Aktualności:

  • 19 Sierpień 2019, 10:57:59

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis  (Przeczytany 4077 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rovescio

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 60
Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« dnia: 18 Maj 2014, 23:37:44 »
    Warszawski Dom Aukcyjny wystawia obecnie  na Allegro -  http://www.allegromat.pl/aukcja159963 - monetę Augusta III z błędnym  i wprowadzającym w błąd ewentualnego nabywcę opisem. W opisie bowiem podano, że jest to ort  z przebitą  datą z 1756  na 1753, rzadki i nienotowany w literaturze.
     Natomiast wystawiona na licytacji moneta to dwuzłotówka (8 groszy) z 1753 skatalogowana  pod numerem 683f w katalogu Kahnta. Rewersy dwuzłotówki z przebitą datą z tego roku występują w  wielu wariantach stempla różniących się między innymi: kropką lub jej brakiem po dacie, liczbą liści palmowych, ich ułożeniem względem tarczy herbowej lub położeniem legendy napisu względem tarczy. Rewersy te występują  także z różnymi awersami. Nie są to monety  bardzo rzadkie; np. w  archiwum WCN można znaleźć kilka takich monet. Nawiasem mówiąc, WCN też kiedyś pomylił się i błędnie nazwał tę dwuzłotówkę ortem.
 http://wcn.pl/archive/6989?q=ort+1756&page=4&sc=price&sm=d

    Wystawiony obecnie egzemplarz był  sprzedany na Allegro w dniu 26.09.2013 r. przez użytkownika bbeata1963 z prawidłowym opisem jako „8 groszy 1753 przebitka daty”, co można sprawdzić  w katalogu nummus.org.  Osiągnął wtedy, jak na dwuzłotówkę z 1753 r. w tak słabym stanie, całkiem przyzwoitą cenę 210 zł.
Czyżby zmiana opisu monety  oraz sugerowanie jej rzadkości i nienotowania w katalogach miały na celu wprowadzenie w błąd ewentualnego nabywcy i uzyskanie wysokiej ceny?  W każdym razie, jest to kolejny przykład potwierdzający znaną prawdę, że do „profesjonalnych” firm zajmujących się obrotem numizmatami należy mieć tylko ograniczone zaufanie.

Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 733
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Maj 2014, 12:53:46 »
Uwagi słuszne. Rodzi się jeszcze jedno pytanie. Czy ta "przebitka" to na pewno to. Porównałem na szybko z 1756 a tam tylko jeden stempel rewersu.
Znalazłem jeszcze takie coś http://archi.inosak.org/imgdb/item2554106780_1.html :) To zdjęcie mnie bardziej przekonuje, że tam była szóstka wcześniej. Jednak mam ciągle wątpliwości.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 066
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Maj 2014, 19:56:01 »
Mam takâ myśl, nie wiem czy słusznâ.
W czasie wojny siedmioletniej Fryderyk Wielki bił fałszywe monety polskie. Poczâtkowo były to monety bite sfałszowanymi stemplami ale kiedy w październiku 1756 wojska pruskie zajęły Saksonię, w ręce ich wpadły następujâce mennice: saska w Dreźnie, polska w Lipsku i miedziana polska w Gubinie.
Od tego momentu używano do bicia podłej monety polskiej oryginalnych stempli jak długo się dało. Gdy stemple się zużyły wykonywano nowe, datowane 1753.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że owa przebitka z 6 na 3 jest próbâ ukrycia, że dwuzłotówka owa była bita przez Prusaków w czasie wojny siedmioletniej.

Jeśli to prawda, to trzeba by określić jak rzadka była ta przebitka, czego, niestety nie wiem. Wygläda jednak, że niezbyt rzadka.
« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2014, 20:12:14 wysłana przez cancan62 »
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

Rovescio

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 60
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Maj 2014, 22:41:21 »
    Myślę, że raczej ta przebitka nie była zrobiona przez Prusaków. Przecież wpadły im w ręce wszystkie stemple, punce -  i  mogli bić takie efraimki,  jakie tylko chcieli. Po co mieliby przebijać daty – i to na nowo wykonanych stemplach - jeżeli mogli bić monety oryginalnymi stemplami lub stemplami wykonanymi oryginalnymi puncami. Wiadomo też, że z biegiem czasu robili to coraz mniej starannie, nie przejmując się zbytnio takimi drobiazgami, jak rocznik emisji.
    Według mnie wszystko wskazuje no to, że stemple z przebitką zostały wykonane w 1753 r. Prawdopodobnie wtedy została błędnie nabita data w legendzie – i to na niejednym stemplu przygotowywanym do emisji dwuzłotówek. Legendy nabijali puncami nisko kwalifikowani pracownicy mennicy - i pewnie dlatego  błąd powtórzony został na kilku stemplach.  Omyłkowo użyto niewłaściwą puncę z wielu używanych  wtedy jednocześnie w mennicy do  bicia różnych monet saskich i koronnych. Zauważono błąd i nie chcąc tracić  tylu stempli nabito na nich trójkę w dacie. Nie sądzę też, że nabito ją na szóstce.  Wskazuje na to fakt, że to co wystaje nie przypomina kształtem szóstek ówcześnie występujących na monetach z Lipska.
       W katalogu Kahnta  przy dwuzłotówce z 1753 r.  o  numerze 683f   pokazane są dwa różne rewersy z przebitką. Trudno się tam dopatrzeć szóstki pod trójką na co najmniej jednym rewersie. Na  dwóch kolejnych  różnych rewersach tej przebitki  z archiwum WCN także na jednym nie widać tej szóstki, a raczej można się domyślać jakiegoś innego znaku pod trójką.
   
http://wcn.pl/archive/24_0386?q=dwuz%C5%82ot%C3%B3wka+1753&page=3
http://wcn.pl/archive/12_0364?q=dwuz%C5%82ot%C3%B3wka+1753&page=4

Chyba jednak nie przebijano szóstki, tylko inny znak. A jaki? Należałoby  to dopiero zbadać analizując większą liczbę tych  dwuzłotówek z przebitką

TuniaRadom

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 56
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Maj 2014, 19:09:18 »
http://allegro.pl/sap-zlotowka-1767-z-dodatkowa-litera-f-w-wiencu-i4245256484.html destrukt menniczy , przesuniecie stempla stad litera dodatkowa blizej wieca
« Ostatnia zmiana: 25 Maj 2014, 19:10:57 wysłana przez TuniaRadom »
TuniaRadom

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 066
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Maj 2014, 06:10:41 »
Przyznam się, że nie bardzo rozumiem zwiâzek...
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

TuniaRadom

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 56
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Maj 2014, 08:24:46 »
Witam , czego Pan nie rozumie w tym watku? , to objasnie
TuniaRadom

Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 733
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Maj 2014, 19:30:13 »
Kolega nie rozumie zapewne tego co ja. Czyli: jaki jest związek przebitki orta ze złotówką o której Pan wpis zamieścił?
Rozumiem, że chodzi o osobę sprzedawcy.

TuniaRadom

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 56
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Maj 2014, 20:37:32 »
Chodzi o kwestie tych aukcji co do tego orta z aukcji jak i dodaniu zlotowki tez z tym problemem , a to ze jest mowa o tym , nie trzeba zakladac dodatkowego tematu na forum 
TuniaRadom

Optimus_Prime

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 733
Odp: Ort 1753 przebitka z 1756 - mylący opis
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Maj 2014, 21:11:03 »
Ale problem złotówki, opierając się na Pana informacji, jest zgoła inny. To destrukt a ort to poprawka stempla. W obrębie tego tematu zastanawiamy się co na co poprawiano. Po środzie skrobnę coś na ten temat, bo według mnie da się to stwierdzić po analizie stempli.

 

R E K L A M A
aukcja monet