Aktualności:

  • 19 Marzec 2019, 09:36:02

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Wilhelm - ort  (Przeczytany 6615 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Wilhelm - ort
« dnia: 17 Wrzesień 2015, 22:51:32 »
Udało mi się zdobyć ciekawego orta Jerzego Wilhelma z 1621. Awers monety zakończony jest bardzo rzadką końcówką legendy BR. Dodatkowo na rewersie występuje błąd, ze słowa ERT jest tylko E.
Jednak najciekawsza jest waga, która wynosi...8,06 g
Czy ktoś spotkał się z podobną wagą?
Norbert

Gradiv

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 695
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Wrzesień 2015, 20:48:27 »
E- ERT: to nie błąd, tylko inny skrót zastosowany do tytułu ERTS - CAMMERER, po prostu inna odmiana stempla. Orty pruskie z 1621 roku nie były zbyt staranne, jeśli chodzi o wagę. Moje ważą od 6,25 do 7,68 g (najcięższy egzemplarz odmiany z datą przed popiersiem).

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Wrzesień 2015, 21:35:19 »
Dziękuję za informację. Dopiero od niedawna zainteresowałem się ortami Wilhelma.
Cytuj
Orty pruskie z 1621 roku nie były zbyt staranne, jeśli chodzi o wagę.
Sama jakość liter też pozostawia wiele do życzenia. Koślawość to jedno, a drugie to błędne użycie innej litery i poprawianie. Inna sprawa to różne ułożenie awersu względem rewersu.
Norbert

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Październik 2015, 19:08:35 »
Co myślicie o tym orcie? Prawdopodobnie jest to fals z epoki. Niestety stan jak i zdjęcie awersu jest mało czytelne. Rewers dużo lepszy, wyraźniejszy. Waga 4,31g
Norbert

Gradiv

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 695
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Październik 2015, 20:29:42 »
Rewers wygląda bardzo porządnie. Na orty królewieckie z 1623 i 1624 roku bardzo narzekano, stąd w 1625 roku poprawiono stopę, zmieniając jednocześnie lekko wygląd (łacińska legenda zamiast niemieckiej).
Neumann pisze, że próba była kiepska, a jeśli chodzi o wagę,to zdarzają się sztuki nawet 3,5 gramowe.

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Październik 2015, 11:55:08 »
Dziękuję za kolejne uwagi. Czyli istnieje możliwość, że to prawdziwy ort o mocno zaniżonej wadze. Też słyszałem, że istnieją "lekkie" orty. Chyba zgodzisz się, że takie monety bardzo rzadko się spotyka.
Norbert

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Kwiecień 2016, 22:09:16 »
Kolejny interesujący ort. Portret na awersie to rocznik 1622, ale data na rewersie 25. Moneta waży 6,2 g
Norbert

Gradiv

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 695
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Kwiecień 2016, 20:30:11 »
Nie tylko portret, także zestaw herbów i mitra nad tarczą. Bardzo intrygująca moneta. Fabryka robi jednak, o ile można to ocenić ze zdjęcia, wrażenie królewieckiej. Pierwsza, niezaakceptowana próba zmiany wizerunku monety po zmianie standardów bicia w 1625 roku?

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Kwiecień 2016, 12:15:35 »
Na początku pomyślałem, że ktoś manipulował przy ostatniej cyfrze w dacie. Jednak po małych porównaniach zauważyłem ciekawą rzecz. Litera G na awersie omawianej monety jest inna niż spotykane w roczniku 22. Na szybko nie zauważyłem podobnego stylu w pozostałych latach. Natomiast litera T z rewersu również jest odmienna od rocznika 22, ale występuje w roku 25.
Poniżej na zdjęciu litera T z tego orta i z innej monety z roku 1625.
Kolejne zdjęcie to G z omawianej monety oraz przykład G z roku 1622.

Warto porównać zwieńczenie korony. Również niespotykany jest krzyżyk? kończący legendę.
Norbert

Gradiv

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 695
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Kwiecień 2016, 15:33:40 »
No to dołożę jeszcze jednego cudaka, tym razem z nieprawego łoża. Prawidłowe, łacińskie legendy, nawet znak menniczy, ale srebro gorszej jakości, 5,04 g. Data 2 - 9.

Cytuj
Również niespotykany jest krzyżyk? kończący legendę.
Krzyżyk (x) po BRAN. Ten z awersu (krzyżyk na sercu) to znak menniczy występujący na większości monet z Królewca w latach 1624-1633).
« Ostatnia zmiana: 03 Kwiecień 2016, 15:43:38 wysłana przez Gradiv »

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Kwiecień 2016, 20:16:50 »
Ciekawy ten cudak. Ostatnia cyfra w dacie po części wygląda jak ozdobnik.
Jeszcze dwa zdjęcia orta 1625.
Norbert

pasjonatort

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 357
  • TPZN 080
Odp: Wilhelm - ort
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Kwiecień 2016, 20:27:32 »
Przy okazji wstawię rzadkie warianty.
- portret znany z lat 25-26, a z roku 24 to duża rzadkość.
- odmienny portret z roku 24
- pełna data 1622
Norbert