Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Wrzesień 2017, 12:34:06


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2] 3 4 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ort gdański z 1611  (Przeczytany 20327 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 02 Kwiecień 2014, 22:06:09 »

Jeszcze jedno zdjęcie fragmentu okolic litery G na innych ortach.
Tak jak wcześniej pisałem, omawiana moneta posiada sporo charakterystycznych cech występujących na innych ortach tego wariantu.


* G.jpg (51.34 KB, 444x164 - wyświetlony 114 razy.)
Zapisane

pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : 02 Kwiecień 2014, 22:19:24 »

Zdjęcie całego awersu bardzo podobnego orta.


* 1611aw.jpg (225.7 KB, 739x735 - wyświetlony 149 razy.)
Zapisane

Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 583


Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : 02 Kwiecień 2014, 23:37:46 »

Poza tym, że monety (obie) dziwnie wyglądają to nie mogę wytoczyć jakiegoś znacznego argumentu za falsami. Mogły być np. czyszczone/patynowane tym samym środkiem. Wady, które są na monecie uznaję za normalne wady bicia. Inaczej sprawa się ma z obcięciem, ale chyba zbyt słabo rozumiem ten temat, żeby mieć jakies konkretne wnioski.
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 03 Kwiecień 2014, 11:25:53 »

O technice wyrabiania monet przy pomocy prasy walcowej można przeczytać:

http://zbierajmymonety.blogspot.com/2012/09/monety-opowiadaja-o.html

http://cafe.allegro.pl/showthread.php?959773-Walcowanie-monet



* 3_f.jpg (196.17 KB, 1472x1001 - wyświetlony 121 razy.)
Zapisane

sima44
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
XVII wiek

Wiadomości: 50


Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : 03 Kwiecień 2014, 11:35:22 »

Dywagacje zaczynają mieć charakter akademicki i powoli oddalają się od meritum sprawy. Pytanie zostało postawione jasno: oryginał czy fals - odlew ?
Jeżeli, powtarzam jeżeli, jest to odlew (nie kwestionuję oryginalności monety), to z natury będzie miał cechy monety prawdziwej. Więc nie na tym, czy litera jest wykruszona, czy nie, należy się skupić. Moją wątpliwość co do oryginalności, budzi:
1.faktura tła (kolorystyka), "świeżb" na czole i skroni władcy - kwestia samego aparatu fotograficznego, ustawień i oświetlenia ?
2. na rewersie, po prawej stronie krzyża a głową lwa , nad herbem gdańska jest widoczny "skurcz" -falowanie blachy ?. Posiadam ok 30 ortów gdańskich od 1609 do 1626, w tym 1611 (kropka za łapą) i na żadnym z nich nie zauważyłem takiej skazy. Przypadek ?
3. końcówka blachy - mam wrażenie, że mogło to być, działanie mające na celu ukrycie usterki powstałej w procesie produkcji (blacha awersu przy obcięciu jest uszkodzona - szczegónie przy literach L.R., na rewesie tego nie ma. Więc ?
Proszę o komentaże w tym temacie
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : 03 Kwiecień 2014, 13:31:23 »

Proszę wybaczyć za takie rozwinięcie tematu i nakierowanie dyskusji na wykruszenia itp.
Jeżeli oczekuje Pan, że ktoś na podstawie tylko zdjęć bez porównania do innych egzemplarzy ortów wyda jednoznacznie brzmiącą diagnozę to hmm, wątpię.

Jak już wcześniej pisałem, nie wdając się w kwestię czy to oryginał, czy fals. Na podstawie zdjęć z aukcji nie kupiłbym tego orta.
Zapisane

Rovescio
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
orty

Wiadomości: 58


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : 03 Kwiecień 2014, 14:31:01 »

W dalszym ciągu podtrzymuję jednak, że to falsyfikat.
 
    Jestem zdania, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do oryginalności monety, należy je rozstrzygać na jej niekorzyść. Nie należy starać się  wytłumaczyć wątpliwości tym, że może to być:  wada przebiegu procesu bicia, wada przygotowania blachy, zużycie stempla, wynik korozji, efekt późniejszego czyszczenia i sztucznego patynowania, wycofanie monety z obiegu zaraz po wybiciu, … itd.

    Prowadzi to bowiem na manowce! Jest to przecież powtarzanie argumentów stosowanych przez fałszerzy, tłumaczących tak właśnie wszelkie  niedoskonałości i odstępstwa od oryginałów swych „wyrobów”.
Zapisane
Chrobry
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 341



Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : 03 Kwiecień 2014, 18:48:35 »

Nie znam się na ortach,ale ten sprzedawca jeśli dobrze kojarzę parę lat temu sprzedawał kilka droższych falsów WMG. Orty faktycznie wyglądają jakoś dziwnie,ale myślę że trzeba bacznie obserwować rynek bo jeśli to falsyfikaty za chwilę wypłynie na rynek ich większa ilość o zbliżonych cechach. Tego orta nie opłacałoby się robić w 1 egzemplarzu Uśmiech
Pozdrawiam,
Paweł
Zapisane

\\\\\\\"Wszystko co można kupić za pieniądze jest tanie.\\\\\\\" Erich Maria Remarque
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : 03 Kwiecień 2014, 19:03:49 »

Po obejrzeniu lepszych zdjęć zrobionych na wprost (90◦) wycofuję się twierdzenia o niewłaściwym ukierunkowaniu ścięcia z krawędzi taśmy, jest „na ścieżce i na kursie”. Podobnie jak w przypadku pasków, zdjęcie z aukcji było łudzące.

Natomiast obejrzenie w lepszej rozdzielczości powierzchni tej monety wątpliwości wzmacnia. Jest po prostu porowata, te „gruzełki” są nie do pogodzenia z techniką tłoczenia. Nawet gdyby stempel był aż tak wykruszony, czy też skorodowany, (czemu przeczy połysk i wygląd innych elementów rysunku), co najmniej część z tych uszkodzeń byłaby rozciągnięta w kierunku walcowania. Podobny, tak gęsty "trądzik" nie zdarza się nawet na odbitkach najbardziej wyeksploatowanych stempli z lat 20. Ta moneta jest współczesnym falsem- odlewem, jak zapewne i drugi pokazany egzemplarz (ten z aukcji usera "Dorka" z All). Norbercie, jeśli jesteś w kontakcie ze szczęśliwym nabywcą, czy dałoby się zrobić jeszcze fotki rantu? Zwłaszcza prostej krawędzi i okolic na wprost liter SIG i korony na awersie. Dobrze byłoby też poznać dane metrologiczne (waga i średnica).
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : 03 Kwiecień 2014, 19:12:52 »

Nie mam kontaktu z nabywcą. Lepszej jakości zdjęcia pochodzą od osoby, która była zainteresowana zakupem i poprosiła sprzedawcę o dodatkowe fotografie.
Nie znam też wagi ani rozmiaru.
Natomiast, co do egzemplarza z aukcji allegro- sprzedawca dorka762 to poniżej link do tej aukcji.

http://www.allegromat.pl/aukcja148581

Zapisane

Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : 03 Kwiecień 2014, 19:21:12 »

Przynajmniej dał dobre zdjęcia, to powiększenie portretu jest na prawdę świetne. Pozostaje pogratulować obu nabywcom, ale tylko zasobności portfeli.
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : 03 Kwiecień 2014, 19:31:19 »

Hmm, nie jestem w stanie na podstawie zdjęć powiedzieć, że to falsy.
Coś trochę ich za dużo Mrugnięcie
Tutaj aukcja podobnego egzemplarza w gradingu PCGS. Niestety zdjęcie awersu pozostawia wiele do życzenia.

http://www.allegromat.pl/aukcja126474
Zapisane

pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : 03 Kwiecień 2014, 19:39:39 »

I kolejne sztuki do obejrzenia i porównania.

http://wcn.pl/auctions/29/141

http://www.allegromat.pl/aukcja51815

http://www.allegromat.pl/aukcja93184

http://www.allegromat.pl/aukcja84298

Wspólne cechy już pokazywałem we wcześniejszych wpisach. Teraz może inna osoba pokaże, które to oryginały a jakie mogą być falsem.
Zapisane

Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : 03 Kwiecień 2014, 20:43:32 »

Na podstawie zdjęć z tych linków, to chyba tylko Jasnowidząca Baba Wanga się odważy.
Zapisane
pasjonatort
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Zygmunt III - orty gdańskie. Gustaw - trojaki elbląskie.

Wiadomości: 1 223


TPZN 080


Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : 03 Kwiecień 2014, 22:03:10 »

Oczywiście, że nie można odpowiedzieć konkretnie co do każdego orta, ale proszę zwrócić uwagę, że znani sprzedawcy czy też firmy mieli wskazane egzemplarze i chyba wszyscy nie popełnili błędu.
Jeszcze wstawiam dwa linki do aukcji WCN:

http://wcn.pl/auctions/9/379

http://wcn.pl/auctions/15/197

I zdjęcie z aukcji Kunker 170


* kunker.jpg (117.96 KB, 930x458 - wyświetlony 131 razy.)
Zapisane

Strony: 1 [2] 3 4 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM