Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
24 Wrzesień 2017, 23:16:05


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Halerz Lubin czy Głogów  (Przeczytany 3660 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« : 09 Luty 2016, 16:12:49 »

Witam

Jak odróżnić halerze miast Głogowa i Lubina z wizerunkiem madonny z dzieciątkiem

Dla przykładu dwie monety z archiwum wcn ten sam nr. Fbg. 282

https://wcn.pl/archive/117337?q=halerz+lubin
https://wcn.pl/archive/25_0077?q=halerz+g%C5%82og%C3%B3w


 
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 269



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 09 Luty 2016, 20:06:32 »

Może to sie przyda
http://www.academia.edu/10292652/6_GŁOGOWSKIE_ZESZYTY_NAUKOWE


* Bez tytułu.jpg (195.23 KB, 748x480 - wyświetlony 99 razy.)
Zapisane
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 09 Luty 2016, 21:06:13 »

Masa tam informacji jednak nawet jak pisze na zakończeniu tekstu pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi.

Nadal nie potrafię rozróżnić tych monet
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 269



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 09 Luty 2016, 21:18:18 »

Ale jak rozróżnić?
Są trzy typy tych halerzy (http://sredniowiecze.wcn.pl/coins?q=halerz+lubin&book= ) i wedle ostatnich ustaleń przypisuje się je mennicy w Lubinie. Dawniej Friedensburg przypisywał je do Głogowa i tyle. A kto tak naprawdę ma racje to kto to może wiedzieć
« Ostatnia zmiana: 09 Luty 2016, 21:20:07 wysłane przez Miroslav » Zapisane
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 09 Luty 2016, 21:30:37 »

Też tak pomyślałam że jest to pomyłka. Jedak w archiwum wcn jest kilka takich sztuk.

Tutaj podobnie http://krasowiak.pl/p/12/3549/halerz-gl ... olska.html
Na allegro także 3 monety z podpisem Głogów, a sprzedawca twierdzi że jest to na 100% Głogów
W książce Piotra Kalinowskiego pieniadz miasta Głogów także występują z tym wizerunkiem (są pisane na podstawie fbg)

Troche dużo tych pomyłek ;/


Co do tych 3 odmian z wcn to są to :

Z literką h
Orzeł na tarczy
Orzeł bez tarczy

??
Zapisane
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 09 Luty 2016, 21:59:47 »

Z pewnością wszystkie te monety pochodzą z jednej mennicy. Propozycja prof. Paszkiewicza, uzasadniona rozkładem znalezisk i heraldyką (orzeł bez krzyża) wydaje się dobrze uzasadniona. Kalinowski (dla średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych) bezkrytycznie przepisuje wszystko z trącącego jednak myszką Friedensburga. A co do opisów aukcyjnych, to trzeba powiedzieć że wiedza ogromnie trudno przenika do handlu Mrugnięcie
Zapisane
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 09 Luty 2016, 22:17:15 »

Gdzie mogę poczytać o propozycji prof. Paszkiewicza? Uporządkował ktoś halerze Śląskie? Kalinowski miałam z nim nieprzyjemną wymianę e-maili - sprzedał mi pusty katalog w którym po za trzema zdjęciami (wielkość 5 mm) nic nie było. Co do Friedensburga to pobrałam z neta jego tomy 12 i 13. Przejrzałam je pobieżnie licząc że znajdę jakieś tablice z rycinami jednak albo przeoczyłam, albo ich tam nie ma. Wracając do halerzy z madonna i dzieciątkiem to 100% pewności na to że są to halerze Lubina to nie ma? Najbardziej mnie aktualnie dziwi, że niektórzy literkę obok madonny odczytują jako H inni G.
« Ostatnia zmiana: 09 Luty 2016, 22:18:56 wysłane przez ala1981 » Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 269



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 09 Luty 2016, 23:08:39 »

Gdzie mogę poczytać o propozycji prof. Paszkiewicza?
B. Paszkiewicz, -Średniowieczne mennictwo w Legnicy, Brzegu i Lubinie,s. 81
Przypis podany w tej publikacji do której link uprzednio zamieściłem

Kalinowski miałam z nim nieprzyjemną wymianę e-maili - sprzedał mi pusty katalog w którym po za trzema zdjęciami (wielkość 5 mm) nic nie było.
A czego Pani oczekiwała od  katalogu zatytułowanego " Pieniądz Miasta Lubin" i na dodatek w cenie 3zł

Co do Friedensburga to pobrałam z neta jego tomy 12 i 13. Przejrzałam je pobieżnie licząc że znajdę jakieś tablice z rycinami jednak albo przeoczyłam, albo ich tam nie ma.

http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=109595&from=pubindex&dirids=43&lp=806
Głogów - Grafika - Tablica 4, Część opisowa str 7.
Lubin - Grafika - Tablica 2, Część opisowa str 6.
« Ostatnia zmiana: 09 Luty 2016, 23:25:10 wysłane przez Miroslav » Zapisane
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 11 Luty 2016, 17:22:53 »

Dziękuję za te informacje.

A czy ktoś starał się określić nakład halerzy lubińskich ?
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 187


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 11 Luty 2016, 19:24:24 »

czy ktoś starał się określić nakład halerzy lubińskich ?
Kompletnie nie moja bajka, ale to chyba nie epoka, w której mogą paść jakieś konkretne liczby, chociażby ze względu na brak szczegółowej dokumentacji prowadzonej przez mennicę.

Pozostaje standardowy sposób szacowania: ilość stempli av/rv wynikająca z przeglądu wszystkich znanych egzemplarzy * średnia wytrzymałość stempli (przeważnie różna dla av/rv, dla antyku często zakłada się 5-10 tys. na stempel, tutaj chyba można zachować tę wartość) * współczynnik rzędu 1,3-1,5 zakładający, że istniały stemple, z których nie zachowała się żadna moneta.
Zapisane
ala1981
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 11 Luty 2016, 21:42:29 »

W pierwszym poście są dwa rewersy. Oba wybite różnymi stemplami czy jednak tym samym z tym, że obie monety dzieli odstęp kilkuset bądź tysięcy odbić stempla przez co uległ zmianie co daje nieco inny obraz?
Zapisane
piotrex
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 061
Zainteresowania:
Stary Śląsk, Zygmunt I, Księstwo Warszawskie

Wiadomości: 186


diablico


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 30 Wrzesień 2016, 21:16:30 »

Też tak pomyślałam że jest to pomyłka. Jedak w archiwum wcn jest kilka takich sztuk.

Tutaj podobnie http://krasowiak.pl/p/12/3549/halerz-gl ... olska.html
Na allegro także 3 monety z podpisem Głogów, a sprzedawca twierdzi że jest to na 100% Głogów
W książce Piotra Kalinowskiego pieniadz miasta Głogów także występują z tym wizerunkiem (są pisane na podstawie fbg)

Troche dużo tych pomyłek ;/


Co do tych 3 odmian z wcn to są to :

Z literką h
Orzeł na tarczy
Orzeł bez tarczy

??

A czy ta odmiana także dotyczy?
I jeszcze aureola https://wcn.pl/archive/117339?q=halerz+lubin
Zapisane

Legitymacja: TPZN nr 061
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM