Aktualności:

  • 21 Październik 2019, 05:15:24

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Falsy ortów.  (Przeczytany 234098 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Johner

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #555 dnia: 11 Maj 2019, 21:01:26 »
Taki dorodny:
https://aukcjamonet.pl/product/20307/zygmunt-iii-waza-ort-18-groszy-1612-gdansk

Aż dziw bierze, że ktoś od razu tego nie zobaczył.

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 461
  • TPZN 080
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #556 dnia: 12 Maj 2019, 13:06:07 »
Zgadzam się z Panem. Mała wpadka znanej firmy. Pewnie nawet nie pomyśleli o zapisaniu zdjęć najbardziej znanych falsyfikatów i w trakcie weryfikacji monet, nie mają do czego ich porównać. Chociaż w tym przypadku to nawet nie potrzeba nic sprawdzać, bo od razu w oczy rzuca się sztuczność tego orta.
Poniżej inne zdjęcia podobnych kopii.

Norbert

khubeo

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 168
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #557 dnia: 13 Maj 2019, 13:07:37 »
Może ktoś zapisał zdjęcia? Bo już posprzątane...
dziękuję, już mam
« Ostatnia zmiana: 13 Maj 2019, 13:50:43 wysłana przez khubeo »

Rebok26

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #558 dnia: 25 Maj 2019, 09:21:17 »
Witam, co sądzą Państwo o tej monecie (jak i innych ortach od Sprzedawcy)?

https://allegro.pl/oferta/ort-poznan-1655-r1-jan-ll-kazimierz-7925830763

Odnośnie tego sprzedającego. Znam go ze złej strony. Byłem u niego w domu oglądałem mnóstwo falsów jak i monet wykopkowych. Ceny zaporowe !!! Nie polecam. Podbija aukcje i ściemnia.
Kupię Orty Jana II Kazimierza każdy stan.

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 661
  • x
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #559 dnia: 14 Sierpień 2019, 16:44:27 »
... a na eBayu "breggmann" znowu oferuje "starą" Polskę: tym razem orta gdańskiego 1658: https://www.ebay.de/itm/Poland-Ort-gda-ski-1658-Jan-Kazimierz-silver-coin/123868202896
Cavete Collegae!

Rebok26

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #560 dnia: 09 Wrzesień 2019, 14:39:13 »
na allegro to już nie chce się zgłaszać tych falsów bo nikt nie reaguje na to. A sprzedawcy twierdzą, że dobre monety sprzedają. Niech każdy kupuje co tylko chce. Pozdrawia m.
Kupię Orty Jana II Kazimierza każdy stan.

xallax

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 282
  • Zainteresowania: Półgrosze Jagiellonów
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #561 dnia: 09 Wrzesień 2019, 17:17:18 »
Ale tutaj można i trzeba.

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 461
  • TPZN 080
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #562 dnia: 14 Wrzesień 2019, 13:22:39 »
Dzięki czujności Optimus_Prime został wychwycony fals orta krakowskiego z 1659. Warto wstawić link do nagrania na ten temat:
https://youtu.be/1V7_Os4M66Q

Norbert

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 661
  • x
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #563 dnia: 14 Wrzesień 2019, 18:19:37 »
Brawo Optimus...  :)

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 461
  • TPZN 080
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #564 dnia: 14 Wrzesień 2019, 20:33:25 »
W nawiązaniu do postu GNDM -  „Falsyfikat orta 1659” zamieszczonego na fanpage’u tej firmy, postanowiłem napisać kilka słów odnośnie całej sytuacji. O ile reakcja właściciela Gabinetu Numizmatycznego zasługuje na słowa uznania. To pewnym dla mnie zaskoczeniem były komentarze postronnych osób na facebook’u i  you tube.  Skąd to zdziwienie? Przecież od zarania dziejów pieniądz był i będzie fałszowany. ;-) Zmianie uległy jedynie kary, kiedyś po prostu kat spełniał swoją powinność, obecnie grozi wysoki wyrok pozbawienia wolności. Ale dotyczy to współczesnych pieniędzy. Natomiast podrabianie, czy inaczej nazywając wytwarzanie kopii starych monet nie jest niczym złym w świetle prawa. Zresztą czasem powstają oficjalne kopie. Np. z okazji obchodów Tysiąclecia Miasta Gdańska w 1997 wypuszczono okolicznościowy żeton imitujący orta gdańskiego 1623, który potem wielokrotnie pojawiał się na różnego rodzaju aukcjach numizmatycznych i to w najbardziej znanych firmach.
Niestety nasza pasja narażona jest na fałszerstwa. Jedynie pozostaje dokładne porównywanie interesujących nas monet. Przed zakupem szukanie informacji w Internecie, czy X numizmat nie został gdzieś opisany, czy chociażby zasygnalizowany jako podejrzany. Starać się kupować u renomowanych sprzedawców, ale zdawać sobie sprawę z tego, że nawet im mogą przytrafić się pomyłki. Tak samo nie wierzyć w nieomylność gradingu. Od wielu lat znane firmy amerykańskie traktują po macoszemu ocenianie polskich starych monet. Coraz więcej podejrzanych monet pojawia się w slabach.
Korzystając z zasobów tego wątku wybrałem podany przez Optimus_Prime link do aukcji falsa orta 1659:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/5197a-ort-1659-rok-polska-j-kazimierz-bydgoszcz-i7665872421.html

Następnie odszukałem monetę na stronie firmy gradingowej. https://www.pcgs.com/cert/80642806
Warto zapisać sobie kolejne zdjęcie. Tym bardziej, że różne firmy używają innego naświetlenia przy robieniu fotek. Zresztą czym większa ilość zdjęć monety, potem może ułatwić porównanie z innymi. Kolejnym moim krokiem było sprawdzenie w bazie PCGS podobnych numerów. Często ktoś wysyła X monet i numery slabów są po kolejną numeracją. Zamiast ostatniej cyfry 6 wpisałem 7… bingo. Tym razem mamy orta gdańskiego 1658 z oceną, a jakże - Genuine - AU Details (98 - Damage)
https://www.pcgs.com/cert/80642807

Identyczne egzemplarze były kilkakrotnie sygnalizowane w tym temacie. Kolejna moneta, która pojawiła się to ort gdański 1618
https://www.pcgs.com/cert/80642808
Podobnie jak poprzednio ocena PCGS to Genuine - UNC Details (92 - Cleaned)
To również znany przykład podejrzanych monet. Na wcześniejszych stronach były pokazywane przykłady. W tym wpisie dodam link do aukcji WCN https://wcn.pl/auctions/55/338

Następny to ort 1651 https://www.pcgs.com/cert/80642809
W tym przypadku muszę zdać się na Kolegę Łukasza, który może poda przykłady podobnych egzemplarzy.

Według bazy kolejne numery to zupełnie inne monety, dlatego cofam się w numeracji od wyjściowego – 80642806 i zmieniam ostatnią cyfrę na 5. Pojawia się ort toruński 1662
https://www.pcgs.com/cert/80642805

Podaję linki do podobnych monet, które dziwnym trafem były wycofane z aukcji…
https://onebid.pl/pl/auction/476/lot/285/jan-ii-kazimierz-ort-1662-hd-l-torun
https://onebid.pl/pl/auction/300/lot/1097/jan-ii-kazimierz-ort-1662-torun
https://onebid.pl/pl/auction/385/lot/130/ort-1662-torun


Norbert

Optimus_Prime

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 755
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #565 dnia: 14 Wrzesień 2019, 21:33:51 »
Świetna robota. Jak widać ktoś wysłał monety i świetnie wiedział co robi. Nie ma tu przypadku.

Oczywiście 1651 Wschowa to jest "fals o znanej renomie" (załącznik), raportowany w wątku.

Jeszcze jedna uwaga. Spece oglądają monetę i widzą to tło, ale niestety nie umieją go zinterpretować. Stąd monety te oznaczone są jako czyszczone. Warto to mieć na uwadze, gdy wypłyną jakieś nieznane próby fałszowania.

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 461
  • TPZN 080
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #566 dnia: 14 Wrzesień 2019, 23:18:03 »
Dzięki za zdjęcie.

Co uważacie na temat tego "falowania"?
Norbert

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 461
  • TPZN 080
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #567 dnia: 15 Wrzesień 2019, 16:02:07 »
Falsyfikat orta toruńskiego 1662
Jako uzupełnienie do poprzedniego wpisu.
Na najbliższej aukcji firmy Niemczyk pod pozycją 141 został wystawiony ort toruński Jana Kazimierza 1662. https://aukcjamonet.pl/product/23952/jan-kazimierz-ort-18-groszy-1662-hd-l-torun

Moneta wybita na nierównym krążku. Z opisu dowiadujemy się, że ort to – „Bardzo ładny i czytelny egzemplarz. Subtelna patyna.”Kwestia gustu, ale mnie taka patyna odrzuca, ponieważ na myśl przychodzi sztuczne patynowanie poprzez użycie jakiś chemikaliów czy wręcz opiekanie nad ogniem. Jednak nie to ma być sednem mojego wpisu. Moją uwagę przede wszystkim przykuł wariant stemplowy z jakiego pochodzi ten ort. Identyczny stempel występuje na znanych falsyfikatach sprzedawanych kilka lat temu w slabach PCG. Dodatkowo znane są falsy w slabach PCGS.
https://www.pcgs.com/cert/80642805
https://www.pcgs.com/cert/34171163

Druga moneta ma ciekawą historię, ponieważ najpierw została wystawiona na aukcji:
https://onebid.pl/pl/auction/300/lot/1097/jan-ii-kazimierz-ort-1662-torun
16.09.2017 - Antykwariat Dawid Janas aukcja nr.1

Następnie pojawiła się już w slabie PCGS na aukcji:
https://onebid.pl/pl/auction/385/lot/130/ort-1662-torun
23.06.2018 – PTN aukcja nr.35

Oraz kolejny raz:
https://onebid.pl/pl/auction/476/lot/285/jan-ii-kazimierz-ort-1662-hd-l-torun
16.09.2018 – Dom Aukcyjny Numimarket aukcja nr.2

We wszystkich trzech przypadkach moneta została WYCOFANA z licytacji.

Innym egzemplarzem, który wzbudza wątpliwość jest ort z aukcji WCN: https://wcn.pl/auctions/66/405
Ta moneta różni się pewnymi cechami, ale kilka z nich występuje na egzemplarzach zapakowanych w slaby PCG. Dodatkowo zastanawiające jest tło z mikro kropeczkami.

Wracając do monety z aukcji Niemczyka, to duże prawdopodobieństwa, że ta sztuka mogła posłużyć za pierwowzór fałszerstwa.
Norbert

xallax

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 282
  • Zainteresowania: Półgrosze Jagiellonów
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #568 dnia: 15 Wrzesień 2019, 21:16:31 »
Ta z WCN to najbardziej "wulgarny" odlew z tych wszystkich. We wszystkich najbardziej charakterystyczne jest tło za głową króla.
Gratuluję wnikliwości.

Rebok26

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
Odp: Falsy ortów.
« Odpowiedź #569 dnia: 16 Wrzesień 2019, 13:22:23 »
Ten kto posiada oryginał to dopiero płacze hehe. Pozdrawia m.
Kupię Orty Jana II Kazimierza każdy stan.

 

R E K L A M A
aukcja monet