jest pouczające także dla zwykłego zbieracza, który nie ma (i pewnie nigdy nie będzie miał) do czynienia z monetami w cenie porządnego samochodu.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Czerwiec 2008, 23:53:24 »
Można jakąś małą podpowiedź. ;)

Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 546
    • NOT IN RIC
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Czerwiec 2008, 10:45:35 »
Można jakąś małą podpowiedź. ;)

Czego dzieci uczą się z elementarza?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Czerwiec 2008, 17:03:41 »
awers: IMP CONSTANTINVS P F AVG (W Cohenie pod numerem 517 jest IMP CONSTANTINVS MAX AVG)
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Orpio

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 359
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Czerwiec 2008, 19:39:39 »
Poniżej cytat z Coin Archives.com odnoszący się do "naszej" monety
:
Cytuj
Cohen -, cf. 517. Ferrando, Les monnaies d'Arles -. Mazzini V, Pl. 23, p. 517 (this specimen). RIC -.

Jak mamy to odczytac? Moneta nie jest wymieniona w katalogu Cohena, porównaj z 517 (ale z Cohenem czy jakimś, nie znanym mi katalogu Ferrando(?)).  :-\

W Cohenie pod numerem 517 możemy też przeczytać, jak kolega Maciek poniżej napisał napis na awersie się nie zgadza ponadto na awersie głowa w prawo w koronie radialnej, na rewersie napis się zgadza lecz właściwie oprócz postaci Sola, już niewiele.  >:(

Potem jest jakieś opracowanie "Monety z Arles" Mazziniego, plansza 23, strona 517, moneta w RIC nie występuje. Dobrze to odczytałem? Czy jednak mam braki z elementarza ;) ?



Orpio
były Sekretarz IV Triumwiratu TPZN
TPZN nr 029

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 546
    • NOT IN RIC
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Czerwiec 2008, 00:36:08 »
Proponuję na razie porzucić te RICe, Coheny czy Mazziniego (którego nigdy na oczy nie widziałem) i naprawdę (bez żadnej przenośni!) wrócić do elementarza, czyli do czytania liter. Tu zresztą tkwi morał całej historii: podstawą "czytania monet rzymskich" jest czytanie liter - tak jak pisali je Rzymianie. Z większością raczej nie ma problemu, ale w paru wypadkach łatwo o pomyłkę - czasem nawet mając do czynienia z monetą w tak znakomitym stanie, jak prezentowana.

To już była mega-podpowiedź. Dalej zaczyna się podawanie rozwiązania.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

nabializm

  • TPZN 005
  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 720
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Czerwiec 2008, 14:57:17 »
Domyślam się już chyba w czym rzecz, sprawa oznaczenia mennicy powinno być PR, a na stronie podane jest PA, faktycznie mamy tu do czynienia z mennicą Rzym
Prezes TPZN 005 w stanie spoczynku
- Maciej Nabiałek: ncr3i4@gmail.com

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 546
    • NOT IN RIC
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Czerwiec 2008, 15:47:08 »
faktycznie mamy tu do czynienia z mennicą Rzym

Oczywiście! Doszukiwanie się w tym wypadku mennicy Arles to kompromitacja, bo

1. W odcinku jest niewątpliwie PR. "A" nie ma tak ładnie zaokrąglonego wierzchołka. Zazwyczaj są to dwie kreseczki, czasem niemal równoległe, które rozłączone u góry można pomylić z "H", natomiast złączone łatwo pomylić z deltą. "R" z kolei wygląda zazwyczaj właśnie jak takie "A" z zaokrąglonym wierzchołkiem i - niezgodnie z naszymi oczekiwaniami - nie ma wysuniętej nóżki (jak u "K"). Jest to raczej coś w rodzaju "P" z dostawioną pionową kreeczką.

2. Styl monety ("rzymski nos" Konstantyna) wskazuje jednoznacznie na Rzym.

3. Arles teoretycznie mogło w tym mniej więcej okresie (rok 313) wybić taką monetę, ale Arles stosowało wtedy "długie" oznaczenie mennicze - PARL. Natomiast oznaczenie PR znane jest dla złotych emisji rzymskich z 312-313 roku (RIC VI 282-286) i tam właśnie ten semissis (pół solida) znakomicie pasuje.

Naturalnie jest nie notowany.
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

chgo

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Capri Genus
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Czerwiec 2008, 01:25:11 »
Faktycznie te R takie niedorobione.
Piękna monetka do kolekcji nie notowanych gratuluje
kolejnego udanego "strzału" w polowaniu :)
Pozdrawiam
Krzysiek

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 546
    • NOT IN RIC
Odp: Galeria błędnych atrybucji monet rzymskich w domach aukcyjnych
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Czerwiec 2008, 13:40:38 »
Faktycznie te R takie niedorobione.

Właśnie chodzi o to, że "R" zazwyczaj tak wygląda.


Piękna monetka do kolekcji nie notowanych gratuluje

Raczej piękne zdjęcie do kolekcji...  :)
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

 

R E K L A M A
aukcja monet